Eifo Skrevet Mars 8, 2011 Share Skrevet Mars 8, 2011 Jeg har en BMW520i 2004 modell. Har den siste tiden merket at bilen hopper opp og ned på girene. Dette skjer når jeg holder jevn fart. Alt fungerer normalt når jeg gir gass og når bilen blir god og varm. Noen forslag på hva dette kan være og hva som bør gjøres. S.Hafsmo: Endret topic for å inkludere biltype Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DanielMK Skrevet Mars 8, 2011 Share Skrevet Mars 8, 2011 Hei. Er det ein e60 eller e39? (finst vel 04 e39, eller tar eg feil? ) Eg har hatt samme problemene på min 2004 530D e60 (les meir i e60/61 tråden om det, om du vil..). Eg fikk bilen min på verksted med ein gong, og dei fant raskt ut at det var ein liten lekkasje på girkassa, og når dei tappa av olja så var det litt lite olje. Så nå har dei tetta kassa og fylt på heilt ny olje - og problemene er borte. ...min bil hoppa også på girene. I gjevn fart, akkurat slik du beskriver. F.eks ved akselerasjon rolig opp fra 0-60km/t, så kunne den finne på å gire i 2, så i 3, og så plutselig tilbake til 2 og så RASKT tilbake i 3 igjen - osv. Få bilen på verksted til diagnose, så finner dei nok ut av problemet .. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eifo Skrevet Mars 8, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 8, 2011 Det er en e60. Har hatt bilen på merkeverksted i dag og fikk beskjed om at det var momentforsterkeren som var problemet. Jeg har selvsagt forhørt meg litt rundt før jeg gikk til merkeverkstedet og alle sier at jeg må bytte olje og filter. Derfor blir jeg litt skeptisk, når de sier at dette ikke er nødvendig og at de aldri har hørt om at det hjelper. Jeg er ingen bilekspert og vil ikke betale for en dyr verkstedregning som ikke er nødvendig. Fikk du noe varsel om at det var en lekkasje. Det burde vel være det i denne bilen??? Det er akkurat slik du beskriver. Den hopper mellom 2, og 3, giret. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leo Skrevet Mars 8, 2011 Share Skrevet Mars 8, 2011 Siden du og DanielMK har samme symtomer så holder jeg på en knapp på at det er sammeproblem. Hvis du har mulighet til å dra til et konkurerende verksted (BMW eller automatverksted) ville jeg anbefalt det. Les andre avsnitt til DanielMK... det er billigere enn å sku ned hele kassa og skifte deler inni den pluss olje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DanielMK Skrevet Mars 8, 2011 Share Skrevet Mars 8, 2011 12 000 betalte eg for å tette kassa, ny olje, ny bunnplate, nytt filter og pakninger, ny software-oppgradering på kassa, + feilsøking og jobb... dyrt, men var verdt det, synes eg. ...men, det er jo ikkje sikkert du har lekkasje og for lite olje på kassa! Det var jo pga lekkasjen at det skjedde hos meg ... Olja skal jo vere "lifetime", så trenger jo ikkje bytte, egentlig. (men har bilen din gått 100 000km + så er det berre ein fordel å bytte olja, har eg blitt fortalt. Kva er 'Momentforsterkeren' ? edit; googla og fant ut kva det er...eller, iallefall forsto eg kor den er, og kva den gjer.. Om den er gåen, kva skulle dei ha for å fikse / bytte den ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leo Skrevet Mars 8, 2011 Share Skrevet Mars 8, 2011 Kva er 'Momentforsterkeren' ?edit; googla og fant ut kva det er...eller, iallefall forsto eg kor den er, og kva den gjer.. Om den er gåen, kva skulle dei ha for å fikse / bytte den ? Hehehehe Det var morsom beskrivelse av converteren? :D Det er jo hovedatraksjonen i automaten - uten den funke det ikke i det heletatt. Du får ikke trykk i kassa. Da skal det være vanskelig å ta laus - treg og slapp når du gir på. Eller er det bare at den hopper i girene etter du har begynt og kjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DanielMK Skrevet Mars 9, 2011 Share Skrevet Mars 9, 2011 Det er en e60.Har hatt bilen på merkeverksted i dag og fikk beskjed om at det var momentforsterkeren som var problemet. Jeg har selvsagt forhørt meg litt rundt før jeg gikk til merkeverkstedet og alle sier at jeg må bytte olje og filter. Derfor blir jeg litt skeptisk, når de sier at dette ikke er nødvendig og at de aldri har hørt om at det hjelper. Jeg er ingen bilekspert og vil ikke betale for en dyr verkstedregning som ikke er nødvendig. Fikk du noe varsel om at det var en lekkasje. Det burde vel være det i denne bilen??? Det er akkurat slik du beskriver. Den hopper mellom 2, og 3, giret. Nei, ingen varsel om at det var lekkasje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DanielMK Skrevet Mars 9, 2011 Share Skrevet Mars 9, 2011 Kva er 'Momentforsterkeren' ?edit; googla og fant ut kva det er...eller, iallefall forsto eg kor den er, og kva den gjer.. Om den er gåen, kva skulle dei ha for å fikse / bytte den ? Hehehehe Det var morsom beskrivelse av converteren? :D Det er jo hovedatraksjonen i automaten - uten den funke det ikke i det heletatt. Du får ikke trykk i kassa. Da skal det være vanskelig å ta laus - treg og slapp når du gir på. Eller er det bare at den hopper i girene etter du har begynt og kjøre? Hehe...jajaja 530D'n min var aldri slapp. Den hoppet berre av og til mellom girene, heilt plutselig og uten grunn .. Men er fikset nå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ferrek Skrevet Mars 9, 2011 Share Skrevet Mars 9, 2011 Har opplevd det samme, også det med en E60 520iA. Der måtte converteren byttes, den klarte visstnok ikke holde på trykket den lager (eller noe sånt). Bytte olje og filter vil nok ikke fungere dersom det er samme problem som på nevnte bil. Hvor langt har bilen gått? Dette skjedde allerede etter 60-70k km på denne bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eifo Skrevet Mars 9, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 9, 2011 Har opplevd det samme, også det med en E60 520iA. Der måtte converteren byttes, den klarte visstnok ikke holde på trykket den lager (eller noe sånt). Bytte olje og filter vil nok ikke fungere dersom det er samme problem som på nevnte bil. Hvor langt har bilen gått? Dette skjedde allerede etter 60-70k km på denne bilen. Den har gått 80k Hvor mye kostet det å bytte converteren? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ferrek Skrevet Mars 9, 2011 Share Skrevet Mars 9, 2011 Har opplevd det samme, også det med en E60 520iA. Der måtte converteren byttes, den klarte visstnok ikke holde på trykket den lager (eller noe sånt). Bytte olje og filter vil nok ikke fungere dersom det er samme problem som på nevnte bil. Hvor langt har bilen gått? Dette skjedde allerede etter 60-70k km på denne bilen. Den har gått 80k Hvor mye kostet det å bytte converteren? Det ble byttet på reklamasjon så jeg hørte aldri noen pris på det byttet, dessverre. Ring og hør med et BMW-verksted, de har helt sikkert vært borti det før. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå