zH- Skrevet April 8, 2011 Skrevet April 8, 2011 Oppdatering i siste post! Hei. Skulle starte bilen idag, så kjørte jeg starteren litt for lite, så den startet ikke. Vridde nøkkelen tilbake til 0 for å prøve på nytt, og nå høres det ut som at det er bare starteren som drar rundt, og ikke selve motoren. Veldig skarp lyd. (er ikke helt sikker på om motoren blir med rundt eller ikke.) Alle lys i dash og hovedlamper virker normalt. Kjørte bilen inn i garasjen i går kveld, og da virket den helt fin. Har prøvd å kjøre starteren en del, men ingen tegn til liv what so ever. Det lukter bensin, så det får den vertfall. Noen som har noen hot tips her? Mvh
bjalle Skrevet April 8, 2011 Skrevet April 8, 2011 Vanlig feil hvis du har flyttet bilen en kort strekning når den er kald,all kompresjon forsvinner,eneste løsning er å kinne den med gassen helt i bånn til den starter med fullt batteri.En skjønnhetsfeil på denne motoren så det er ikke noe å bry seg om,lønner seg å la bilen gå noen minutter først hvis man skal flytte den kort strekning.
StraightSix Skrevet April 9, 2011 Skrevet April 9, 2011 Vanlig feil hvis du har flyttet bilen en kort strekning når den er kald,all kompresjon forsvinner,eneste løsning er å kinne den med gassen helt i bånn til den starter med fullt batteri.En skjønnhetsfeil på denne motoren så det er ikke noe å bry seg om,lønner seg å la bilen gå noen minutter først hvis man skal flytte den kort strekning. x2!
zH- Skrevet April 10, 2011 Forfatter Skrevet April 10, 2011 Har vert borti det problemet før ja. Men har prøvd det trikset over lang tid, og det virker ikke denne gangen desverre. Vannpumpa går rundt, å det tyder vel på at motoren blir dratt rundt? Har tenkt på kam/veiv sensor, men synes det er rart hvis denne er ødelagt, da de begge ble byttet med nye originale for +/- 1 år siden. Er det virkelig så kort levetid på disse? Er det mulig å sjekke om den er ødelagt med ohm måling eller noe? Diagnoseutstyr har jeg ikke.
sladjan Skrevet April 10, 2011 Skrevet April 10, 2011 er det sånn at starteren ikke slår ut da kansje? siden den bare går rundt for seg selv?
zH- Skrevet April 11, 2011 Forfatter Skrevet April 11, 2011 Virker som den drar rundt motoren, siden bolten på vannpumpa går rundt. Men det er litt anderledes lyd synes jeg.
zH- Skrevet April 14, 2011 Forfatter Skrevet April 14, 2011 Sjekket pluggene nå etter å ha tørnet motoren litt, og de er litt fuktige og lukter sterkt av bensin. Det lukter også bensin når jeg kjører starteren en stund. Det er ingen tegn til lekasje rundt dysene. Tok ut plugg 2 og 3 og testet gnist på disse med tilhørende coiler. Disse gir begge gnist, men ikke i et veldig raskt tempo. litt kjappere enn 1 gang i sekundet kanskje. (vet ikke om dette er riktig, siden jeg ikke har sett gnist på bil før, bare MC.) Hadde litt lite batteri når jeg sjekket gnist, så dette kan ha vært en faktor. Bilen står nå på lading, og har tenkt å sjekke OHM på veivsensoren. Noen som vet hvor mye motstand det skal være mellom lederene? Evt hva problemet med bilen kan være? Mvh
Ballder Skrevet April 14, 2011 Skrevet April 14, 2011 Vanlig feil hvis du har flyttet bilen en kort strekning når den er kald,all kompresjon forsvinner,eneste løsning er å kinne den med gassen helt i bånn til den starter med fullt batteri.En skjønnhetsfeil på denne motoren så det er ikke noe å bry seg om,lønner seg å la bilen gå noen minutter først hvis man skal flytte den kort strekning. At kompresjonen forsvinner er nok ett lite eventyr, men ellers er jeg helt enig. Til trådstarter Skru ut pluggene og blås med trykkluft ned i sylindre og la den eventuelt stå slik en stund dersom du ikke trenger bilen sånn helt momentant. Er det lenge siden pluggene er byttet, så ville jeg skaffet nye plugger også, så slipper du den jobben på en stund.
zH- Skrevet April 14, 2011 Forfatter Skrevet April 14, 2011 Takker for forslag Av nyskjerrighet; hvorfor anbefaler du det? Har ikke trykkluft her, men skal være bortreist hele helgen. Samme funksjon hvis jeg skrur de ut og lar det stå åpent hele helgen?
Ballder Skrevet April 14, 2011 Skrevet April 14, 2011 Da får du blåst ut eventuell bensin som ligger i sylindere. Kan også med fordel dra på starteren 10-15 sekunder for og få luftet ut litt med pluggene ute. Eventuell bensin i sylindre vil nok fordampe i løpet av noen få timer egentlig, så får den helgen på seg, så burde den starte uten problemer dersom ikke noe annet enn "råhet" var problemet. Kan legge til at jeg har opplevd at plugger faktisk har blitt mer eller mindre ubrukelige etter og ha blitt råe på denne måten. Nye plugger på den gjorde underverk. Hvorfor de slutter og funke etter en slik happening klarer jeg ikke helt og forstå, men ett tips om dette fra en tidligere BMW verksmester viste seg i mitt tilfelle og funke.
RaymondJ Skrevet April 18, 2011 Skrevet April 18, 2011 Da har jeg også opplevd dette! Veldig pussig fenomen! Har ikke hatt et feilslag på bilen på det halve året jeg har hatt den. Igår startet jeg den kald, flyttet den frem 1-2 meter og stoppet den igjen. Kan tenke meg jeg hadde den igang i 15-20 sek. På morgenen idag ville den ikke starte, gjorde en kvart omdreining, motoren tente NESTEN men kom ikke igang. Så kinnet motoren veldig lett, var nesten helt sikker på at det var starteren som ikke gikk i inngrep. Fikk ikke titte noe mer på det, måtte ta bil nr.2 på jobb (1963 mod. boble Kom hjem etter jobb og fikk noen til å se om starteren dro motoren rundt, hørtes nesten ut som den ikke gikk i inngrep. Hadde akkurat lest denne tråden i helgen, så skjønte da hva problemet kunne være. Med hjelp av en bra startbooster fikk jeg omsider igang bilen igjen, etter l'mye kinning. Veldig rart, hørte lyden og motstanden i motoren forandret seg etter som jeg kinnet, til den til slutt smalt igang. Hva er det egentlig som skjer? Virket nesten som om det var de hydrauliske ventilløfterne som ikke funker slik de skal?
RaymondJ Skrevet April 18, 2011 Skrevet April 18, 2011 Googlet litt nå. Lest et par steder der det menes at det sprøytes inn mye bensin ved kaldstart (det stemmer sikkert), og hvis man da stopper motoren for kjapt, vil all denne uforbrendte bensinen vaske sylinderveggene rene for olje, og man får redusert kompresjon pga at stempelringene ikke tetter ordentlig. Dette i kombinasjon med råe plugger. Leste en som hdde vært borti dette flere ganger, sa at han hadde hatt godt resultat med å skru ut pluggene, tørke de OG helle en dæsj olje ned i hver sylinder. Høres også trolig ut, da olja gjør at stempelringene tetter bedre.
zH- Skrevet April 18, 2011 Forfatter Skrevet April 18, 2011 Synd jeg ikke leste de siste postene her før jeg byttet plugger Det høres fornuftig ut vertfall! Da tror jeg jeg går ut i garasjen å skrur ut alle pluggene igjen å heller litt olje i hver sylinder og lar det stå en stund å trekke
zH- Skrevet April 18, 2011 Forfatter Skrevet April 18, 2011 Da er pluggene ute, og sylindrene får luftet seg over natten. Noen som har en formening om hvor mye olje jeg bør putte i hver sylinder i morgen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå