Aquarius Skrevet Mai 14, 2011 Skrevet Mai 14, 2011 Hei, E46-318i 1999, M43B19 motor. har kjørt med tent motorlampe (kode 170 - mager blanding) i snart 2 år uten å merke noe nevneverdig på ytelsen. Verkstedene finner ikke ut av det. Anbefalt å vente til en mer konkret kode kommer opp - blir dyrt å bytte deler etter prøve- og feilemetoden. I det siste har motoren blitt mindre og mindre trekkvillig - når kald henger/nøler den skikkelig under akselrasjon. Har over en periode latt merke til en kort pipe/plystrelyd under gasspådrag fra lavt turtall - jevn tone uansett turtall. Har derfor mistenkt vacuumlekkasje, men finner ingen. Veivhusventilasjon er byttet og innsugsbelger ok. Dyser er også renset, bensinfilter skiftet, plugger skiftet og luftfilter skiftet. Har forsøkt å finne ut hvor lyden kommer fra, og det høres ut som det er fra området rundt fuelrailen, coiler eller under plastdekselet over innsuget. Koblet fra LMM, og da går bilen tilsynelatende normalt igjen (trekker i alle fall mer normalt). Pipe/plystrelyden er da også borte. Kobler jeg inn LMM igjen er nølingen og pipelyden tilbake. Skal sies at bilen har orginalt eksosanlegg m/lambdaer (11 år) - så tett kat og slitne lambdaer er vel heller ikke utelukket (lambdaverdier ser dog ok ut i Carsoft). Har også lagt merke til en pssst lyd rett etter at motoren stoppes - akkurat som et trykk slippes ut/inn. Etter å ha lest tråder opp og ned ser jeg at LMM ofte er synderen, men også ofte dekker over andre problemer. Er det andre følere (veiv- eller kamsensor) som kan være problemet og dermed lurer LMM, eller er dette et soleklart LMM problem? Begynner å bli lei dette problemet, så alle tips mottas med glede .
CBredal22 Skrevet Mai 14, 2011 Skrevet Mai 14, 2011 Ja, NØYAKTIG samme som jeg har på min 320 E46. samme "plystre-lyd" ved gasspådrag, å den går som en gammel Vespamoped! Min ble også normal når jeg koblet ut LMM. Er du sikker på at inssugs-slangen fra LMM og bakover er intakt? sjekk der som vakuum-slangen til bremsekraft-forsterkeren (eller er det til bremseveskebeholderen?) går inn på innsugsslangen, rundt den kan det være lekkasje. prøv å ha bilen på tomgang mens du rikker på den lille vakuum-slangen dær, så vil du muligens høre tydelig endring i turtall/kveling av motor hvis den ikke er intakt. For meg høres det ut som det er en luft-lekkasje et sted som er vanskelig å se, kanskje ?
hao Skrevet Mai 14, 2011 Skrevet Mai 14, 2011 prøv å ha bilen på tomgang mens du rikker på den lille vakuum-slangen dær, så vil du muligens høre tydelig endring i turtall/kveling av motor hvis den ikke er intakt. Veldig bra effekt hvis du i tillegg sprayer rikelig med startgass samtidig
Aquarius Skrevet Mai 14, 2011 Forfatter Skrevet Mai 14, 2011 Innsugsbelgen etter LMM er potte tett. Den lille slangen du nevner skal gå til bremsekraftforsterkeren finner jeg ikke på denne motoren. Det er kun synlige vacuumslanger tilkoblet som på bildet under Noen som vet hva denne slangen som går fra innsugsbelgen og videre inn under innsuget fører hen?
CBredal22 Skrevet Mai 14, 2011 Skrevet Mai 14, 2011 Nei, da vet jeg ikke. Er annerledes enn det bildet på 6'ern.. men det er jo samme symptomene. Jeg fiksa forresten mitt probelm iste. kobla ut LMM, teipa belgen, kobla av batteri i 10 min, åsså starta jeg, å gikk som en drøm!
Aquarius Skrevet Mai 15, 2011 Forfatter Skrevet Mai 15, 2011 Kan slangen fra innsugsbelgen gå til en form for ventilering av fuelrailen (se pos. 17 på bildet under)? Fant slangen til bremseforsterker også, den var tykk og gikk inn på baksiden av innsugsmanifolden (ved pos 5 under). Har manuell girkasse så jeg får ikke helt tegningen under til å rime . Fristet til å skru av hele innsugsmanifolden, men det ser ut som jeg da bør skifte et par O-rings pakninger ved remontering. (Kan se ut som et egnet tidspunkt å kontrollere både gass-speld og DISA når først hele innsuget tas av .)
Aquarius Skrevet Mai 15, 2011 Forfatter Skrevet Mai 15, 2011 Så har jeg gått en ny runde med søk etter vacuumlekkasjer. Slangen 17 (på bilde over) virker ok, men øvre del av manifold må av for å være sikker. Ser forøvrig ut som det er denne slangen som går til innsugsbelgen. (Bilde 3 stemmer ikke for manuelt gir.) Slangen fra innsugsmanifolden til bremseforsterkeren virker også ok, men oppdaget noe interssant da jeg testet bremsene . Når jeg pumper hardt med bremsepedalen og motor på tomgang, begynner motor å fuske - stopper nesten . Kan det være tilbakeslagsventilen til bremseforsterkeren er defekt slik at det pumpes/lekker luft tilbake til innsuget (og dermed lurer LMM) ???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå