Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, har skaffa meg en 93 525ix Touring, som etter bare fire uker har tatt kvelden. Virker som om fremre mellomaksel og fordelingskasse samarbeider om å gjøre den ukjørbar. (aksling sannsynligvis fri for splines, og fordelingskassa tror den er en diff, så sender all effekten der man trenger den minst :P)

Er interressert i inspill fra folk som;

-har skrudd på lignende ting

-veit om deler

-har deler

-har penger liggende de vil bli kvitt...

-folk som kanskje tror det er noe annet billigere som er ødelagt

-eller de som mener jeg burde kontakte selger å hente penga tilbake :P

(har som sagt bare eid den i fire uker.)

Synes ellers det er en grei bil, om enn noe utslitt og rusten, håper det finnes greie folk blant dere (oss?) BMW eiere , selv om det ikke alltid er det vi Ford folk tror ;)

Skrevet

min så slik ut plutselig, ingen problem å skifte denne. koed har i brukte deler Onlinekatalog ® E34 ® Brukte deler ® Mellomaksel ® Kardan fra fordelergearkasse til fortøj (4WD)

DSC00088.jpg

Skrevet

Regner med den enden som er avbildet er den som går inn i fordelingskassa ja? Hvis min ser sånn ut er det hvertfall ikek rart bilen ikke går :P

Skrevet

den som går inn i fordelings kassa, ja.

Jeg juksa litt for å ha bilen kjørbar, dreide av antall milimeter som var igjen av splines på enden av akselen. og lagde en spacer mellom hardyskiva og mellomakselen på diff siden. Funka fint de 2ukene jeg kjørte med dette til ny aksel var kommet på plass =)

Skrevet

Kan være lurt å kjøre med "spacer" til vanlig også slik att man dytter med mulig av akslingen inn.

Er ett vanlig problem på 525ix og 325ix att splines ryker på akslingen.

Å for all del ikke kjør med bilen ! med mindre du har lyst å grille fordelings kassa :mrgreen:

Skrevet

Gravstein; -Fordelingskassa er nok 'grilla' allerede, da bilen ikke er kjørbar...

Lars; -Ingen fare, mener bare min bil akkurat nå, ikke noe om typen bil generelt. Hadde ikke forventet en feilfri bil med den kilometerstanden heller :P Kan godt ramse opp flere feil om du vil ;)

Skrevet

skjedde dette med splinesen i fart, igangstart eller noe?

Hos meg skjedde det i bakkestart, og kassa er fremdeles like god. jeg løftet hele bilen på løftebokker etter å ha trilla 15meter ned på planbakke da hørte lyden. lokaliserte problemet der og da.

Min ble iallefall ikke grilla, mener da fordelings kassa skal tåle såpass som når man "sitter fast" på vintern feks at spoler kun på fremhjula skal ikke kassa bli grilla. blir ikke det samme problemet at krafta kommer dit den ikke skal?

Skrevet

Dette skjedde ganske plutselig på vei ut av et kryss, så bilen trillet bare til den stoppet. Forsøkte et par ganger å se om samme stygge lyden kom hver gang jeg slapp clutchen for å være sikker, men kunen ikke kjøre noen plass.

Om jeg har forstått riktig så skal viskosediffen i fordelingskassa hindre at et hjulpar står og spinner aleine, så om du spinner på bare framhjula er den nok grilla ja. Da tror den at den bare er en vanlig differensial, og sender all effekten der du trenger den minst (som en Gammel Audi Quattro helt til du slår på de manuelle sperrene :P).

Den vil fortsatt overføre krefter en eller annen plass så lenge kjedet inni ikke er gåen tror jeg.

Skrevet

'sealed'

Har tatt ut akslingen og den ser helt lik ut som din. Mulig jeg får tak i en annen allerede i helgen. Er noe slitasje på innvendige splines på fordelingskassebiten og, men tror det går greit om jeg også bytter til ny hardyplate og shimser den litt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...