Gå til innhold

BMW X5 Det kommer ulje ut av en dings!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Min BMW har begynt å bruke mye olje uten at det hverken er oljelekkasje ( flekk i garasjen) eller blå røyk av eksosen. Bilen er en 2001 modell, og har bare kjørt 120.000 og er godt vedlikeholdt, og har hatt service oftere enn intervallene tilsier. Tittet under panseret og fant noe oljesøl på en dings helt framme delvis skult under et plastdeksel.

Fant et bilde på nettet som ligner denne dingsen, noen som vet hva dette er og om dette er en omfattende feil ? Bør jeg legge meg ned å dø nå, eller kan jeg forvente å oppleve våren ???

faopbw73jcqui7n73x3l.jpg

Skrevet

Ok, tusen takk for hjelpen! Men da lurer jeg fælt på hvor motoroljen tar veien !!! Noe som vet om lignende tilfeller ??

Skrevet

Mye ! Har etterfylt nesten 2 liter nå siden siste oljeservice i høst. Da hadde bilen gått 116.000, nå har den gått 120.000. Merkelige greier....

Skrevet

Dvs. en halv liter på 100 mil sånn ca. da. Enig i at det er litt over middels på en så ny bil som har gått så lite. Kjenner ikke disse motorene så godt, men er ikke uvanelig med svetting/lekasje fra diverse simringer, bunnpanne og topdeksel såmm generelt. At det er en innvendig lekasje tviler jeg på med mindre det er en kjent feil for motoren når den ikke har gått lenger. Regner med at du fort kan se hvor det er lekasjen kommer fra om du tar av plata under motoren og kikker opp.

Men jeg kan legge til at forje motoren jeg hadde i e30'n min brukte ca. 1 liter på 100 mil altså dobbelt så mye som din. Uten at det var noe spesielt med flekker etter meg eller veldig mye blårøyk (littegrann).

Så jeg vil påstå at så lenge du passer på at det er nok olje på den er det ikke noe farlig.

Skrevet

Tre liters bensinsekser i bilen din?

Disse er beryktet for oljeforbruk. Det er vel en nogenlunde enighet om at det i mange tilfeller skyldes ventiltetningene på disse. Få tatt en sylinderlekkasjetest på den så finner de ut av dette for deg. Har du evnt. tett veivhusutlufting kan dette også forårsake stort oljeforbruk.

Skrevet

Om dere ser hva hun har skrevet i første post, så sier hun at den "LIGNER" på den servo beholderen... Så om ikke jeg tar feil så "kan" jo det oxo være oljefilterhuset, for for det utrente øyet så kan de jo lett forveksles... Og det forklarer ihvertfall for meg hvorfor motoroljen forsvinner ihvertfall.... :roll:

Så til deg, Ronja, jeg ville sjekket oljefilterhuset jeg, om kanskje den o-ringen som skal sitter der er defekt, eller om rett og slett hele lokket har løsnet.. :)

Mvh

Skrevet

1.problemet oppsto ved forrige oljeskift.

2. det kommer olje ut av en "dings" som etter forklaringen mest sansynlig er oljefilterhuset.

1. det er vriene gjenger på disse husa

2. det er en Oring på disse lokka og gjengene kan fort gjordt settes skjevt på.

2+2=4

Eureka! få dem som skifta olje til og finne ut om det lokket er skrudd til korrekt :)

Og ta våren i møte med et smil.

(nå var jeg jaggu trøtt. humor på topp...)

håper det er så "enkel" feil da. Lykke til Ronja

Skrevet

2. det kommer olje ut av en "dings" som etter forklaringen mest sansynlig er oljefilterhuset.

2+2=4

Eureka! få dem som skifta olje til og finne ut om det lokket er skrudd til korrekt :)

Var det noe ved det jeg skrev du ikke forstod, siden du følte for å skrive akkurat det samme.....? :shock:

Skrevet

Var det noe ved det jeg skrev du ikke forstod, siden du følte for å skrive akkurat det samme.....? :shock:

Hva om dere begge hadde sjekket litt før dere skrev istede for å krangle

om hvem som skriver hva !

Den omringede beholderen på bildet i første post er servo olje reservoaret.

Det er beholderen til venstre som er oljefilterhuset, ferdig med den saken.

Hvordan var oljeforbruket før siste service ?

Vet du om de brukte noen form for innvendig motor rens ved siste service ?

Skrevet

2+2=4

Tråden sto oppe en stund og din post var ikke der når jeg åpnet. er vel bare fint at to ser samme ting`?

er det blitt krig om og være flinkeflink? latterlig av deg og reagere på. :applause:

Skrevet

enkelt og greit,for å finne ut om det er servooljebeholderen eller filterhuset som lekker,så kan du se om du klarer å skru løs toppen.hvis det er den beholderen du har merket på bildet er det servoen.hvis du ikke klarer å skru på lokket er det mest sansynelig oljefilterbeholderen som lekker. :)

*edit*

mener selvfølgelig å skru for hånd :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...