Gå til innhold

Lamek`s Garasje. e34 550i Alpina:-D


Lamek
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tror folk hadde blitt litt overrasket om man hadde satt en ny diesel på gammel girkasse/drivverk. Jeg har sett SUV'er med mindre effekt (bensiner) enn jeg har i 540'en, som likevel klarer 0-100 raskere enn bmw'en klarer. mye av akselerasjonstallene er altså pga moderne kasse/drivverk.

Greia med diesel er som nevnt det korte turtallsregisteret. Dieselen er rett og slett nødt til å ha såpass moment i motoren, for å kunne kjøre høyere utveksling og som sådan slipper man å gire 4 ganger for å nå 100km/h.

Dagens 6-7-8 trinns girkasser hjelper og til at man lettere får utnyttet dieselens korte register.

Personlig synes jeg diesel er fantastisk i personbiler/bruksbiler da den har voldsomt mye moment akkurat i det registeret man bruker i normal kjøring (og forbikjøring). Når det kommer til aktiv kjøring synes jeg motorkarakteristikken blir litt kjedelig, og jeg liker heller ikke diesellyden. Dette er dog en helt personlig smakssak. ;)

Har kjørt en del '06 Audi A6 3.0tdi, og den trekker jo noe voldsomt, men akkurat der jeg er vant til at BMW'en virkelig begynner å levere gøy, dør dieselen ut og man må skifte gir.

Edit:

Når det er sakt, stemmer jeg fortsatt på dieselen i E28'en. Alle har vel sett en E28 med S38, men jeg har ihvertfall aldri sett en live med en skikkelig moderne kraft-diesel. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dem hadde ALDRI bygd en diesel for å bruke i en "M" bil, fordi det er kjedelig og kjedelig....

Sikkert fint drag, men ikke noe sportsbil som du selv sier.. Ikke se deg blind på 0-100 tider, man kjører vel ikke 0-100-0-100-0-100 hele tiden??? :P

Kjører x5sd med hartge chip 330hk ca 690nm, med adaptiv styring og understell blir IKKE dette en kjedelig bil, skal kjøre fra mye rart jeg, og kanskje spes på svingete vei, krenger ikke en millimeter :applause::applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bilder fra bygging av IC og da bilen var ferdig...

Bakerste del av mellomaksling er orginal 518 og fremste del er fra e34 535i.

Bakpotta skal skiftes ut med en orginal 535i potte som jeg skal sveise nye endestusser på.

Bråker alt for mye slik den er nå..

qk3dl9ad2ysww8yci4qt.jpg

u1dx7tq1pdflmckbpq2i.jpg

sfe6jsiqyo54r77n09tz.jpg

1ptntbex6wbag75tk7cx.jpg

pn0bsswf5f98s3vcrnzz.jpg

Pappa har sine timer på bilen også:) Greit med litt ekspertise:)

s67esu0gfwqqxvmmy2aq.jpg

t80fkkzktkch782xb0f0.jpg

4v4oilcjn5miowkzd078.jpg

7dh3y7zr0jr1j3ghwksm.jpg

crs9p1eokif1q1ec0apl.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått oljetrykket på plass... var drevet på pumpa som hadde løsnet..

Satt sammen nå med locktite.. ser ikke ut til at den har tatt noen skade, men skulle hatt tak i ny turbo da den ryker fælt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle jeg gjort da jeg hadde den oppe.. tenkte ikke på det en gang, men har satt det sammen med locktite gjengelåsing:)

Plages fremdeles med at den fjusker endel.. kan det være nå muffins med svinghjulsensorene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svinghjulsensorer liggende Steffen :-)

Btw, du kan jo ohme de, da finner du ut om de ikke er dårlige, men om den bare fjusker har jeg vanskelig for å tro at det er de som skaper styr.

Hvordan er det med lmm, og div sensorer rundt om??

Jeg har også to sett (4stk) M106 hjerner liggende å lure ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fjuskinga kan også komme fra at du har mye olje i trykkrøra dine, det er jo ikke det beste å kjøre med vet jeg :-s

Jeg har opplevd fjusking pga at turboen var "sliten". Først trodde jeg det var tenninga, men det viste seg å være turboen som var i dårlig form. (det røyk ikke så fryktelig mye heller faktisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fjuskinga kan også komme fra at du har mye olje i trykkrøra dine, det er jo ikke det beste å kjøre med vet jeg :-s

Jeg har opplevd fjusking pga at turboen var "sliten". Først trodde jeg det var tenninga, men det viste seg å være turboen som var i dårlig form. (det røyk ikke så fryktelig mye heller faktisk)

Er helt tørt og fint i oljerørene...

Kun eksossiden det lekker olje.. og det er ganske mye også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plages enda med fusk og klarer ikke helt å finne ut av det..

motoren ble verre i dag og når jeg starter den går den en liten stund på tomgang før den bare dør ut. tåler heller ikke gass..

Prøvde å ta ut kontakten på lmm på tomgang og det reagerer den ikke på.

prøvde også å ta av luftfiltret og åpne spjeldet på LMM og den reagerte ikke på det heller før spjeldet var nesten helt inne. Ca75% inn.. da gikk den ned til normal tomgang på ca 850o/min og motoren gikk mye penere...

Virker som det kan være LMM som er gåen da? vet ikke hvorden den skal oppføre seg, men synes den virket rar ja...

Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...