bovve Skrevet Mars 9, 2011 Skrevet Mars 9, 2011 Heihei! har fått hjelp til og skifte termostat og vannpumpe. er det normal at mye luft i vannsystemet etter den har vært tømt, og at vannet som kommer opp fra påfyllingslokket er varmt? kjørta ca 1mil, så åpna jeg for og se om noe vann hadde lekket ut, da rant vannet over? Normalt? har lite greie på motorer
TM custom Skrevet Mars 9, 2011 Skrevet Mars 9, 2011 vis du akkuratt har kjørt en mil så skal det vannet være veldig varmt og vis du åpner lokket til vannet da (noe som kan være veldig farlig) så kommer vannet brusende ut. det er meningen når man skal fylle nytt kjølevann skal man fylle opp og la motoren gå mens du etterfyller helt til det ikke er mer luft i systemet. det vet du når det slutter og boble lyft opp i tanken
Olelink Skrevet Mars 9, 2011 Skrevet Mars 9, 2011 Man skal aldri åpne lokket på radiator/reservoar mens kjølesystemet er varmt! Du risikerer å få kokende vann over hele deg. Når kjølesystemet fungerer som det skal og er tett kan kjølevæska komme over 100grader fordi det settes under trykk. Men når du åpner lokket vil ikke systemet lenger stå under trykk og kjølevæska vil øyeblikkelig koke og vann vill fosse/sprute ut av åpningen, noe som kan resultere i at du får deg noen heftige brannskader over store deler av kroppen din. (Frostvæske tilsettningen i kjølevæska gir ett noe høyere kokepunkt enn 100 grader men det betyr bare at du får en væske som holder ennå høyere temperatur ut over deg. Tilbake til spørsmålet, vannet i påfyllingslokket er samme vann som i resten av kjølesystemet så ja, dette er vanligvis omtrent like varmt. Grunnen til at vannet rant over er som nevnt over, sett bort fra at det i ditt tilfelle ikke ennå var varmt nok til å koke. Skal være sånn. At det kommer masse luft i systemet etter bytte av nevnte deler er helt normalt. Og å bli kvitt all luft kan være litt tricky, men her er det lufting som gjelder, og det er en egen lufteskrue på radiatoren din som du bruker til å kontrolert slippe ut luft uten fare for skade.
Hauso Skrevet Mars 10, 2011 Skrevet Mars 10, 2011 Riktig som Ole sier. Ligger også DIY på lufting i toppen av "Teknisk" Er stort sett samme opplegg på biler med lufteskrue på radiatoren. Noen ganger kan det være klønete å få ut lufta, så jekk enten bilen opp, eller sett den i en oppoverbakke. Lufta vil da komme lettere ut, enn om den står på flatmark. Et annet tips, er å ha varmeapp på full varme, og middels blås. Når bilen er varm, skal det da komme varmluft ut av varmeapparatet. Gjør det ikke det, er det et tegn på at det fortsatt er luft i systemet:)
|Ole| Skrevet Mars 10, 2011 Skrevet Mars 10, 2011 For å sei det sånn, eg har prøvd dette med varmt kjølevatn, fekk ei STOR blemme på håndleddet og det gjekk på millisekunder, ver VELDIG forsiktig med sånt...
Hauso Skrevet Mars 10, 2011 Skrevet Mars 10, 2011 Ja, det blir fort ille det der. Tenk å få hele loaden i trynet.. Sikkert ikke spesielt behagelig Står jo også på radiatorlokket vanligvis. ACHTUNG! osv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå