Gå til innhold

For høy co verdi på en e36


Positiv
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Hadde etterkontroll på en e36 318i 93 mod. Som har gått 224000 km. Som tidligere eier fikk mangellapp på. Rettet opp i feilene, men co. var fortsatt for høy. Verdien ligger på ca. 7 som er vel det dobbelte av hva den skal være.

Det jeg har gjorde med motoren før etterkontrollen, var og:

Ta innvendig motorvask. (Omega 907)

Byttet plugger.

Byttet luft filter.

Byttet olje/oljefilter.

Gikk over fordelerlokk/rotor.

Renset tomgangs regulatoren.

Sjekket vakum slanger, for sprekker.

hz80bqezni76nupdjgbe.jpg

Så kan det være luftmengdemåleren, lambasonden, bensintrykks enheten som sitter bak feste for og løfte ut motoren. eller hva annet er å foreslå.

Takker for svar.

Mvh

Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 er meget høyt hadde 2,5 på min å det var for høyt det var en defekt lamda som var årsaken trur den skal være max 0,5.

hadde holdt en knapp på lamdaen.

ang lamda så finnes det flere typer2,3,4 leder jeg har bare hvert borte i 4 leder til en 97 M52. kobl fra pluggen. mellom 2 av ledningene skal det være ca 2,5-5 ohm disse er til varme ellementet har du ikke det funker den ikke. mellom de 2 andre skal det være kohm. dette er oksigensensoren. kobl til pluggen igjen å kjør bilen god å varm kobl til voltmeteret på ledningene til "varmeellementet" der skal det være 12V. mellom de 2 andre skal spenningen stige å synke mellom 0,2-1V gjør den ikke det er det noe galt. ps lamdaen kan også være gåen selv om du måler disse verdiene men det er svært skjeldent.

har du 7 i CO tipper jeg at pluggene er sotete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 er meget høyt hadde 2,5 på min å det var for høyt det var en defekt lamda som var årsaken trur den skal være max 0,5.

hadde holdt en knapp på lamdaen.

ang lamda så finnes det flere typer2,3,4 leder jeg har bare hvert borte i 4 leder til en 97 M52. kobl fra pluggen. mellom 2 av ledningene skal det være ca 2,5-5 ohm disse er til varme ellementet har du ikke det funker den ikke. mellom de 2 andre skal det være kohm. dette er oksigensensoren. kobl til pluggen igjen å kjør bilen god å varm kobl til voltmeteret på ledningene til "varmeellementet" der skal det være 12V. mellom de 2 andre skal spenningen stige å synke mellom 0,2-1V gjør den ikke det er det noe galt. ps lamdaen kan også være gåen selv om du måler disse verdiene men det er svært skjeldent.

har du 7 i CO tipper jeg at pluggene er sotete

Nye plugger ble satt inn rett før etter kontrollen, så de er det vel ikke. Det er vel fire ledninger på lamda sonden. Men kan du si meg hvordan jeg skjøter de nye ledningene til de avklippede ledningene. Hva med luftmengdemåleren, kan den være en årsak til den høye co`n.

Mvh

Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E85 er jo et triks som fungerer fint.. Men er vel greit å finne ut problemet også.. :-)

Får vel prøve og finne ut av feilen. Men vi får se hva det blir til. Bilen ble kjøpt kun for å brukes til øvelseskjøring.

Mvh

Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katalysator gåen?

Lamda

Eller så hiver du på litt e85 på tanken å CO detter i bakken etter dette :)

Kan du gi meg en orientering på hvordan man går frem. Blander man e85 med blyfri, eller? Hvor mye har man på, osv.

Mvh

Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med så høy CO skal tar det ikke lange tiden å sote ned pluggene

skjøting av ledningene til lamda?

avklippede ledninger?

luftmengde måleren kan selfølgelig være kapput.

Når luftmengdemåleren blir tilgriset så måler den mindre luft enn det som kommer inn derfor blir blandingen magrere å coen lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med så høy CO skal tar det ikke lange tiden å sote ned pluggene

skjøting av ledningene til lamda?

avklippede ledninger?

luftmengde måleren kan selfølgelig være kapput.

Når luftmengdemåleren blir tilgriset så måler den mindre luft enn det som kommer inn derfor blir blandingen magrere å coen lavere.

Vil eventuelt kjøpe en uorginal lamda, så når jeg fjerner den gamle må jeg klippe av ledningene, og koble på de nye. Så hva bruker jeg når jeg skjøter disse.

Mvh

Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur jeg hadde gått for skjøtehylser da lodding kan skape problemer.

hadde gått en orginal da er det plugg å kjør.

det var en kar for et par dager siden som svei av en lamda her på forumet ved feilkobling så vær 100% sikker på at du kobler riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta bilder av lamda gammel å ny å koblingskjema å opplys om motor type bilmodell årsmodell å alt du kan komme på av vesentlige å uvesentlige ting. dra inn gamle travere å høyere makter [-o< som kan noe om dette.lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta bilder av lamda gammel å ny å koblingskjema å opplys om motor type bilmodell årsmodell å alt du kan komme på av vesentlige å uvesentlige ting. dra inn gamle travere å høyere makter [-o< som kan noe om dette.lykke til

Takk for hjelpen SideIn. :)

Mvh

Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...