Gå til innhold

Bagasjerom E34


Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en E34 sedan men ikke fått hentet den ennå.

Fikk nå et tilbud på subkasse men usikker på om den går mellom dempertårnene bak.

Kassen er 89 cm bred og 40 cm høy.

Noen som har disse målene eller gidde å måle.

Er en stund til jeg får tak i bilen men tilbudet på sub bør avgjøres fort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bredda går fint, mener å huske det er 92cm. ang høyda så tror jeg det går, litt usikke på høyden innerst inne, men mener å huske det var litt over 40cm.

Men tenk litt på vilken kasse du setter inn i denne bilen, enten må du bygge slik at elemntene spiller inn i bilen, eller så bør du gå for båndbandkasse. dette fordi dem er realtiv tette og at det kan oppstå romlebass/miste trøkket inn i bilen, først og fremst når du bruker fler en 1 sub ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å bruke en kicker kasse. Den til 3500. 2x12" med bassreflexrør. tror jeg vil snu den fremover samtidig med at jeg tar ut 2 hull i hylla som jeg setter 2 høytalerdeksel over.

Ved å snu den framover har jeg også enkel mulighet til å feste forsterker, kondensator og sikring på baksiden av kassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdigkasse duger nok ikke om du vil ha ordentlig bass i den bilen. Du må nok bygge en tilpasset kasse. Det skal være TETT mellom kasse og seteryggen, la gjerne elementene spille inn i kupeen. Ikke skjær i hattehylle..hvis ikke du har kjøpt kondensator enda, så ikke gjør det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at kassen skal være tett også (ikke bassreflex)

Kickerkassen skrår i framkant så jeg tror det skal la seg gjøre å få den ganske tett inntil seteryggen.

Men hvorfor ikke kondensator :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassetype bestemmer du.

Det viktigaste er å få trøkket inn i kupéen. (ingen grunn for at det skal berre væra trøkk i bagasjerommet)

Kondensator er ikkje verdt pengene. Trenger du meir strøm, so oppgraderer du kablene imellom dynamo/jord/batteri, bytt batteri, skaff deg enda eit batteri og større dynamo. (i den rekkefølgen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at kassen skal være tett også (ikke bassreflex)

Kickerkassen skrår i framkant så jeg tror det skal la seg gjøre å få den ganske tett inntil seteryggen.

Men hvorfor ikke kondensator :o

Det jeg mener, er at du ikke skal gjøre som han over. Kassen må være helt innat seteryggen, og det skal være tett. Du kan godt ha portet kasse, men da vil jeg anbefale å ha portene på samme side som elementene. Det er i kupeen du vil ha all lyden, ikke i bagasjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Er jo likelangt med skipose luka åpen da..lyden går bakover uansett med mindre det er TETT mellom bakseterygg og sub..

Fysisk tett rett å slett..

Selv skal eg bygge båndpass sub i e34 nå..

Blir da 3 stk 4 toms porter opp hattehylla.. elementet er 15 toms også da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en kicker kasse så blir det uansett ikke bra lyd da.....

Mitt forslag blir å kjøpe noe BRA, og lage en custom kasse i steden, med mindre du er glad i masse bråk da, for da kan kicker funke ;)

Må ikke du gå av deg skoene da..

Dummeste er når folk skriver slikt, også spessielt om ett såpass bra merke som kicker!

Har 2 x 12" Kicker COMP VR, ikke grommeste serien men helt greie subber som tåler mye,

er billige og spiller egentlig veldig bra. Mange som blir sjokkerte over hvor bra de spiller.

Disse står i en kasse der elementene står imot seteryggen.

Også er det bandpass kasse som jeg har forlenget porten på, så jeg har porten direkte inn igjennom "skipose" hullet. Funker bra, og får mye bass + trykk inn i bilen ;)

Dette er i en e34.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det bandpass kasse

:mrgreen: Hva er det

Litt fra bilradiospes:

BASSKASSE

For å klare å gjengi den dypest bassen i, trenger man en stor høytaler. Basshøytalere til bil finnes fra 8” og opp til 18”. 8”,10”,12” er de mest brukte.Disse trenger alle en form for kasse å spille i, Lukket kabinett og bassreflex er de mest vanlige.

Basskassen vil avgjøre hvordan et basselement skal oppføre seg. Den bør alltid bygges etter mål og i anbefalt kassetype. Hvis kassen bli for liten vil dypbassen forsvinne, og hvis den blir for stor vil bassen bli slapp og treg.

Husk att en hver basshøytaler har sine parametre og er bygd for forskjellige kasse størrelser og typer.

KASSETYPE

En perfekt basskasse finnes ikke. Alle kassetyper har fordeler og ulemper. Et godt råd er at du tar skikkelige mål av bagasjerommet ditt og planlegger ut fra det. Ikke så få ganger har vi sett folk har lagt ned masser av arbeid i basskassen sin og bygd den helt ferdig. Så, når den skulle inn i bilen går den ikke ned i åpningen av bagasjerommet, eller noe i bagasjerommet kommer i veien for kassen. Så god planlegging er ofte halve jobben.

ÅPENT MONTERT ELLER "FREE AIR"

En free-air subwoofer er en subw. som står montert i en plate mot baksetet eller direkte i hattehyllen. Bagasjerommet fungerer som som "kassen" for subwooferen. Denne løsningen sparer plass og arbeid, men er som regel den dårligste løsningen for lydkvaliteten. Subwooferen må være spesielt laget for denne bruken. Jo mer lufttett bagasjerommet er, jo bedre vil denne løsningen fungere. Størrelsen på bagasjerommet vil også ha en viss betydning.

LUKKET KAMMER

Dette er rett og slett en tett kasse bak subw.elementet. Denne kassetypen vil gi den jevneste kurven og er lettest å bygge. Denne egner seg best for musikk som krever en "stram" og kontrollert bass. I de fleste tilfeller vi denne kassetypen gi mer "Hi-Fi" preg over lyden. Det er også i denne typen at basselementet vil tåle mest effekt. Ulempen er at den er lite effektiv som gjør at det kreves mye effekt for å spille høyt og bra. Så sørg for at forsterkeren har nok power og resultatet blir sikkert meget bra. Med rette basselementer kan du få kjempegod bass selv ut av små kasser. F.eks våre Rockford Fosgate HE basser

BASSREFLEKS / PORTET KASSE

Denne kassetypen bruker et rør eller en port i kassen for ekstra luftgjennomstrømming, og gir en ekstra kraft ved dype frekvenser rundt f.eks.45Hz. Er mest populær pga. sin evne til å spille høyt i disse frekvensområdene. Passer bra for de som vil ha litt mer "boom" i fra musikk som rock - heavy-metall og lignende. Basselementet krever ikke så mye effekt for å spille høyt som i en lukket kasse. Ulempen er at bassen ikke vil tåle full belastning. Altså ved å tilføre kassene lik effekt vil en bassreflekskasse spille høyere enn en lukket kasse.

Denne kassetypen er den som er mest egnet til blandet musikk.

BÅNDPASS

En båndpass kasse er en kasse med flere kammer. Det finnes et utall forskjellige båndpass løsninger, men felles er at subwooferen står montert inne i et av disse kammerene. Lyden kommer kun ut av porten og vil være i et smalt frekvensområde. P.g.a det smale området og den krappe kurven, vil disse kassene være "super effektive" - altså de som kan spille høyest. Deres noe hissige lyd egner seg for hard rock og rap musikk. bakdelen med denne løsningen er at de dessverre er vanskelige å beregne, bygge, og dekker kun et begrenset frekvensområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...