danny91 Posted March 11, 2011 Posted March 11, 2011 hei, bmw'en som jeg har kjøpt har en defekt takluke, sveiva virker ikke(høres ut som den bare toucher et tannhjul så vidt) og det er ut som takluka har "detti ut" av sporet når du ser på tak formen, er det en enkel måte å få ut selve luka på, og finne problemet, eventuelt kjøpe ny takluke og montere på den? takk for hjelpen=)
hao Posted March 19, 2011 Posted March 19, 2011 Søkte på takluke og fant dette Refererer til et innlegg Brian hadde i 2007 Tipper det er en av de plastarmene som har knekt av. De er et svakt punkt og har en tendens til å knekke. Virker slik siden mekanismen går, men luka ikke flytter på seg. Hvis det er tilfellet er det en ganske grei jobb, da du bare plukker ut luka, og ikke hele kasetten. Da er det bare å skubbe trekket inne i bilen tilbake, og løsne de fire skruene på tverrskinna samt løsne to bolter til i fremkant over dørene. Ligger mange beskrivelser på dette på nett om du søker litt. Blant annet denne: http://www.bimmerdiy.com/diy/e36sunroof/ Har noe kilt seg som du ikke kommer til der, så blir det straks litt mer jobb. Verksted tar som sagt fort 8-10 lapper på det, da det fort går noen timer når man er i gang. Da må du plukke ned hele taktrekket og skru ut kasetten. Går fort noen timer første gangen du gjør det, men etterhvert går det relativt fort. Brukte ikke mange timene på å plukke ned og sette oppi da jeg tok ned min for tredje gang etter gjentagende problemer.
LK Posted March 20, 2011 Posted March 20, 2011 På denne er det 2 wirer som går til hver sin side av takluka. Disse wirene møtes foran ved sveiva og der sitter det et tannhjul i midten som drar begge wirene. Når tannhjulet begynner å bli slitt glipper det over sporene i wiren og luka drar seg skeivt. Jeg fulgte linken som hao la ut og fikk rettet på wirene så de stod rett,og byttet til nytt tannhjul. Da virket luka som den skulle men bakvipp fungerte ikke. Det var da to smådeler i plastikk som hadde knekt av.
danny91 Posted March 20, 2011 Author Posted March 20, 2011 dette var veldig nyttig informasjon, dette prøver jeg vutt, tusen takk!
Recommended Posts