Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noe erfaringer med dette folkens?

Har forsket litt på nett og det kan ligne på det noen kaller for "spinning lock"

Videoen over demonstrerer bytte av nøkkel sylinderen, og det ser ut som en enkel affære.

Så langt har jeg ikke hatt hellet på min side, får det bare ikke til, kanskje det er gammelt og har satt seg litt.....

kanskje jeg må bytte hele greia(tenningslåsen) av med rattet osv....

Noen erfaringer?

Må jo ha bilen i orden;-Z

Skrevet

Hva er symptomene da? (får ikke sett videoen)

Om du kan turne nøkkelen uten at det skjer noe som helst kan det være rattlåsen som er kaputt. Normalt sett når tenningslåsen er ødelagt klarer du ikke vri den overhodet.

Skrevet

Jeg kan vri den, men det er bare grøt inni der, man kjenner såvidt posisjonene når man vrir......

Det skjedde en vakker dag når jeg skulle starte, bilen blei stående på "gløding" og det tappet hele batteriet.

Skrevet

Høres for meg ut som rattlås. Når denne knekker vil du kunne vri så mye du vil på tenningslåsen uten at det skjer noe som helst i el-bryteren som er på andre siden av rattstammen. Denne kan du forresten skru av slik at du med et flattjern kan få slått av glødingen (om du ikke har gjort det allerede).

Skrevet

Joda. ;)

Fjerne tenningslås (steg 1 og 2):

http://www.bimmerboard.com/forums/posts/331655

Denne krever litt tid, da det er litt tricky å få den metallbiten til å entre der den skal, men med litt bannskap og såre fingre så går det fint.

Når du har fått ut denne ser du og raskt om det er tenningslås eller rattlås som er ødelagt.

Bytte rattlås:

http://www.bimmerboard.com/forums/posts/566688

Har akkurat gjort dette på min egen E34.

Skrevet

Fikk den ut akkurat no, og så rett du hadde, den deln innenfor tenningslåsen hadde knekt......

Bilde 1 = tenningslås og avknekte delen til høyre

bilde 2 avknekte delen andre side.

Du har altså byttet rattlås nettopp, var det en stor investering, tid og penger?

Hva trengs av nytt utstyr....

Trenger alt info om jobben, for bilen skal jeg ha;->

En ting til, jeg legger merke til at 520 e34 aldrig nevnes når slike selges, bare 525, regner egentlig med at de er helt like men er det noen som vet sikkert?

11a0ex65a5ppdkv2quoc_thumb.jpg

c5x776dyq5rwbcxe0a2m_thumb.jpg

Skrevet

Tror jeg gav rundt 1100,- for rattlåsen på koed.no. vær sikker på at du får rette typen når du bestiller (byttet er i 91). Behøver ikke noe spesialutstyr for å gjøre jobben. Det er litt knotete å holde rattstammen ute når du skal montere låseringen etter at du har satt på den nye rattlåsen, men på lik linje med å få ut tenningslås, går det fint med litt styggord.

Slik ser det ut før 1991:

11505.gif

og slik ser det ut etter 1991:

11504.gif

Link til delen på koed.no

https://www.koed.no/2.1.asp?anker=boksa ... anker_4792

Edit:

I teorien kan du spare ca. en hundrelapp på å bestille den på e-bay. ;)

Skrevet

Takk for fantastiske svar;->, absolutt hjelpende, nå er det bare å bestille dele, vente og der etter sette igang.....

er en 94 mod så blir den nederste....

Skrevet

Bare hyggelig å hjelpe. ;)

Kom forresten på at du må nesten ha en dremel for å lage et hakk i disse "tyverisikringsboltene" som holder rattlåsen til rattstammen. Disse vises i guiden jeg linket til. Man får det sikkert til uten en dremel og, f.eks med ei baugfil, men ser for meg at det kan bli knotete.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...