Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hehe, jo breiere gummi jo bedre.

Felgene er 9,5" bak og 8,5" fremme. Det sto 275 på før. Da gikk gummien skrått innover fra dekket. Nå peker den utover. Så dekket er breiere enn felgen, slik det skal være.

Det sto en lapp inni døren at det hadde stått 20" 295-25. Så jeg tenkte at dette skulle være grei smurning :) Men de felgene hadde sikkert et litt annet innpress.

Jeg vet ennå ikke hva jeg kommer til å gjøre. Har mange alternativer, valsing, nye felger (har lyst på svarte), dempere. Et som er utelukket er å gå ned i dekk bredde :) For det ser fullstendig rått ut med 295 :D

Skrevet

Jaja, hver sin smak... Men det er jo "din egen feil" at det subber, når du skal ha så store ballong-dekk på 19" felg :lol: Jeg hadde 235-35 på mine 8,5x19.. Så at du har behov for 295 på 9,5 har jeg meget vanskelig for å tro ...

Skrevet
Jaja, hver sin smak... Men det er jo "din egen feil" at det subber, når du skal ha så store ballong-dekk på 19" felg :lol: Jeg hadde 235-35 på mine 8,5x19.. Så at du har behov for 295 på 9,5 har jeg meget vanskelig for å tro ...

Enig med deg. Jeg har 255 breie dekk på 9" breie felger på min andre bil og da er dekksidene helt rette uten noe strekk. Så 295 på 9,5" bredde gir nok meget sansynlig ballong dekk ja. 1 tomme = 2,54cm vissnok, det vil jo si at en 9,5" brei felg er rett over 24cm brei, da sier det seg selv at ett dekk på nesten 30cm bredde blir litt i meste laget...

Bilde av 255 breie dekk på 9x18" felg

071020101520.jpg

Skrevet

Dekkene skal stikke utenfor felgen, så lenge det ikke er snakk om spesielle behov som f.eks hvis du har smalere dekk, så kan du gjøre det slik:

/''''\ <--- Dekk

FELG

Så får du brukt vinklene som avstivelse.

Men på breiere dekk, så er dekket så stivt i seg selv at dette ikke er noe behov.

Men det er ikke det det er snakk om her.

Problemet er at jeg trodde det skulle gå veldig greit å kjøpe 295 dekk siden dette har stått på denne bilen før, men på en annen felg. Den andre felgen har kanskje hatt et annet innpress.

De jeg har nå er ET35

Så har jeg er spørsmål: Hvilke vei beveger felgen seg hvis man går henholdsvis opp eller ned i innpress?

Hvis jeg har ET35 nå, og kjøper en felg med ET30, vil da dekket bevege seg lenger INN mot bilen? Eller ut mot grøften?

Og det samme for ET40.

Og så tror jeg at jeg går bort fra valsing. Tør ikke risikere sprekker og dritt i lakken.

Får nye billige felger, så kan man heller bytte litt oftere enn om man kjøper dyre.

:)

Skrevet

Om du har ET35 nå, og kjøper ET30, så kommer felgen lengre UT. Har du ET35 og kjøper 40, går felgen lengre INN mot bilen :) Altså jo mindre ET man har, jo lengre UT kommer felgen, og jo større ET man har, jo lengre INN kommer felgen :)

Skrevet
Ok, takk for den oppklaringen.

hvor mange MM snakker vi om? 30 35 er det 5mm? Hadde det vert så enkelt :D ???

Om du har ET35 nå og kjøper nye felger i samme bredde som de gamle med ET40 så sitter disse 5mm lengre inn.

Skrevet
Blir et puslespill dette når jeg kjøper Coilovers og felger med større innpress :)

Så lenge du skal ha like breie dekk som en buss så må det nesten bli puslespill og hodebry :wink:

Skrevet

:lol:

Men du kan jo måle de fleste tinga der da.. ET er avstanden fra navet i felgen, til felgkant på indre side, altså den som ikke vises. Om du legger en felg, med "stjerna" ned, tar en tommestokk og legger ned mot navet, samt en rettholdt over felgen, vil det vise hvilket ET du har.. Så da er det jo å ta bredde, på felgen, samt å måle hvor langt inn felgen evt kommer..

Dette er jo så klart vanskelig å vite FØR du har evt montert coilovers da, da du ikke vet hvordan disse er før du monterer ;)

Skrevet

Takk for info. Det står også veldig ofte på innsiden i "spilene" på felgen, står ofte diverse info der, bredde, ET, og noe annet greier.

Skrevet

Jada, det står, men tenkte at du kunne måle mtp avstander du har og forholde deg til ting slik at det ikke dekket/felgen kommer i kontakt med andre deler på bilen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...