WilliamsF1 Posted March 10, 2011 Posted March 10, 2011 Vil en M52 motor fra E36 passe helt perfekt i en E46? Eller må motorfestene ombygges? Hva med ledningsnett? Vil det være ren plug and play å bytte en M52TUB20 i E46 med en M52B28 fra E36? Er det ellers noe man må være obs på før man gjør dette, en mente at det var en helt annen motorstyring på M52TU enn på M52 slik at denne måtte byttes, men det synes jeg høres rart ut og han var slett ikke sikker.
///Naitsirk Posted March 10, 2011 Posted March 10, 2011 Er som han sier, totalt forskjellige motorer og derav selvfølgelig motorstyring. Finn deg en m52tub28 istede, så er det plug'n play. Når det er sagt, så er det langt i fra umulig å gjøre som du har tenkt, bare en del mere jobb.
WilliamsF1 Posted March 10, 2011 Author Posted March 10, 2011 Har allerede motoren, mangler bilen Men ser 316/318/320 E46 går billig. Så derfor tenkte jeg å kjøpe en slik å sette i den strøkne M52B28 motoren jeg allerede har.
///Naitsirk Posted March 10, 2011 Posted March 10, 2011 Å få den til å passe er ikke problemet Og få start og alt det elektriske til å fungere derimot er problemet. Belag deg på en del timer med studering av koblingsskjemaer
WilliamsF1 Posted March 10, 2011 Author Posted March 10, 2011 Å få den til å passe er ikke problemet Og få start og alt det elektriske til å fungere derimot er problemet. Belag deg på en del timer med studering av koblingsskjemaer Skal bruke en autorisert mekanikker til å gjøre det på kveldstid for en billig penge. Han har selv kjøpt, overhalt og solgt rundt 150 biler de siste 4-5 årene. Han kjøper, bruker verkstedet han jobber hos på kveldtid for å fikse alt på bilene for så å selge dem med fortjeneste. Fyren elsker å skru på biler. Han burde vel få til dette ganske greit? Eller er det veldig store forskjeller? Denne motorstyringen er den forskjellige fra en M52TUB20 og en M52TUB28? Tenkte at om jeg kjøpte en E46 320 at jeg da kanskje kunne bruke motorstyringen fra M52TUB20 for å få M52B28 motoren til å fungere i E46'en? En annen ting, hvor er startsperren? I selve motoren, i tenningen, mellom de 2? Jeg må nesten gjøre researchen før jeg kjøper bilen og lar mekanikkeren gå løs på motorbytte.
///Naitsirk Posted March 10, 2011 Posted March 10, 2011 Du kan så absolut ikke bruke motorstyring fra en m52tub20 på en m52b20. Du må få tak i en person eller helst flere som kan e46 ut og inn og helst i blinde,og som kjenner til elektronikken der. Startsperren består av mange komponenter som snakker sammen, er ikke akkurat å bare fjerne litt bokser og ledninger så ere fiksa. Du har en del å sette deg inn i
WilliamsF1 Posted March 10, 2011 Author Posted March 10, 2011 Du kan så absolut ikke bruke motorstyring fra en m52tub20 på en m52b20. Du må få tak i en person eller helst flere som kan e46 ut og inn og helst i blinde,og som kjenner til elektronikken der. Startsperren består av mange komponenter som snakker sammen, er ikke akkurat å bare fjerne litt bokser og ledninger så ere fiksa. Du har en del å sette deg inn i Noe tips på hvor jeg kan starte å forske? Trenger jeg altså en motorstyring fra en M52TUB28 da for å bruke på M52B28? Nå er jeg litt forvirret her. Hadde jo trodd at om jeg tok alt fra M52B28 motoren og byttet det ut med sakene i E46en så skulle det fungere. Hvor er motorstyringen og hva er den egentlig? Evt, ble de første E46 levert med M52 motor, eller har alle E46 M52TU motor?
///Naitsirk Posted March 10, 2011 Posted March 10, 2011 Skal ikke ta helt livet av planen din, men det beste tipset jeg føler jeg kan gi deg er enten spar til en E46 328, eller selg m52'n og kjøp en m52tu
WilliamsF1 Posted March 10, 2011 Author Posted March 10, 2011 Nå ser jeg en annen ting. Girkassen til 320 steptronic automat tåler bare opp til 315NM og M52B28 motoren har 285NM. Tåler manuellkassene i E46 320 mer? Fan så mye greier man må ta hensyn til. Hvordan er det med drivaksling osv. Kanksje jeg bare skulle bygge meg en gokart til den M52B28 motoren , hehe neida. Hadde veldig lyst å bruke den motoren jeg har siden jeg vet den er 100% strøken. kjøper jeg en brukt M52TUB28 så kan det jo være noe med den for alt jeg vet.
Recommended Posts