Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Ska kjøpe meg en E36 328i 1996 modell, automat. motor gått 215 000

Jeg lurte på om noen vet om kjente feil med denne bilen og motor..?

Er det noe jeg burde sjekke før jeg kjøper bilen ?

Skrevet

Ville holdt meg unna automat på gamle biler da kassene ofte får problemer når de blir eldre. Har selv automat på min og det jeg burde sjekka er: Kjør en liten strekning på en parkeringsplass og brems helt ned. i det sekundet bilen har stoppet så trykker du inn gassen igjen. Dette bør også testes i revers. Det som skal sje da er jo at bilen skal gå med en gang, men det som ofte sjer når automatkassa "slurver" er at du må opp litt i RPM på motoren før bilen går. Det som skjer er at (er ikke spesialist på automatkasser) noen følere inne i automatkassa som måler omdreiningen(rpm) på motoren kan begynne å slurve, dette er en veldig vanlig feil og er vanskelig å fikse. Krever som oftest bytte av hele kassa.

Ellers så er det jo ulyder som kommer og går i motoren. Enkelste måten er og starte bilen (la stå i park) så går du ut og trykker ned en liten hendel med en vaier på høyre side av motoren. Dette vil gjøre det samme som om du skulle trykke på gassen. da kan du lett høre om det er noen ulyder der.

Jeg vil presisere hvor viktig det er og teste automatgiren da dette er dyrt og fikse.

Andre forslag til enkle tester:

Kjøp en batteritester på biltema for rundt 100 kr en setter du i sigarettenneren og den vil vise om batteriet lader bra og er i god stand. den andre viser litt mer info som dynamoen tilstand etc.

link: nederst i innlegget

En annen viktig ting er og sjekke for rust under bilen og på understellsdeler dette bør gjøres på gamle biler. det som kan sje hvis dette ikke er gjort er at du kan ende opp med at bærekulene og annet kan ruste igjennom karosseriet og føre til en rask ukontrollert krasj.

PS: for og slippe og tenke på alt dette anbefaler jeg en NAF salgstest (Link nederst) på bilen koster rundt 2 tusenlapper men er gull verdt. er noen i familien din nafkunder kan de være med på testen og får da medlemspris =). En NAF test er vel den mest grundigste testen som du kan få i norge og innebærer alt av deletester og karosserisjekk. Testen koster litt men denne prisen bør også diskuteres med selger da dette er egentlig en test som selgeren bør ta på bilen før han selger den for og dokumentere eventuelle feil og skader på bilen.

Dette ble jo et litt langt innlegg=) Håper det hjelper litt og lykke til med bilkjøpet.

PM meg hvis du lurer på noe mer.

Linker:

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verkt ... amotester/

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Bilti ... eritester/

http://www.naf.no/NAF-tester-og-EU-kontroll/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...