laxzzi Skrevet Mars 10, 2011 Skrevet Mars 10, 2011 Hei! Har prøvd å lese litt rundt på forumet, men fant ingen som hadde AKKURAT samme problemet.. Bare problemene hver for seg, og det er vanskelig å definere lyder over ord. Bilen det gjelder: 318i e36 '91 mod Problemet er som følger: Når motoren har blitt ordentlig kald ( over natta / slutten av arbeidsdagen ) så kommer det en merkelig lyd fra motorrommet. Den kan minne om når du prøver å snurre en vifte for fort rett og slett. Ingen plystrelyd fra reimer. - Denne lyden varer i et sekund og det er en svak støy som kan høres når man gir litt gass, men gir seg etter 1-2 minutters kjøring. Problem nummer to som muligens har sammenheng, er at den blir varm når den står på tomgang. Stopper jeg en plass, går det alt fra 5 til 15 minutter før nåla klatrer sakte opp mot 120grader. (Sakte er at det hadde tatt 3-4 min før den var på rød. Den går ikke rett opp) At det er et kulelager, er jeg muligens obs på, men det jeg lurer på med denne posten er akkurat hva det kan være. Da jeg ikke er så kjent med bilen, og hvilke deler som kan være problemet. Deler som er byttet (problemet var før og etter) - Vannpumpe - Viftereim - Servoreim - Termostat Systemet er luftet ordentlig og det er vann opp til "kald" når motoren er kald. (Den bruker ikke vann) Vifta i motorrommet snurrer hele tiden når den går på tomgang, og kan lett stoppes. (Har ikke testet forskjell på varm og kald om det skulle ha noe å si med tanke på slurevifte(?)) Kan også legge til at varmen fra varmeapparatet synker når den går på tomgang, men varmer for fullt hvis jeg legger turtallet på 1500 når jeg står stille. Tempmåleren stiger ikke før etter 5-15 min uansett. Håper at dette var oversiktlig, og at dere vil hjelpe en nykommer på dette forumet, og tusen takk for alle svar! - LaxZzi
Morty999 Skrevet Mars 11, 2011 Skrevet Mars 11, 2011 Systemet er luftet ordentlig og det er vann opp til "kald" når motoren er kald. (Den bruker ikke vann) Vifta i motorrommet snurrer hele tiden når den går på tomgang, og kan lett stoppes. (Har ikke testet forskjell på varm og kald om det skulle ha noe å si med tanke på slurevifte(?)) - LaxZzi slurevifta di er deff.. bytt den.. det er den du hører når du starter opp.. (minner om volvo 240/740) og det er fordi slurrevifta følger med konstant og lager lyd.. når den blir varm skal den også følge med slik.. for å kjøle ned motoren i kø osv.. men den gjør ikke det og derfor koker den på tomgang
laxzzi Skrevet Mars 11, 2011 Forfatter Skrevet Mars 11, 2011 Hvor sitter dette? Må hele vifta byttes ut, eller er det en liten del ved siden av?
poison_4 Skrevet Mars 11, 2011 Skrevet Mars 11, 2011 vifen er skrudd på slurekoblingen. og denne har lings gjenger så må altså skures feil vei for og skru den av. denne pleier og kosste 900,- om eg ikke husker helt feil. men er fjort på 10min og bytte:)
Morty999 Skrevet Mars 11, 2011 Skrevet Mars 11, 2011 på vifta så ser du en stor mutter (32 el 36mm) mutter som du må løsne.. du trenger ikke løsne viftereim eller noe for å få av denne.. den er lings som sagt her (skrudd motsatt vei) når du har fått ut den så skrur du av selve vifta (bladene).. den sitter med 4 stk 10mm skruer.. så bytter du den sluretingen i midten.. For å få av den store mutteren ville jeg skaffa fatnøkkel som passer der og en stor slegge.. og bare slå til, for den pleier å sitte noe helt jæævelig.. når du skrur det sammen igjen kan du bare skru den inntil. da den strammer seg selv pga lings gjengene.. Håper dette hjalp
laxzzi Skrevet Mars 11, 2011 Forfatter Skrevet Mars 11, 2011 Tusen takk for svar Hva heter denne delen da? Prøvde å kikke litt i delekataloger på gsbildeler.. er det den som heter viskosekobling?
poison_4 Skrevet Mars 11, 2011 Skrevet Mars 11, 2011 den heter Viskosekobling kobling;) koster 900kr hos schmiedmann.no
bimmer530 Skrevet Mars 11, 2011 Skrevet Mars 11, 2011 Går ut i fra at du har en M40 motor Skal da ha slurekobling med delenummer 11521723918 F&s eller 11521740962 Behr. Tror det skal stå på koblingen hvilke merke det er.
Rally Kalle Skrevet Mars 25, 2011 Skrevet Mars 25, 2011 jeg har også den 240 lyden noen ganger merklig lyd xD
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå