Lenny Skrevet Mars 7, 2011 Skrevet Mars 7, 2011 har en e34 520 som er som er bygd om til 525 (m50b25). Etter den blei bygd om sluttet temperatur føleren til instrument panelet og fungere. Men det rare er at den fungerer hvis jeg tar selve føleren ut av toppen og varmer den opp med føner. Det kommer vann ut av hullet, og vannet er varmt. Har prøvd med to følere og begge gir samme resultat. Noen som har noen forlag på hvorfor de fungerer som de skal når de ikke er skrudd i toppen, men slutter og fungere så fort de blir skrudd inn? S.Hafsmo: Endret topic for å inkludere bil og motortype
bayerskemorrowerk Skrevet Mars 7, 2011 Skrevet Mars 7, 2011 Det er ikke brudd i kontakt eller ledning? Noe som slår over fra blokka og utenom gods? Bare forslag fra det blå, men noen tanker... Fungerer den når du kun trer den inn? Og om den funker hvis du dypper den i varmt vann feks, sprukket? Merkelig når du har prøvd med flere men
Lenny Skrevet Mars 7, 2011 Forfatter Skrevet Mars 7, 2011 Har ikke prøvd med varmt vann/bare stikke den inn, men burde bli det samme som og varme den opp med føner egentlig. Det rare er att begge følerene virker når de ikke er skrudd inn i toppen, og den ene føleren veit jeg virker 100% for den sto i en e36 og der virket den. Eneste jeg kan tenke meg er at det er en jordings feil det sted som først gjør utslag når føleren blir skrudd inn. Men etter hva jeg har skjønt så er vel bare de følerene en varistor(?) Som endres ohm verdi etter temperaturen og gjør jordinga bedre ved høy temperatur og dårligere ved lav?
bayerskemorrowerk Skrevet Mars 7, 2011 Skrevet Mars 7, 2011 Stemmer det ja, men derfor jeg tenker at om ikke kontakten eller noe lignende tåler vann, ettersom det er brudd eller delvis brudd som skaper overslag... Hadde jeg vært deg hadde jeg startet med å skru den inn, og måle motstanden ettersom motoren blir varmere på tomgang, om det ikke fungerer, er det nok motstanden, så kan du begynne å måle spenning inn til motstand, osv... Du har også testet om motstanden du prøvde fungerte når du satt den tilbake i 36en?
Sir Hofstad Skrevet Mars 7, 2011 Skrevet Mars 7, 2011 Varistor: http://en.wikipedia.org/wiki/Varistor En temperaturfølsom sensor heter enten NTC eller PTC resistor.
Lenny Skrevet Mars 7, 2011 Forfatter Skrevet Mars 7, 2011 Jepp sorry, my bad. mente såklart en termistor ikke varistor. Begynner og bli noe år siden jeg gikk på skola, og har ikke brukt det i ettertid, så er litt rusten, Men trur kanskje jeg har finni problemet/en løsning. E34 520i skal det egentli være 1 pol føler på, og e34 525/e36 325 skal det være 2 pol, så får prøve og kjøpe en 1 pol og se om det løser problemet.
Sir Hofstad Skrevet Mars 7, 2011 Skrevet Mars 7, 2011 Heter fremdeles det jeg skrev. Manual beskriver at du skal "jumpe" for å se utslag på måler. Skal se om jeg får lagt inn en god forklaring.
Lenny Skrevet Mars 7, 2011 Forfatter Skrevet Mars 7, 2011 Og både NTC og PTC er Termistorer. http://en.wikipedia.org/wiki/Thermistor Og jeg har prøvd og "jumpe". hvis du da mener og kortslutte stikken? og det gir utslag, nåla går da opp til kokepunket. Men trur kanskje det kan ha noe og si at føleren til 520 er 1pol og til 525 er 2pol. At den ene henter jord ifra toppen, mens den andre ikke gjør det. eller noe sånt. Så jeg får bare prøve og bestille en 1 pol og se om det løser problemet.
Sir Hofstad Skrevet Mars 8, 2011 Skrevet Mars 8, 2011 Termistor har blitt et uttrykk ( betegnelse) på Resistor det siste. Var ikke meningen å forvirre noen. Men fra Bilfagskolen hadde vi aldri den betegnelsen. 1- How does the coolant temperature sensor "CTS" work? The coolant temperature sensor is a thermistor ( a resistor which varies the value of its voltage output in accordance with temperature changes. ). The change in the resistance values will directly affect the voltage signal from the water thermosensor. As the sensor temperature decreases, the resistance values will increase. As the sensor temperature increases, the resistance values will decrease. Vi brukte NTC og PTC Resistor fordi det ved feilsøking fortalte oss hva vi lette etter. Men lykke til.
Lenny Skrevet Mars 8, 2011 Forfatter Skrevet Mars 8, 2011 Ja NTC og PTC gir litt mer info enn bare termistor. Men lenge siden jeg har brukt noen tekniske navn på slikt, så de hadde jeg helt ærlig glemt av =P 1 pol føler er bestilt og kommer i morgen, så får vi håpe det løser problemet. Takk for hjelpen
Olelink Skrevet Mars 8, 2011 Skrevet Mars 8, 2011 Har du lagt opp en ekstra ledning fram til instrumentpanelet ? m50b25 bruker 2-polt tempføler, mens m50b20 bruker 1-polt føler. e34 levert med b20 fra fabrikk har ikke ferdig ledningsnett for 2-polt føler (fra motorstikk til instrumentpanel), så selv om du bytter fra b20 til b25 motorledningsnett vil ikke tempføleren fungere som den skal. Med mindre du setter inn den 1-polte b20 tempføleren i b25 motoren din da. Det skal fungere (såfremt disse har samme resistanseskala. Dette kan du måle med ett Ohm-meter, mål mellom de to pinnene på b25 føleren og mellom den eneste pinnen og gods på b20 føleren. Om begge holder samme temperatur skal de gi tilnærmet likt Ohm resultat. Om du vil (eller må om den har annen skala) beholde b25 føleren kan du bare legge en ledning fra den ene pinnen og til jord (for når den når instrument panelet går den uansett til felles jord). Se litt i denne tråden, her har jeg beskrevet dette bedre samt viser det med koblingskjema viewtopic.php?f=1&t=178051
Lenny Skrevet Mars 9, 2011 Forfatter Skrevet Mars 9, 2011 Nå har jeg fått løst problemet m50b20 føler var løsningen. Takk for all hjelp, innspill og forslag folkens
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå