Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• 4 weeks later...
  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Kan du forklare prosedyren du bruker på å lufte systemet,

tror det er her du gjør feil...

Nja, ikke helt enig. Fokuserte kanskje litt for mye på luftingen, når det egentlig er den lyden jeg er mest bekymret for. Håres ut som ei vifte elle pumpe som tar kvelden.

Men det jeg gjør er å stille bilen i oppoverbakke, skru av tredje slange inn gjennom torpedovegg sett forfra og kjøre vann gjennom hageslangen til det renner vann over fra tanken og ut lufteskruer.

Skrevet

Hvorfor skrur du av slangen?

Skru opp begge lufteskruene og hell på frostvæske blanding til det renner over, start opp bilen og la den gå på litt turtall mens du etterfyller til det kommer kun væske ut.

Vifta på selvfølgelig :)

Skrevet

Ha tenninga i pos. 2 samtidig som du har vifta på og varmen på fullt...Opp med lufteskruene så heller du på kjølevæske til det kommer kun væske gjennom lufteskruen og ikke skum/bobler.

Jeg lot en gang bilen bakke seg til driftstemp slik at jeg var sikker på at termostaten hadde åpnet seg og at jeg fikk god sirkulasjon i systemet. Hadde da lokket til ekspansjonstanken åpen samtidig som jeg åpnet lufteskruene innimellom.

Skrevet

Takker for svar.

Men påfylling av kjøleveske har blitt prøvd på alle folks tips for "normal" påfylling og lufting av kjølesystemet. Dette har jeg ikke fått til. Derfor skrudde jeg av slangen igjennom torpeovegg og overfylte annlegget før start av bilen. Dette funket helt fint det i mange 100 kilometer, før da en eller annen luftlomme kom ett sted (sikkert pumpa) som gjør at motor koker igjen.

Det jeg er på jakt etter er om noen har en tegning for hele kjølesystemet inkl. varmeapparat-delen, noe slikt som bilde under.

zuzzhaqpmxah2jppexrk.jpg

Skrevet

Er pumpen ikke helt ny, skift den. Har opplevd de kan suge luft inn gjennom tetningene i pumpen.

Radiatoren kan lekke litegrann, og kommer det fuktighet ut, kommer det luft inn.

Termostathuset kan også lekke, vanligvis på den siden mot innsuget, og kan sammen med radiatoren være veldig vanskelig å se.

Evt har den vært varm, kan den ha dradd opp gjengene i en toppbolt, da vil den over litt tid pumpe luft inn i kjølesystem (eksos, for å være helt nøyaktig), og du vil merke at det er unormalt høyt trykk i slangene.

Det er de vanligste tingene jeg har sett...

Skrevet
Hvorfor skrur du av slangen?

Skru opp begge lufteskruene og hell på frostvæske blanding til det renner over, start opp bilen og la den gå på litt turtall mens du etterfyller til det kommer kun væske ut.

Vifta på selvfølgelig :)

Skulle tro du kunne dette, men er helt feil,

motor skal IKKE gå....

Dette er helt riktig

Ha tenninga i pos. 2 samtidig som du har vifta på og varmen på fullt...Opp med lufteskruene så heller du på kjølevæske til det kommer kun væske gjennom lufteskruen og ikke skum/bobler.

Jeg lot en gang bilen bakke seg til driftstemp slik at jeg var sikker på at termostaten hadde åpnet seg og at jeg fikk god sirkulasjon i systemet. Hadde da lokket til ekspansjonstanken åpen samtidig som jeg åpnet lufteskruene innimellom.

Veldig viktig å ha på tenning og varme på fullt, vifta må også gå,

hvis ikke dette blir gjordt riktig vil en ventil til varmeapp holde lukket og samle luft.

samme problem hvis motor går, da skaper vannpumpe luftbobler i systemet og etter hvert vil luft samle seg bakerst i motor,

overopphete toppen og blokka i bakkant og toppen vrir seg,

etter dette har skjedd er det i de aller fleste tilfeller ikke vits i å plane, da også syllinderveggene får skade av dette,

eneste løsning er motorbytte...

Dette er lært fra sammarbeidspartner i tyskland, og de har et nært sammarbeid med BMW og 35 års erfaring...

Kom gjerne med motargumenter :twisted:

Skrevet

Ofte er radiator problemet med at bilen tar til seg luft,

Det blir lekasje rundt beholder og i falsen der metal møter plast, da vil du se at metalet er presset ut.

Skrevet
Ett problem løst :)

Grunnen til at motor ikke gikk skikkelig var pga luft i vanosen. Denne var nok tømt for olje da den var ute. Løsnet de to torx-skruene ved oljekoblingen, fikk ut luft, så gikk den greit.

Så var det bar å få luftet den da. Det virker ikke som om det er så enkelt.

Motortemp holder seg konstant midt på måleområdet, men får ikke temp på varmeapparatet. Ved åpen lufteskrue kommer det sinnsykt mye damp ut, og i ekspansjonstanken bobler vannet noe sinnsykt.

OFFFFhh :evil::evil::evil::evil::evil:

Hvis du har lufta etter det måten resten av folket her sier, og det fortsatt damper ut av lufteskruen, og ikke minst bobler i tanken så ville jeg kjørt trykk i sylindrene og eller trykktestet kjølesystemet. Veldig mye bedre å gjøre det så slipper du å gjøre så mye unødvendig.

Virker for meg som at det er komp i kjølevannet.

Skrevet

Ja som jeg sa tidligere, toppen er vridd pga varmegang,

dette er en normal ting ved varmkjøring av bmw motorer,

Da er det bare å bytte motor...

Skrevet
Ja som jeg sa tidligere, toppen er vridd pga varmegang,

dette er en normal ting ved varmkjøring av bmw motorer,

Da er det bare å bytte motor...

Hovedproblemet med varmkjøring av m52 motorer er ikke det at toppen vrir seg, det verste er at gjengene til toppboltene "løsner", slik at toppboltene mister grepet i blokken.

Men resultatet er som du sier: Bytt motor.

Men skrur du selv, kan gjengene repareres med gjengeinnsatser, har gjort dette på et par stykker, bl.a min egen bruksbil. den er kjørt 30'km, kompis sin som var den første jeg gjorde det på, er kjørt over 100'km. Den hadde vært ekstremt varm, mest sannsynlig skade i blokk eller slappe stempelringer, så den bruker litegrann olje. Jeg kan leve med det i en billig bruksbil, men heldigvis bruker ikke min noe annet enn litt for mye bensin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...