Kjexx Skrevet Mai 5, 2011 Skrevet Mai 5, 2011 Jeg har tenkt til å preparere min E36 sedan til hel lakkering i løpet av sommeren.. Hva trenger jeg? Og hva er fremgangsmåten.. Jeg har kjøpt 2 liter lagunengrün metallic 266/6 og så 2 liter klarlakk. Lakkjobben skal utføres av profesjonelle. Bilen må pusses ned og eventuell rust skal fjernes, det er minimalt med rust men den skal fjernes med riktige midler. Det jeg trenger er vel sandpapir, sparkel osv men disse tingene vet jeg lite om. Noen med erfaring på området som kan fortelle meg hva jeg skal gjøre? Så det blir best mulig resultat?
Marius_e30 Skrevet Mai 5, 2011 Skrevet Mai 5, 2011 for å få best mulig resultat så sett det bort til noen som kan det...det er en grunn til at det er et eget fag;)
rolfi Skrevet Mai 5, 2011 Skrevet Mai 5, 2011 Iallefall pass deg for å bruke for mye sparkel. Har du bulker osv, ville jeg levert den inn til noen som kan rette de ut før lakk. MÅ du absolutt gjøre noe som krever sparkel, vil jeg heller anbefale tinn. Tar litt lengre tid, men det er verdt det. Sparkel er djevelens verk... Trekker til seg vann, utvider og trekker seg sammen annerledes enn stål, når karosseriet flekser så flekser ikke nødvendigvis sparkelen med... Jeg skal aldri bruke sparkel igjen. På mine biler skal det kun brukes tinn.
Kjexx Skrevet Mai 5, 2011 Forfatter Skrevet Mai 5, 2011 Skal jeg gjøre der det er rust da? må jo fylle inn noe.
mariusea Skrevet Mai 5, 2011 Skrevet Mai 5, 2011 sett det bort til noen andre som kan dette her, evt venner som vil gjøre litt svart! driver med lakkering og oppretter sjøl, å det er mye å lære når det gjelder grunnarbeid.
rolfi Skrevet Mai 5, 2011 Skrevet Mai 5, 2011 Skal jeg gjøre der det er rust da? må jo fylle inn noe. Du må jo fjerne rustet først..... http://www.bilforumet.no/andre_forum/la ... kling.html
Kjexx Skrevet Mai 5, 2011 Forfatter Skrevet Mai 5, 2011 Jeg vet jo at rusten må fjernes. Men når det er fjernet så må det jo fylles i noe som kompanserer med det man har fjernet. så det blir likt med resten..
Muztang289 Skrevet Mai 5, 2011 Skrevet Mai 5, 2011 Du kan bruke sparkel i porene som er igjen etter rusten.. Men bruk sandblåser/rustomvandler før du gjør dette! På lakkverksteder så bruker man gjerne Epoxy grunning/Thermo grunning forså legger på fyller ( "flytende sparkel" som må slipes før lakk ) Forså å slipe dette med en kloss som gjør at dette blir rett og pent Om du feks. har en sølvfarget bil og du sliper med litt for grovt papir eller overser riper, så vil dette bli godt synlig i den nye lakken.. Jeg anbefaller STERKT å sette jobben bort til proffe om du er glad i bilen, skal beholde den en stund og vil ha et strøkent resultat..
Kjexx Skrevet Mai 5, 2011 Forfatter Skrevet Mai 5, 2011 Jeg er glad i bilen. Så da er det vel riktig å levere den. Hehe.
rolfi Skrevet Mai 5, 2011 Skrevet Mai 5, 2011 Jeg vet jo at rusten må fjernes. Men når det er fjernet så må det jo fylles i noe som kompanserer med det man har fjernet. så det blir likt med resten.. Så du på linken i det heletatt?
Kjexx Skrevet Mai 5, 2011 Forfatter Skrevet Mai 5, 2011 Jeg har lest den nå.. Lurt det der, men jeg har bare noen krokaner her og der kan du si. Litt overflaterust, ingen gravrust.. Men det er kanskje smart å bruke det selv om det ikke er mye..? Må jo pusses uansett, før lakk..
Kjexx Skrevet Mai 5, 2011 Forfatter Skrevet Mai 5, 2011 Det er i orden, har fått tak på en fyr som tinner. Han er verkstedsjef på toyota, så da blir det fart i sakene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå