Utvilsomtdenbeste Skrevet Mai 14, 2011 Skrevet Mai 14, 2011 Hei, våknet i natt av at viftene på bilen sto og gikk på fullt hele tiden, gikk ut for å se hva det var og skjønte vel ikke egentlig en dritt. De slo seg av når jeg startet bilen, og på igjen med en gang jeg slo av tenninga. Det jeg lurer på da, er om det kanskje er den motstanden til klimaanlegget som er gåen? Kjedelig å bytte ut den for så å finne ut at det ikke var den likevel
TheBirg Skrevet Mai 14, 2011 Skrevet Mai 14, 2011 Viftene ? AC vifte på min 520I er elektrisk, kjølevifte for motor går på reim drevet av motoren. Er du sikker på at det er AC vifte ? Den er regulert av trykkbryter på Ac systemet. Sitter viften fremst ute ved grillen eller inne i motorrommet bak radiatoren ? Jeg spør siden jeg ikke vet hvordan dieselsystemet er bygget opp.
Utvilsomtdenbeste Skrevet Mai 14, 2011 Forfatter Skrevet Mai 14, 2011 Oisann, la akkurat merke til at det sto 520D, men jeg har I. Uansett, jeg er helt hundre prosent sikker på at det er ACviftene! Jeg gikk ut og satte meg i bilen, og den blåste meg på full styrke i trynet og på beina, og den oppvarmede frontruta blåse også + viftene i baksetet.
Beamer Screamer Skrevet Mai 14, 2011 Skrevet Mai 14, 2011 Det er releet til viften som har slått seg vrangt. Det er en klassiker på E39.
Utvilsomtdenbeste Skrevet Mai 15, 2011 Forfatter Skrevet Mai 15, 2011 Det er releet til viften som har slått seg vrangt. Det er en klassiker på E39. Å? Peiling på hvordan man får ordnet det?
Bjørn 320 Skrevet Mai 15, 2011 Skrevet Mai 15, 2011 Det enklaste er nok å skifte det Stor sannsynlegheit for at det er bak hanskerommet.
Utvilsomtdenbeste Skrevet Mai 15, 2011 Forfatter Skrevet Mai 15, 2011 Er det den FSUen, det er snakk om? Den motstanden? Vet at den ligger baki der et sted... (er litt grønn kan man si, haha)
Bjørn 320 Skrevet Mai 15, 2011 Skrevet Mai 15, 2011 Nei, ikkje dersom det er releet. Eit rele er ein elektromekanisk brytar, ikkje ein motstand. Det fungerer ved at du gir ein liten straum (styrestraum) inn til spolen (ein elektromagnet), som trekker til og styrer ein større straum. Vil tru dette er her for å forhindre at vifta skal gå om tenningen er avslått.
Utvilsomtdenbeste Skrevet Mai 15, 2011 Forfatter Skrevet Mai 15, 2011 Hm merkelig, for viftene starta når bilen hadde stått i ca en time, bare sånn helt ut av det blå. Merket også istad når jeg var ute å kjørte, at når jeg startet bilen, så slå viftene under beina seg av, men den oppvarmede frontruta gikk på for fullt, men når jeg slo av tenninga, så kom vifta i beina på for fullt igjen, men den oppvarmede frontruta slo seg av. Kunne også stille på gradene når jeg hadde på tenning, og da ville de slå seg av og på helt villt!
Beamer Screamer Skrevet Mai 15, 2011 Skrevet Mai 15, 2011 Jeg vet ikke hvor releet sitter, men mine foreldre hadde samme problem i sin E39 en gang i tiden. Viften gikk i hytt og vær, og spesielt hvis bilen var avslått og låst. På verkstedet brukte de nøyaktig ett sekund på å stille diagnose siden dette er noe alle E39 opplever i løpet av livet. Bytte av rele var billig og raskt gjort på verksted.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå