Mariuslk Skrevet Mars 7, 2011 Skrevet Mars 7, 2011 Hei. Var ute å kjørte nå nettopp og plutselig begynner motoren å kakle/tikke. Lyden kan minne litt om lyden fra en dieselmotor. Synes også bilen gikk dårligere, treg å få opp turtallet. Motoren var god og varm da dette skjedde. Kan også nevnes at det virker som at kaklelyden blir borte, eller i hvertfall lavere, når motoren får mer belastning.. F.eks. i oppoverbakker. Hva tror dere dette kan være? Kamaksling? Rådebank?
bayerskemorrowerk Skrevet Mars 7, 2011 Skrevet Mars 7, 2011 Lenge siden du byttet olje, og bruker du god olje? Kan være dårlig viskositet på olja, og kaldt klima som har hjulpet frem en ulyd fra ventilløfter som går tregt... Ellers kan det også være en lekkasje på innsugssiden som gjør at bilen går dårlig samtidig som det kan komme en viss form for klakkelyd. Regner med at denne også har vanos? Er denne defekt ville den mest sansynlig ikke komme og gå, men denne minner veldig gjerne om en klakkelyd, gjerne så ille at du ser får deg alle rådene hoppe vilt rundt veivakselen, men denne har etter min erfaring en tendens til å gi seg ved rundt 2500 (?) rpm ved opprusning. Du kan jo alltids svippe innom bmw merkeverksted og få en rast evaluering av problemet! Ofte enklest slik!
Mariuslk Skrevet Mars 9, 2011 Forfatter Skrevet Mars 9, 2011 Ikke lenge siden oljeskift nei. Oljen er valvoline maxlife, som jo skulle være bra. Vanos er det vel ikke på M40 motoren. Kan fint kjøre uten å høre noe særlig til lyden, men så fort motoren får lite belastning eller blir dratt over ca 3000 rpm kommer lyden.
oddis Skrevet Mars 9, 2011 Skrevet Mars 9, 2011 Dette hørtes ikke bra ut, min første tanke er rådebank også. Kan vært så heldig at du kan ha mistet litt gods fra kammen om det kom helt plutselig under kjøring. Har motoren gått langt? Litt snodig at lyden blir borte i oppoverbakker, nesten så man skulle tro det var løs del som akkurat dirrer i et spesielt turtallsområde. F.eks løse eksosdeler. Om du står over motoren og drar den litt på turtall på tomgang, hører du at det garantert kommer fra motoren? Jeg går ut ifra at oljelampa aldri lyser, hverken på tomgang eller under kjøring? Du har selvfølgelig også nok olje på den..?
Mariuslk Skrevet Mars 10, 2011 Forfatter Skrevet Mars 10, 2011 Ja, veldig rart det kom sånn plutselig. Motoren begynner å dra på årene, snart gått 252000. Er ikke sikker på hvordan motoren har blitt behandlet av de forrige eierne, men den har funket knirkefritt de 10 000 jeg har kjørt bilen siden august i fjor. Motoren har alltid gått veldig fint, ingen ulyder el. Høres absolutt ut som om lyden kommer fra motoren ja. Enkelte halvløse varmeskjold under bilen kan lage litt lyder i blant, men dette kommer nok fra motoren. Nok olje er det også på bilen, oljelampa har aldri lyst. Kan nevnes at motoren bruker litt vann, men det tror jeg ikke har sammenheng med dette... En lekkasje ett eller annet sted tenker jeg. EDIT: Hadde det vært rådebank, ville ikke lyden vært der til enhver tid da?
Mariuslk Skrevet Mars 10, 2011 Forfatter Skrevet Mars 10, 2011 Ja, da har problemet blitt værre enn før. Var ute å kjørte i stad da kaklinga plutselig ble veldig høylytt. En ordentlig høy mekanisk lyd, så ett eller annet er skikkelig galt i hvertfall. Motoren går igrunn fint på tomgang, om man ser bort ifra "ulyden". Fikk kjørt bilen hjem, så får se på det til helgen. Vet ikke hvor mye vits det er å koste på motoren nye deler. Et alternativ kan jo være å handle inn ny motor. Bortsett fra M40, hvilke andre motorer kan monteres i en E34 uten alt for mye trøbbel?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå