S:M:G Skrevet Oktober 3, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 3, 2012 Var så godt i gang så må bare hive inn dagens siste gjøremål. Ble så å si ferdig med første runde med prepping av motoren innvendig også da det gikk over all forventning, her er alt av støpekanter filt ned og glattet til. De stedene jeg har jobbet er markert med farge så forhåpentligvis så ser man hva det stort sett går i. Veien videre nå blir da å maskere utsatte steder i blokken for deretter å blåse den med stålkuler, dette er som nevnt tidligere for å komprimere overflaten og gjøre den ru, dette igjen sørger for at eventuelle sprekker ikke får noe godt sted å starte, dessuten blir arealet på overflatene større noe som øker styrken betraktelig. Så over til dilemmaet, glatt versus ru overflate i veivhuset? Når man tenker på luft i bevegelse, noe det er fantastiske mengder av i et veivhus, så danner en glatt overflate et sjikt med luft i lav hastighet hvor igjen oljen får feste seg lettere og renne raskere ned til bunnpannen, men igjen noen mener at nettop sjiktet gjør at olje som allerede er i bevegelse bare vil sprette av dette nevnte sjiktet. Derav vil en ru overflate la olje renne tregere ned i bunnpannen, men man mener og at oljen vil få bedre heft på en ru overflate hvor da igjen arealet er større. Siden det da er så mye delte meninger her, men det går generelt igjen om at en ru overflate er sterkere(arealet igjen), men olje som flyr rundt i et veivhus vil lage unødvendig motstand som man ikke vil ha. Noen har prøvd å kombinere det beste fra begge deler ved å male over den rue overflaten for å gjøre den glattere, men her er andre igjen kritisk da, hvis malingen skulle flasse kan dette tette godt igjen det som er av kanaler og pumper. Alternativet jeg går for er en ru overflate fordi jeg skal ha tørrsumpsmøring og da er det ikke så viktig at oljen er på plass i bunnpannen fortest mulig for neste runde. Dessuten vil pumpen jeg har suge ut tre ganger så mye som den pumper inn så selv om det renner tregere ned vil det uansett bli fraktet raskt vekk. I tillegg får jeg bonusen med skikkelig vakuum i motoren som igjen vil hjelpe mot eventuell motstand fra oljetåke. Etter blåsingen er det klart for innspurten av jobben på blokken. Da blir det først litt maling utvendig, deretter er det ut med alle plugger for kanaler og frostplugger. Så er det klart får å ta frem måleverktøyet, dette er mye jobb men relativt fort gjort. Når alle mål er notert og i orden er det da klart for maskineringen man da trenger. Når alt dette er ferdig blir det da en skikkelig vask før det nærmer seg montering. Da er det fortalt litt om planene fremover så får man bare se hvordan det går. Til neste gang...
Hawkon88 Skrevet Oktober 3, 2012 Skrevet Oktober 3, 2012 Virker å være en omfattende jobb dette. Er det for å unngå eventuelle sprekker dette? For å sjekke sprekker, vi jeg anbefale deg å bruke kontrastvæske og penetrant. For oss som jobber med stål og NDT, vet at det er mange sprekker som ikke er synlig for øyet før man tar MPI (stål) eller PT (alu og rustfritt). Jeg har kontakter som kan hjelpe deg hvis du vil ha en ordentlig sjekk med MPI. Men da må blokken være helt ren for skitt. Ønsker du kun penetrant kan du gi meg en lyd.
M3 Yngve Skrevet Oktober 3, 2012 Skrevet Oktober 3, 2012 Hvorfor i huleste filer du nede i blokka der lagerbukkene skal ligge da? Hvor har du lært dette ? Blir det ikke noe my trangere da ? Å det igjen ikke bra for lagra.
S:M:G Skrevet Oktober 3, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 3, 2012 Hvorfor i huleste filer du nede i blokka der lagerbukkene skal ligge da? Hvor har du lært dette ? Blir det ikke noe my trangere da ? Å det igjen ikke bra for lagra. Ser den Yngve, men nå skal det sies at det IKKE blir filt ned noe her, var lett trykk på filen kun for å se etter ujevnheter om du skjønner? Filen vil da ikke gli lett over kontaktflaten hvis det er noe høydeforskjell og da må det litt annen jobb til. Dette kan forklares mer i detalj ved en senere oppdatering.
Marius_e30 Skrevet Oktober 3, 2012 Skrevet Oktober 3, 2012 er det vanlig med sprekker i disse blokkene?
S:M:G Skrevet Oktober 3, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 3, 2012 er det vanlig med sprekker i disse blokkene? Nei.
Jørgen-A Skrevet Oktober 3, 2012 Skrevet Oktober 3, 2012 Du har alt for god tid. For det der er HELT unødvendig!
Jørgen-A Skrevet Oktober 3, 2012 Skrevet Oktober 3, 2012 Og det skal foresten være skarpe kanter på toppdekket. Tettningen blir bedre da. Men det går sikkert bra.
S:M:G Skrevet Oktober 3, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 3, 2012 Du har alt for god tid. For det der er HELT unødvendig! Alt for mye tid til overs ja, må ha noe å gjøre utenom å nappe i løken hele dagen. Når det kommer til dekket i blokken så er ikke dette ferdig, men det er bra med innspill og meninger underveis, så ser man hvordan dette ender opp.
Jørgen-A Skrevet Oktober 3, 2012 Skrevet Oktober 3, 2012 Hehe skjønner. Få deg kjerring og unger så slipper du det der problemet.....
S:M:G Skrevet Oktober 3, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 3, 2012 Hehe skjønner. Få deg kjerring og unger så slipper du det der problemet..... Hehe. Har ikke draget og fet bil hjalp ikke det heller...
morten.skaten Skrevet Oktober 14, 2012 Skrevet Oktober 14, 2012 Ehh dette var bra sveise jobb,han fyren kan gjerne jobb litt for meg å,lett Men et bra utgangspunkt den e30n,legg ut flere bilder nå Sveiseren tar gjerne på seg arbeid, men har jo en del å si på hvor i landet man er... har du nommeret/Mail adr til han sveiseren?? bor på sotra og har nylig kjøpt meg en 325i-e30cab som kunne trengt litt kjerlighet.. bilen blir lite brukt i vinter så er ikke noe hastejobb
S:M:G Skrevet Januar 4, 2013 Forfatter Skrevet Januar 4, 2013 Sånn da var omsider 2013 kommet og sesongen nærmer seg med stormskritt... Har ikke vært noe nytt å melde om her på lenge, stort sett fordi jeg ikke gidder å haste med ting og fordi jeg har drevet å sanket deler. Nå har det seg sånn at nevnte deler begynner å ankomme, og omsider har jeg tuppet meg i ræva og fått ryddet i garasjen, så da skal jeg prøve å underholde massene fremover. Ny kvitteringsperm er det første jeg har anskaffet for 2013... og siden det er nytt år er det også muligheter for nye innhogg på sparekontoen, så i løpet av dagen er vi godt inn på femsifret i permen... Har plukket opp litt småtteri til motoren i dag, alt av tapper, styringer, plugger og biter til blokken er i hus, men det jeg har gledet meg mest til i et års tid er endelig hentet og i hus. Dette er ikke noe som står i planene å bruke med det første, men det er kjekt å ha som pensjonsgave til bilen, den dagen ting skal roes ned noen hakk. Noen bilder: Bilde av undersiden liggende i posen fra fabrikk, ikke akkurat den fargen jeg er vant til å se. Overside, fortsatt ikke pakket ut. Fader jeg er svak for nye deler, noe med lukten tror jeg. var to ting jeg ikke var helt fornøyd med, det ene er, ingen beskyttelse for helene og foten ved siden av gasspedal, bare en bagatell, men uansett. Og ikke en liten bagatell, begge teppedelene er helt 100% nye og skal være samme farge, men dengang ei, godt det bare er den lille delen som var lysere og ikke omvendt, blir mindre å farge nå. Nå skal det sies at teppet faktisk er helt svart og den lille delen er den mørkeste grå jeg har sett til E30, bildene lyver litt. Så nå er teppet hengt løst og ledig i jakkeskapet for nå så får vi se når det havner i bilen. Selv om jeg gjør et tappert forsøk på å konsentrere meg om en ting av gangen, så har differensialen blitt demontert og vurderes kanskje solgt, det vil si selve innmaten, denne er på 75% sperring, lamelleller som nye. Kan gjerne høre fra noe om det er av interesse. Til neste...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå