Azeton Skrevet Mars 8, 2011 Skrevet Mars 8, 2011 Når du sier kraftig avleiring, snakker du da om mykt skum, eller virkelig fastbrent gjørme?En ting jeg aldri har kjønt er når folk snakker om kaldkjøring, så syns de ikke 3000 er for mye, og da lurer jeg litt på hvordan kjørestilen ellers er? :S Med forrige bil dro jeg den maks til 1000 rpm ved kald motor, og med denne er jeg nesten nødt til å bresse opp til 1500, i hverstefall 2000, noe jeg syns er for mye... Ligger du da vanlighvis på 4-5000 rpm? Normalt trenger jeg aldri dra den mer enn til 3000 ved varm motor, som unntak når jeg skal gi på litt eller kanskje en noe rask forbikjøring... Kald motor tåler helt fint og dras til 2500-3000! Det man ikke skal gjøre er fullgass.. da belastningen blir stor.
Kobar Skrevet Mars 8, 2011 Skrevet Mars 8, 2011 det er mye bedre at motoren får holde litt turtall og jobbe "lett", enn at man ligger på 5 gir i 40km/t med flat fjøl får å holde turtallet under 1000rpm! Blir jo mange ganger mer belasting derav større slitasje! Men en grense på 3-3500rpm på kald motor er en selvfølge!
bayerskemorrowerk Skrevet Mars 8, 2011 Skrevet Mars 8, 2011 Stemmer det, med en noe annen type motor!
E-39 Skrevet Mars 8, 2011 Skrevet Mars 8, 2011 Når du sier kraftig avleiring, snakker du da om mykt skum, eller virkelig fastbrent gjørme?En ting jeg aldri har kjønt er når folk snakker om kaldkjøring, så syns de ikke 3000 er for mye, og da lurer jeg litt på hvordan kjørestilen ellers er? :S Med forrige bil dro jeg den maks til 1000 rpm ved kald motor, og med denne er jeg nesten nødt til å bresse opp til 1500, i hverstefall 2000, noe jeg syns er for mye... Ligger du da vanlighvis på 4-5000 rpm? Normalt trenger jeg aldri dra den mer enn til 3000 ved varm motor, som unntak når jeg skal gi på litt eller kanskje en noe rask forbikjøring... Du må vel kjøre diesel bil ? Selv kjører jeg en 520 og girer vel mellom 2-3000 på kald motor. Siden 520 ikke er noe racer er det sjeldent jeg drar den til 6-6500 rpm på varm motor vel og merke.
bayerskemorrowerk Skrevet Mars 8, 2011 Skrevet Mars 8, 2011 Hehe, var et litt sært svar, men før kjørte jeg en 2.3 liter med et noe høyt ladetrykk som ikke likte seg i kulda! Tok litt i, så lå vel på noe mellom 1000 og 1500... Men sånn har alltid regelen min vært, har bilen gått noe lengre, tilsvarer dette mer slitasje, og slitasje øker fortere jo mer slitt det er, så da er det ikke nødvendig å presse motoren mer enn den trenger Jeg hadde digital kjørecomputer på den og, og da satt jeg meg en grense på 1.2 liter forbruk ved gasspådrag og kald motor, jeg vet det, veldig sært, men ting holder lenger, og jeg sparer ikke mer enn 5 sekunder på den akselerasjonen opp til 50-60 som trafikken går i her... Og desto lenger holder motoren... Man må jo også huske at formen på stempelet ikke er tilpasset sylinderen før enn viss varme, gjerne bredere på en side enn på varm, og desto økt slitasje! Men skal ikke stå for hardt på mine egne meninger, men vi alle har våre grenser!
bayerskemorrowerk Skrevet Mars 8, 2011 Skrevet Mars 8, 2011 Og selvfølgelig, forrige bilen var en 2.3 liter turbo med 1.1 bars ladetrykk, som hadde alt moment på rundt 2000 rpm, så en bmw blir ofte likt på høyere turtall
bmw_325ia Skrevet Mars 9, 2011 Forfatter Skrevet Mars 9, 2011 Når du sier kraftig avleiring, snakker du da om mykt skum, eller virkelig fastbrent gjørme?En ting jeg aldri har kjønt er når folk snakker om kaldkjøring, så syns de ikke 3000 er for mye, og da lurer jeg litt på hvordan kjørestilen ellers er? :S Med forrige bil dro jeg den maks til 1000 rpm ved kald motor, og med denne er jeg nesten nødt til å bresse opp til 1500, i hverstefall 2000, noe jeg syns er for mye... Ligger du da vanlighvis på 4-5000 rpm? Normalt trenger jeg aldri dra den mer enn til 3000 ved varm motor, som unntak når jeg skal gi på litt eller kanskje en noe rask forbikjøring... er vell en mørk gjørme, ikke fastbrennt men noe tørr..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå