Rogern Skrevet Mars 16, 2011 Skrevet Mars 16, 2011 Min 520i er håpløs, har byttet Lmm, veivsensor, kamsensor. Før bytte av følerne dro den elendig, var tungstartet og gikk lavt på tomgang. Etter bytte av sensorene starter den straks og går pent på tomgang, men den drar fortsatt dårlig. Det skal sies at bilen ble kjørt i 2 mnd etter at en av sensorene var gåen. Kan jeg ha tatt knekken på kat.? Lambda? Må noe nullstilles etter sensorbytte? Surt å måtte sette den inn på verksted synes jeg...
bcrazy Skrevet Mars 16, 2011 Skrevet Mars 16, 2011 www.drvanos.com http://www.beisansystems.com/ Hvor "dårlig" går den?
Rogern Skrevet Mars 16, 2011 Forfatter Skrevet Mars 16, 2011 Vanos Seals Failure Symptoms Overall loss of torque and power, particularly in the lower RPM range, < 3k. Bogging then surging at 3k RPM. Uneven power distribution and RPM transition. Engine hesitations in the lower RPM range, < 3k. Louder idle and intermittent idle RPM hiccups. Difficult takeoffs. Loss of power and bogging when AC on. Increased fuel consumption. Hmm dette stemmer veldig bra, untatt dette: Louder idle and intermittent idle RPM hiccups. Den går helt normalt på tomgang.
perpilot Skrevet Mars 16, 2011 Skrevet Mars 16, 2011 Jeg kan jo nevne at veivsensoren på min M52 varte i mindre enn 2mnd etter bytte. Har hørt flere andre også som har opplevd det samme, enten ved at sensoren ryker igjen etter kort tid eller ved at den nye rett og slett er defekt i utgangspunktet. Dette vil jo isåfall komme opp på en diagnose.
Rogern Skrevet Mars 16, 2011 Forfatter Skrevet Mars 16, 2011 Jeg kan jo nevne at veivsensoren på min M52 varte i mindre enn 2mnd etter bytte.Har hørt flere andre også som har opplevd det samme, enten ved at sensoren ryker igjen etter kort tid eller ved at den nye rett og slett er defekt i utgangspunktet. Dette vil jo isåfall komme opp på en diagnose. Jeg startet med å bytte veivsensoren og plugger. Etter dette tenkte jeg at jeg starter bilen for å se om det virkelig er den da jeg ikke har vært på diagnose. Da startet ikke bilen, tok ikke etter den engang. Byttet veivsensoren så startet bilen og jeg regnet med alt var i orden. Føltes slik da jeg prøvde den etterpå også, men den går dårligere enn normalt+ at jeg fikk en telefon av dama at den ikke ville gå fremover en morgen. Den beggynnte å gå da hun snakket med meg, vet ikke helt hva som skjedde.. Jeg bruker bilen sjelden da jeg ukependler med annen bil og touringen er "konebil" Må vel på diagnose igjen sikkert... Var nettopp på diagnose pga defekt abs, kostet 650kr for å finne ut hvilken sensor det var.
bcrazy Skrevet Mars 16, 2011 Skrevet Mars 16, 2011 Vanos Seals Failure SymptomsOverall loss of torque and power, particularly in the lower RPM range, < 3k. Bogging then surging at 3k RPM. Uneven power distribution and RPM transition. Engine hesitations in the lower RPM range, < 3k. Louder idle and intermittent idle RPM hiccups. Difficult takeoffs. Loss of power and bogging when AC on. Increased fuel consumption. Hmm dette stemmer veldig bra, untatt dette: Louder idle and intermittent idle RPM hiccups. Den går helt normalt på tomgang. Det stemmer med symptomene på min før jeg byttet o-ring. Heller ingen ulyder og gikk helt fint på tomgang. Jeg kjørte bilen med carsoft koblet til å så at vanos alltid sto i "late" posisjon. Jeg har byttet O-ring på min, og det ble mye bedre bunndrag etterpå
RaymondJ Skrevet Mars 16, 2011 Skrevet Mars 16, 2011 Jeg kjørte bilen med carsoft koblet til å så at vanos alltid sto i "late" posisjon. Jeg har byttet O-ring på min, og det ble mye bedre bunndrag etterpå Oi! VELDIG interresant! HVOR i carsoft ser du dette? Live verdiene? Og hvilken Carsoftversjon har du? Har byttet oringer på Vanosen min, men fortsatt ikke fornøyd, hadde hatt veldig god nytte av å kunne sett om kammene justeres, mistenker at en av kamsensorene tuller. Og til trådstarter, har du kjøpt originale sensorer? Lest om mange som klager på ebay/uoriginale kam og veivsensorer. Og hvis du liker å skru og feilsøke selv, anbefaler jeg deg på det sterkeste å kjøpe Carsoft. Fåes hos dealextreme.com for 3-400,- Nkr. Bare vær obs på at det anbefales å ha PC med comport.
bcrazy Skrevet Mars 16, 2011 Skrevet Mars 16, 2011 Du ser det i live data. Bilen må kjøres for at vanos skal virke. Du kan og se at "camhafts degrees" forandres vesentlig når vanos switcher fra late til early. Jeg har versjon 6.5
RaymondJ Skrevet Mars 18, 2011 Skrevet Mars 18, 2011 Bcrazy, hade du orket og sjekke hvilken carsoftverson du har? Bør ikke være koblet til bilen for å sjekke det. Jeg har versjon 6.5.06 og er ganske sikker på at jeg ikke har cam eller vanos i Livedata. Edit: Nope, ute og koblet til bilen og sjekket nå. Men har feilkode 18 EWS signal not present or faulty/signal camshaft (MS43). Så er jo helt tydelig tull med en av kamsensorene, evt. veivsensoren.
Bimmerfører Skrevet Mars 19, 2011 Skrevet Mars 19, 2011 Bcrazy, hade du orket og sjekke hvilken carsoftverson du har? Bør ikke være koblet til bilen for å sjekke det. Jeg har versjon 6.5.06 og er ganske sikker på at jeg ikke har cam eller vanos i Livedata. Samme versjon som meg og jeg har både vanos og cam i live.
Rogern Skrevet Mars 19, 2011 Forfatter Skrevet Mars 19, 2011 Da er touringen friskmeldt. Bytta tilbake til den originale kamsensoren, og bilen ble bra igjen. Siste gangen jeg kjøper kopi-sensorer vertfall. Vanosoringen skulle sikkert ha vært bytta, men da må jeg ha spesialverktøy ser det ut som(da jeg har enkel vanos) Så det blir nok utsatt. Takker for tips om carsoft, det skal bestilles straks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå