Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på eu-kontroll idag og fikk "Stor slitasje i ledd/parallellstag 2.3"

Har også merket i det siste at bilen trekker plutselig til en av sidene..

De på verkstedet sa jeg måtte bytte parallellstag, kan den være årsaken?

Skrevet

Du misforsto meg kanskje. Bilen min og drar hit og dit under bremsing. Spesielt ved hard bremsing, og på bilen min er parallellstaget heilt ferdig. Har bestilt nytt så da kan eg si ifrå når eg har fått bytta det. Om det blei noe forskjell.

Skrevet

At bilen trekker til sidene uten at du bremser eller noe (Sporing) kan komme av for brede fremdekk (evt. feil merke) samt slittasje i forstillingsdeler, som opphengskuler, bærearmsforinger, endeledd, hjelpesnekke, slakk styresnekke etc.

Paralellstagene (om jeg husker rett) er de tynne stagene som går fra stab-stag til fjærbein på hver side.

At bilen drar sidelengs ved nedbremsing kan være noe så enkelt som ei skitten bremseskive (gjerne på innsiden), luft i bremseveske, vann i bremseveske (på tide å bytte?), stempel i kaliper som henger (årsak av bl.a vann i bremseveske), utslitt bremsekloss på en av sidene, eller muligens casterstag. Da det er disse som tar opp "skyvekraften" når du bremser. Merkes ofte som vibrasjon ved nedbremsing.

Skrevet

Parallellstag er det lenge siden jeg har hørt. Mest hørt som lenkearm, noen sier også bikksje stag, og på svensk "Pendelstag" Disse er ikke grunnen til at bilen drar til siden. Da bør du få sjekket slakk i alle forstillingsdelene dine, endeledd og styrestaget ditt. Og som Hafsmo sier, casterstag, men da hadde du merket det som risting ved nedbremsing

Skrevet

Hvordan vet jeg vilken del som må byttes? Er det bare å satse på en, og hvis det er feil, ta neste på lista?

Har bestillt parallellstag nå, så for prøve å bytte den først..

Skrevet

For å få den godkjent er det vel bare å bytte parallellstagene tenker jeg.

Ellers, for å finne ut hvorfor den sporer kan du jo ta en tur under bilen med et brekkjern eller noe og prøv å fremprovosere bevegelse i foringene rundt forstillingen.

Hva slags dekk har du fremme på bilen?

Skrevet

Parallellstag og pendelstag/bikkjebein osv. er to forskjellige ting. Dårlig/utslitt parallellstag har stooor innvirkning på de problemene du beskriver. Bare å bytte! :)

Skrevet
For å få den godkjent er det vel bare å bytte parallellstagene tenker jeg.

Ellers, for å finne ut hvorfor den sporer kan du jo ta en tur under bilen med et brekkjern eller noe og prøv å fremprovosere bevegelse i foringene rundt forstillingen.

Hva slags dekk har du fremme på bilen?

Tar med meg hammer når jeg bytter parallellstagen da.

Kjører på 225/25-17 Linglong akkurat nå..

Parallellstag og pendelstag/bikkjebein osv. er to forskjellige ting. Dårlig/utslitt parallellstag har stooor innvirkning på de problemene du beskriver. Bare å bytte! :)

Ok, takk for svar!

Skrevet

åja.. gikk litt fort her.. parallellstag er vel det staget som sitter på tvers festet til styresnekka, hjelpesnekka med endeledd i begge ender.. da er jeg med hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...