Gå til innhold

523 m52 starter ikke. Har bensin og gnist.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om den står til i morgen, så kan man ikke se noen grunn til å tilføre olje over stempel for å få ringene til å "tette". Da er de ikke tette nok i utgangspunktet. Oljen går ikke forbi stempelringer, derfor bruker man olje over stempel. Man lager en "falsk" ring som varer uhyrig kort. Når man da har fått start så fungerer alt normalt "plutselig" . Man får en veldig god tetning og man har da en høyere kompresjon og bedre sjanse for at motor starter. Motoren din har bare blitt rå, er ikke mer hokus pokus enn å la det fordampe eller gjøre som tidligere nevnt i tråd, trykkluft. Om man har det tilgjengelig.

Forøvrig, ta ut sikringen til bensinpumpe når den først er blitt rå. Når du har ut plugger så kinn med pluggene ute. Kinn godt å lenge.

Skrevet

Fliid, hvordan forklarer du da at motoren kinner mye lettere enn vanlig? Er nesten 100% sikker på at den hadde vesentlig høyere omdreingshastighet på starteren enn vanlig. Det er jo ikke ukjent fenomen at ventilløftere kan henge slik at man mister noe av kompresjonen? Vært borti det på en Opel Corsa engang, og snakket med en mangeårig Vovlomekaniker idag som også hadde vært borti dette.

Og sakset fra et annet forum jeg henger på:

Har en nabo som eier en 2001 Jaguar XJ8 3.2v8. Denne har vert brukt av hans kone i vel ett år til småkjøring. Nå en dag nektet den å starte. Gnist og bensin? Ja,mye av begge! Men den høres ut som en 12er som "kinnes". Nesten bare ett "virr" fra starteren. Kamkjeder sjekket og ser strøkne ut med riktig timing. Tok en komp.test på kald motor med "jalla biltema" tester,og den viste etter lang kinning ca 6bar i komp på ca 6 sylindre og noe over på en og noe under på den siste.

Er løsningen/årsak på mangel av kompresjon at all småkjøring har forårsaket at olje ved stempelringer er vasket bort av for mye bensin og dermed dårlig komp? Løser man dette ved å tømme en teskje olje i plugghullene?

Løsning!

Denne bilen led av såkalt enginewash. Den fikk en teskje olje på hver sylindre, ventet en stund og så en dose startgass. Voila!!

Running smoothly now sir! Mr. Green

Skrevet

da prøver jeg med en teskje :) Verdt et forsøk. Kjenner meg veldig igjen på teorien, da den drar veldig lett på starteren

Skrevet

Det fungerte ja! :)

Fylte i ca 1 teskje i hver sylinder og brukte startkabler.

Måtte kinne i ca 2 min til sammen før den startet.

Så nå virker det som alt er greit igjen :)

Tusen takk for all hjelpen! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...