thomjak Skrevet April 11, 2011 Skrevet April 11, 2011 Den forrige eieren av min BMW E36 har gjort en dårlig jobb med kanalene på bilen og det har flasset av små områder med lakk og det er kommet litt rust på overflaten av metallet. Jeg tenkte jeg kunne gjøre dette selv men da lurer jeg på hvordan man går frem for å fjerne all lakk + annet + evnt overflate rust. Og hva jeg trenger av verktøy for å gjøre jobben og hva jeg trenger generelt for å lakke om kanalene. Sånn ser det da ut nå :/
Muztang289 Skrevet April 11, 2011 Skrevet April 11, 2011 Utstyr: Gaffateip, maskeringsteip, papir/aviser eller evnt. plastikk rundt bilen, lakk/sprøyte eller sprayboks, grunning, 180, 240, 320 forså 500 eller 600 papir ( helst rondell ), silicon-fjerner eller tynner til å vaske før lakkering, body-spray ( struktur spray som tar imot steinsprut ) Enkelt og greit fortalt.. - Vask kanalen godt og nøye, få bort alt av asfaltrester og dritt og møkk. - Masker opp med gaffateip eller en annen slitesterk teip på den nærmeste kanten ovenfor for å ikke komme borti med slipepapiret der. - Start å pusse med groveste papir og få bort ALL rust og dritt, forså gå over med finere og finere papir. - Når du er klar til lakk/grunning, så maskerer du opp med papir eller plastik for å slippe lakkstøv og søl uttover resten av bilen, legg teipkanten til den første kanten på kanalen, da blir denne skjult og det blir ikke synlig. - Om du skal legge en form for fyller, så gjør dette etter du har gått over med 240/320 papiret. - Om du har lagt fyller eller grunning, slip dette da med 500/600 papir pent og forsiktig til du ser du får bort riper ifra det grove papiret. - Legg så et tynt og fint lag med grunning først som hefte strøk, forså et strøk som dekker helt, la dette tørke til det er tørt. - Start forså å legg på basefargen på samme måte som du gjorde med grunninga, et tynt først, forså et tykkere ett etterpå ( Om du bruker lakk-sprøyte ). - Om ikke, så tar du mange tynne og fine strøk med spray boks for å få dette bra. OM du har tilgang til trykkluft så bruker du rondell til sliping og sprøytepistol, denne fra biltema fungerer HELT greit til en slik jobb som dette! Trøtt og sliten så kanskje jeg glemte noe.. Men om du lurer på mer så er det bare å spørre..
thomjak Skrevet April 11, 2011 Forfatter Skrevet April 11, 2011 Tusen takk for god informasjon Da skal jeg begynne med dette iløpet av neste uke, legger ut bilder av resultatet, har ikke garasje så håper det blir fint vær
Muztang289 Skrevet April 11, 2011 Skrevet April 11, 2011 Tusen takk for god informasjon Da skal jeg begynne med dette iløpet av neste uke, legger ut bilder av resultatet, har ikke garasje så håper det blir fint vær Bare hyggelig! Detta klarer du på en kveld om du har alt utstyret!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå