beemer93 Skrevet Mars 31, 2011 Share Skrevet Mars 31, 2011 hei, har nettopp gjort et innkjøp av en BMW 520i 93 modell, og har et par spørsmål til dere andre bmw entusiaster! Orginal stereoen i bilen virker for meg som om den er søppel, er jo noen høyttalere på dash'en og kicker panelet, samt noen i hattehylla jeg ikke har hørt så mye til... og det jeg lurte på var kort og godt om tips til hvordan jeg bør bygge den med tanke på stereo i bilen! Ønsker god klar bass, tydelige diskanter og generelt god lyddynamikk! veldig åpen for forslag ! takker for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
username Skrevet Mars 31, 2011 Share Skrevet Mars 31, 2011 For å være ærlig, så er ikke originalanlegget så gæli' altså! Men er enig i at det ikke er helt topp. Du som har E34, er så heldig at du har, fra fabrikk, helt knall høyttalerplasseringer. Jeg anbefaler dedikert midbass i kicketpanelet(sparker skikkelig), og enten fulltone eller coax i dashen. Går 3-4" der. Hvilket du skal velge? Velg og vrak, tror du blir fornøyd uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
toffe92 Skrevet Mars 31, 2011 Share Skrevet Mars 31, 2011 sjekk hvilke høytaler som passer din bil ivertfall. så høytalerene passer rett i de orginale festene. jeg hadde bass kasse i min e34. dubbel kicker 12" jeg var ikke noe fornøyd pga at bassen blir jo bare i koffertrommet . ville prøvd men noen sånna lava subber under setene kanskje da får du mere behagelig bass. Tror jeg hehe viewtopic.php?f=10&t=93636 her har du liste over hvor store høytaler som passer i festene! lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw520 Skrevet April 1, 2011 Share Skrevet April 1, 2011 Er nå ikke akkurat et problem å få inn en 6,5" der da, en liten kveldsjobb bare og den basseren under setene du snakker om, har jeg ikke trua på, ikke er det spesiellt god plass heller. nei bygg skikkelig kasse, og få bassen inn i cupeen,men det må være tett så det ikke lekker inn i bagasjen. eller man bygger bandpasskasse med passende elementer, så blir det nok bra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
username Skrevet April 1, 2011 Share Skrevet April 1, 2011 sjekk hvilke høytaler som passer din bil ivertfall. så høytalerene passer rett i de orginale festene. jeg hadde bass kasse i min e34. dubbel kicker 12" jeg var ikke noe fornøyd pga at bassen blir jo bare i koffertrommet . ville prøvd men noen sånna lava subber under setene kanskje da får du mere behagelig bass.Tror jeg hehe Hvis du ikke fikk bass i bilen din, så er det nok deg selv du skal skylde på Jeg fikk for MYE bass i bilen min ved enkelte Hz i nedre frekvensområde, så når folk sier de ikke får bass i BMW, så har de seg selv å takke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw520 Skrevet April 1, 2011 Share Skrevet April 1, 2011 sjekk hvilke høytaler som passer din bil ivertfall. så høytalerene passer rett i de orginale festene. jeg hadde bass kasse i min e34. dubbel kicker 12" jeg var ikke noe fornøyd pga at bassen blir jo bare i koffertrommet . ville prøvd men noen sånna lava subber under setene kanskje da får du mere behagelig bass.Tror jeg hehe Hvis du ikke fikk bass i bilen din, så er det nok deg selv du skal skylde på Jeg fikk for MYE bass i bilen min ved enkelte Hz i nedre frekvensområde, så når folk sier de ikke får bass i BMW, så har de seg selv å takke. Dette er jeg ikke enig i, mange bassere brukte du da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
username Skrevet April 1, 2011 Share Skrevet April 1, 2011 Jeg brukte to stk 12" i 75L lukket kasse. Hadde en helt syk boom rundt 40Hz. Ned mot 30Hz var bassen ellers behagelig, hadde til og med (overraskende!) fin respons nede på 20-tallet. Brukte ikke noe EQ e.l. for å gaine opp. ps: Var overraskene med respons på 20-tallet, for hadde subsonic på 30Hz, og da forventet jeg en kraftig avrulling fra 30Hz og ned. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw520 Skrevet April 1, 2011 Share Skrevet April 1, 2011 Nå er det slik at bassen kan til tider merkes som sterkere, fordi den den spiller i en form for kasse, (bagasjen), man forsterker bassen, men den blir ikke ren overhodet, og virker støyete og bumli, men mange ganger for man en utslukking, fordi når to bassere spiller (eller fler), og serdeles med effekt, så slukker man hverandre pga trykket i bagasjen, dette er forst og fremst med bassrefleks, mange som har lykkes med tett kasse, men har da tettet slik at all lyd og trykk går i cupeen igjennom skihullet. derfor sliter mange med bassen i spessielt e34 og e36. Hadde folk vært i nærheten av meg, så skulle jeg mer en gjerne demonstrert problemet bass for man, men den blir, tja hva skal jeg si... kjedlig kanskje. Var veldig rart dette ved 20tallet ja, merkelig når man bruker subsonicfilter, er jo det som er poenget med det, og filtrere bort farlig lav hz. men var dette filteret i orden da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
username Skrevet April 1, 2011 Share Skrevet April 1, 2011 Subsonic var nok i orden ja Var fin bass, ikke så mye som man ville hatt uten, vil jeg påstå. Spilte med kassen inn i kupeen, og ikke ut i bagasjerom. Prøvde flere forskjellige løsninger før jeg ble fornøyd. Portet kasse funket DÅRLIG å ha baki, særlig uten å la element og port spille inn i kupee Tror nok bare det var litt cabingain på gang Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw520 Skrevet April 1, 2011 Share Skrevet April 1, 2011 Er en grunn til at jeg bygget meg bandpasskasse har selv prøvet en god del kasser i e34, og falt da for bandpass. men nå blir det en full stereobil og går da over til touring, mye pga dette forbaska kasse problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw520 Skrevet April 1, 2011 Share Skrevet April 1, 2011 Men bare for å poengtere det du selv skrev, Portet kasse funket DÅRLIG å ha baki, særlig uten å la element og port spille inn i kupee er jo det som er poenget mitt ang kasse i e34, disse spiller dårlig uten å få lyd og trykk inn i cupen, da har du selv erfart det da. da skjønner jeg ikke helt hvorfor du skrev at for du ikke bass inn bilen, så er det den som bygger som gjør feil. vel på en måte ja, men på en annen måte ikke også om du skjønner Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
username Skrevet April 1, 2011 Share Skrevet April 1, 2011 Er en grunn til at jeg bygget meg bandpasskasse har selv prøvet en god del kasser i e34, og falt da for bandpass. men nå blir det en full stereobil og går da over til touring, mye pga dette forbaska kasse problemet. Tenkte akkurat det samme, kjøpe touring i stedet, får mye mer linær bass da. Altså det er ikke noe problem å få bass i E34, bass er jo bare romling, men å få BRA bass. Det er det jeg vil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw520 Skrevet April 2, 2011 Share Skrevet April 2, 2011 Med bandpasskasse så får du en fin bass ja, ikke romling selvfølgelig spiller både elementer og amper rolle også. men man mister mye av trykket om man ikke gjør det med RIKTIG kasse i en e34. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw520 Skrevet April 2, 2011 Share Skrevet April 2, 2011 Men nå tror vi har sporet riktig langt ut i denne tråden, og må bare beklage til trådstarter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
username Skrevet April 2, 2011 Share Skrevet April 2, 2011 Men nå tror vi har sporet riktig langt ut i denne tråden, og må bare beklage til trådstarter. Nei det vil jeg ikke si, trådstarter sier at god og klar bass ønskes, og da kan vi jo konkludere med at bandpass muligens er løsningen! Men da skal man være dreven med kassebygging..for bandpass er vanskelig å få rett. Men jeg vil også tro at om man vil ha "klar" bass, altså som er i samsvar med resten av musikken, særlig midbass, så er tidskomp. nødvendig. Ellers så kan man ende opp med noe som er mer "buldrete" enn "klart". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå