Gå til innhold

e36 motor problemer. Trenger hjelp snarest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt en tikkelyd fra under toppdekselet (tror hvertfall det kommer derfra), så har tatt det av og klarer ikke se noe spesielt med første øyekast.

Bilen er foresten en e36 318is m42 1992 mod.

Lurer på om det kan være kjede som er for slakt (det "kastes" litt olje opp fra påfyllingshullet når motoren går) men er ikke sikker på hvor stramt det skal være. På toppen mellom tannhjulene går kjedet igjennom gjennom en plastting, jeg klarer å bevege kjede fra topp til bunn på den plasttingen. men vet ikke hvor mye mer det kan beveges siden jeg ikke har demontert den plasttingen.

Er det noen som vet om den skal kunne beveges så mye eller hvordan man vet om den skal byttes uten å demontere hele verden?

Vet ikke om det hjelper med bilder men kan ta å legge ut om ønskelig?

Takker for svar :D

Skrevet

Det vil kastes litt olje opp fra påfyllingshullet når motoren går.. Blir slengt opp av kam/kjede. Hvilken tikkelyd er det? Er lyden der hele tiden, kald, varm, bestemt turtall? Kan være ventiltikking du hører. Lenge siden du bytta olje?

Det skal være litt slakk i kjedet så du kan bevege kjedet opp å ned i sleidene. (Plasttingene du snakker om heter sleider) :)

Skrevet

tikkelyden er ikke der hele tiden, før var det mest når motoren var kald men nå er den der så å si hele tiden. Lyden er også der på alle turtall, men kan virke som den av og til kan forsvinne i ett par sekunder og den kan forsvinne av og til om jeg kjører men helt jevnt turtall. Ja har tenkt på om det kanskje kan være tikking fra ventilene

Er det noen mål på hvor mye man skal kunne bevege kjedet?

( tenker på vandringen, slik som vist på dette klippet, ikke min dette her da:

)

Har byttet olje når vinteren kom krypende, men har ikke kjørt så fryktelig mye. (bruker castrol) Men lyden var der før også men ikke like mye/ofte.

Lyden på dette videoklippet ligner ganske så mye på den som kommer fra min:

Skrevet

Har liten erfaring med denne motoren, men generelt er det for rask tikking til at det er ventiler.

Går så fort at jeg ville tippet at lyden kommer fra kjede som du sier.

Om det er at kjede er for slakt eller noe ligger inntil er vanskelig å si.

Kan prøve å skru ut del 17 for å sjekke strammingen på den er ok, eller du må av med toppen for å se

http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/C ... ing_chain/

Skrevet

kjeden blir ikke skikkelig strammet før du starter motorn pga en hydraulisk kjede strammer,vil anbefalle deg å bytte kjede strammeren som anbefalles at man bytter vært femte år.

Nytter ikke det, så må du bytte mere, driver med det samme selv nå.

Skrevet

om ikke kjede er skikkelig stramt før motoren er startet, hvordan kan man da finne ut om kjedet er for slakt og klart for utbytte?

Er ganske blank når d kommer til å sku på motor :?:

Skrevet

Hvis du dreier litt på motoren slik at kjedet begynner å dra kamaksel skal kjedet være stramt på den siden og kjedestrammer tar opp event slakke på den andre siden.

Det skal ikke bli slakke på siden mot kjedestrammeren for den skal fange opp det.

Kan ikke skjønne at kjedet ditt er så strukket at ikke strammeren fanger opp dette.

Du ville i så fall ha en motor som ikke gikk reint(sett bort fra tikking) eller dro slik den skulle.

Sjekk strammer eller event sleider som kjedet går mot

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...