Gå til innhold

Vannpumpe, termostat hus er skiftet, trenger noen svar


Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei! har fått hjelp til og skifte termostat og vannpumpe. er det normal at mye luft i vannsystemet etter den har vært tømt, og at vannet som kommer opp fra påfyllingslokket er varmt? kjørta ca 1mil, så åpna jeg for og se om noe vann hadde lekket ut, da rant vannet over?

Normalt? har lite greie på motorer ;)

Skrevet

vis du akkuratt har kjørt en mil så skal det vannet være veldig varmt og vis du åpner lokket til vannet da (noe som kan være veldig farlig) så kommer vannet brusende ut. det er meningen :wink: når man skal fylle nytt kjølevann skal man fylle opp og la motoren gå mens du etterfyller helt til det ikke er mer luft i systemet. det vet du når det slutter og boble lyft opp i tanken

Skrevet

Man skal aldri åpne lokket på radiator/reservoar mens kjølesystemet

er varmt! Du risikerer å få kokende vann over hele deg.

Når kjølesystemet fungerer som det skal og er tett kan kjølevæska komme

over 100grader fordi det settes under trykk. Men når du åpner lokket vil

ikke systemet lenger stå under trykk og kjølevæska vil øyeblikkelig koke og

vann vill fosse/sprute ut av åpningen, noe som kan resultere i at du får deg

noen heftige brannskader over store deler av kroppen din.

(Frostvæske tilsettningen i kjølevæska gir ett noe høyere kokepunkt enn 100

grader men det betyr bare at du får en væske som holder ennå høyere temperatur

ut over deg.

Tilbake til spørsmålet, vannet i påfyllingslokket er samme vann som i resten av

kjølesystemet så ja, dette er vanligvis omtrent like varmt.

Grunnen til at vannet rant over er som nevnt over, sett bort fra at det i ditt tilfelle

ikke ennå var varmt nok til å koke. Skal være sånn.

At det kommer masse luft i systemet etter bytte av nevnte deler er helt normalt.

Og å bli kvitt all luft kan være litt tricky, men her er det lufting som gjelder, og det

er en egen lufteskrue på radiatoren din som du bruker til å kontrolert slippe ut

luft uten fare for skade.

Skrevet

Riktig som Ole sier. Ligger også DIY på lufting i toppen av "Teknisk" Er stort sett samme opplegg på biler med lufteskrue på radiatoren. Noen ganger kan det være klønete å få ut lufta, så jekk enten bilen opp, eller sett den i en oppoverbakke. Lufta vil da komme lettere ut, enn om den står på flatmark. :) Et annet tips, er å ha varmeapp på full varme, og middels blås. Når bilen er varm, skal det da komme varmluft ut av varmeapparatet. Gjør det ikke det, er det et tegn på at det fortsatt er luft i systemet:)

Skrevet

For å sei det sånn, eg har prøvd dette med varmt kjølevatn, fekk ei STOR blemme på håndleddet og det gjekk på millisekunder, ver VELDIG forsiktig med sånt...

Skrevet

Ja, det blir fort ille det der. Tenk å få hele loaden i trynet.. Sikkert ikke spesielt behagelig :P Står jo også på radiatorlokket vanligvis. ACHTUNG! osv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...