Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har en 1997 E39 med automatgirkasse problemer.

Den girer normalt fra 1 til 2.. Men henger helt opp til 4, 5000 omrd. før den girer over i 3 . Setter jeg spaken på S og så tilbake til D girer den normal over i 3 og 4 . Oljen er byttet to ganger siste ti årene så vedlikeholdet er fulgt. Feilsøkt på bmw men de finner ingenting.

ABS lampe lyser om det kan ha en slik påvirkning :S

Noen som har ide om hva dette skyldes? :shock::)

Skrevet

+1

Dette har vært tatt opp her utallige ganger før så du hadde fått svar på det med et søk...

Men siden du er ny så er du vel tilgitt:p

Velkommen til forumet!

Skrevet

Skjer det samme med min e39 520ia. helst når en har kjørt i oppoverbakke en stund. girer ikkje før en går i s og tilbake i d.

Skrevet

Er sant at girkassen får signaler fra de ja, men å garantere for at det er en ABS-sensor blir litt for drøyt, da min bil gjør akkurat det samme etter å ha byttet alle 4 sensorene, skiftet olje på girkasse, kontrollert hele overføringen og all elektronikk.

Har forsket endel på det her, og har kommet fram til at det er rett og slett en modus på girkassen som forårsaker det (på min bil hvertfall). Tiptronicen finner ut at bilen kjører i stigning, og for å forhindre uheldige girskift midt i bakken så låser den seg i det giret bilen er i. Problemet med dette er at girkassen på spes. pre-facelift er av gammel teknologi, så den er ikke rask nok til å gå over i normal cruisemodus før etter et par sekunder. Dermed vil bilen alltid få høyt turtall før den går over i "normal" modus igjen, eller at du skifter til "s" og over til "d" igjen (ergo resette modusen på girkassa, allerede her burde det vel ringe ei klokke), og dette vil skje uansett om man skifter ut hele bilen.

Hvis noen har en annen hypotese (please, ikke noe om å bytte girkasse..) så fyr løs, da jeg ønsker mer kunnskap om disse girkassene.

Skrevet
Er sant at girkassen får signaler fra de ja, men å garantere for at det er en ABS-sensor blir litt for drøyt, da min bil gjør akkurat det samme etter å ha byttet alle 4 sensorene, skiftet olje på girkasse, kontrollert hele overføringen og all elektronikk.

Har forsket endel på det her, og har kommet fram til at det er rett og slett en modus på girkassen som forårsaker det (på min bil hvertfall). Tiptronicen finner ut at bilen kjører i stigning, og for å forhindre uheldige girskift midt i bakken så låser den seg i det giret bilen er i. Problemet med dette er at girkassen på spes. pre-facelift er av gammel teknologi, så den er ikke rask nok til å gå over i normal cruisemodus før etter et par sekunder. Dermed vil bilen alltid få høyt turtall før den går over i "normal" modus igjen, eller at du skifter til "s" og over til "d" igjen (ergo resette modusen på girkassa, allerede her burde det vel ringe ei klokke), og dette vil skje uansett om man skifter ut hele bilen.

Hvis noen har en annen hypotese (please, ikke noe om å bytte girkasse..) så fyr løs, da jeg ønsker mer kunnskap om disse girkassene.

Tror nok en kan vær temmelig bastant og si bytt ABS følere her , han sier jo att ABS lyser så det bør ivertfall være plassen og starte.

Sikker er ivertfall att viss fremre ABS følere tuller så slår det ut i girproblemer ( trenger ikke altid å lyse faktisk ) har selv opplevd problemet på min E39.

Det var den gang Venstre fremme som trøblet.

Hilsen

Terje

Skrevet
Er sant at girkassen får signaler fra de ja, men å garantere for at det er en ABS-sensor blir litt for drøyt, da min bil gjør akkurat det samme etter å ha byttet alle 4 sensorene, skiftet olje på girkasse, kontrollert hele overføringen og all elektronikk.

Har forsket endel på det her, og har kommet fram til at det er rett og slett en modus på girkassen som forårsaker det (på min bil hvertfall). Tiptronicen finner ut at bilen kjører i stigning, og for å forhindre uheldige girskift midt i bakken så låser den seg i det giret bilen er i. Problemet med dette er at girkassen på spes. pre-facelift er av gammel teknologi, så den er ikke rask nok til å gå over i normal cruisemodus før etter et par sekunder. Dermed vil bilen alltid få høyt turtall før den går over i "normal" modus igjen, eller at du skifter til "s" og over til "d" igjen (ergo resette modusen på girkassa, allerede her burde det vel ringe ei klokke), og dette vil skje uansett om man skifter ut hele bilen.

Hvis noen har en annen hypotese (please, ikke noe om å bytte girkasse..) så fyr løs, da jeg ønsker mer kunnskap om disse girkassene.

Tror nok en kan vær temmelig bastant og si bytt ABS følere her , han sier jo att ABS lyser så det bør ivertfall være plassen og starte.

Sikker er ivertfall att viss fremre ABS følere tuller så slår det ut i girproblemer ( trenger ikke altid å lyse faktisk ) har selv opplevd problemet på min E39.

Det var den gang Venstre fremme som trøblet.

Hilsen

Terje

Det var vel det jeg mente.. at når ABS lampa lyser og girkassa kødder start med å bytte ABS føler.

En kompis sin 525TDS hadde lysende ABS lampe og da kødda både ASC og Gikassa. Ble i orden med ny ABS sensor

Skrevet

Har samme problem med min :( Har og ABS lys, men fikk problemet før det begynte å lyse. Men kanskje verd å bytte sensorene. Er de på koed.no noe tess?

Skrevet

Hei alle i hopa! Takk for god respons! Er ny her inne så må jammen si dette er en aktiv og bra side :)

Det pussige idag var da jeg dri en lang tur !

Plutselig etter å ha kjørt en 30 min på motorveien .. Så stoppet jeg på bensinstasjonen og da jeg dro ut merket jeg at den giret helt normalt fra 1 til 4 gir.. Da var det plutselig fra 4 til 5 gir som var vanskelig . Men den giret til 5 etter 3500 omdreininger.. Skulle ikke tro dette var en typisk utslag av en defekt kasse så må være noe med hastigheten .

Som om kassen bestemmer litt selv for tiden men var som alt var i "orden" igjen.

Som sagt er garantert føler på venstre side foran defekt . Mest sannsynlig. Abs lampe slår inn først etter lidd kjøring og during fra pedalen over humper og vewd berøring av pedal ;)

Skal teste bilen i morgen tidlig og se om det utgjør forskjell igjen når bilen er kaldt .. Når det gjelder bil dukker det alltid opp noe snadder :)

Skrevet

Godt mulig det er en ABS giver som er feilet, men om du ikke får feil på en av de på diagnose kan det være dårlig jording. Jeg hadde akkurat samme problemet som deg og på verkstedet etterstrammet de en jordingskabel fra girspaken (jeg kjenner ikke detaljene på hvor den sitter osv) så funka det fint. Be noen sjekke dette :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...