bergheim92 Skrevet Mai 15, 2011 Skrevet Mai 15, 2011 Hei. Har funnet ut at det lekker 0.18A når bilen går i dvalemodus. Dette er vel da 180mA, og slik jeg har forstått det er det normale 30-40mA. Har nappet ut alle sikringene i hanskerommet og ved batteriet (untatt sikiringene til alarmen, da dette bråkte litt) , men strømmen endrer seg ikke. Leste et sted at dårlig jording til startmotor og div. kunne være strømtyv. For noen uker siden sprutet det et par liter olje utover motorromet pga en oljeslange som var løs. Kan olja lage dårlig kontakt i en jordingstilkobling? Mulig jeg er helt på villspor. Noen som vet hvordan jeg kan teste jordingspunkt, og hvilke punkt jeg burde sjekke? Er det noen andre forslag til hva jeg kan sjekke? Er verdt å prøve litt selv før jeg sender den på verksted, da jeg kan tenke meg at slik feilsøking kan bli tidkrevenes og dyrt. Er veldig takknemlig for svar Mvh. Håkon
Aroid Skrevet Mai 15, 2011 Skrevet Mai 15, 2011 hvordan måte måler du strøm lekkasje på? sånn at vi veit at det er riktige måten. og hvor lenge venter på før bilen går i dvalemodus? står noen av dørene oppe når du måler? har du henger kontakt? har du orginal cd spiller? har du luftputer bake på understellet? har tilleggsvarmer? er det ettermontert utstyr?
bergheim92 Skrevet Mai 15, 2011 Forfatter Skrevet Mai 15, 2011 Batteriet tømmes på noen timer ja. Jeg tar av minuspolen på batteriet og kobler multimeteret i serie mellom batteri og jord på bilen. Passasjerdøra er åpen, og dørbryteren har jeg teipet slik at den virker lukket. Lyset i hanskerommet og bagasjerommet er koblet fra, og jeg presset inn bryteren i bagasjelokket slik at det virker som alt er lukket. Deretter låser jeg bilen, og etter 10-15 min går strømmen ned fra 0.47A til 0.24 og til slutt stabilt på 0.18 - 0.20 Ikke hengerkontakt, har orginal cdspiller, ikke luftputer, ikke tillegsvarmer. Det er lagt opp kabler til forsterker, men har ikke montert forsterker eller sub enda. Det er nye lykter med xeneon.
Aroid Skrevet Mai 15, 2011 Skrevet Mai 15, 2011 ta av kontaken og pluss kabelen på dynamoen å sjekk da.
bergheim92 Skrevet Mai 25, 2011 Forfatter Skrevet Mai 25, 2011 Fant ut at batteriet var ødelagt, så jeg kjøpte nytt. Har ikke hatt noe problem enda, så 180 mA virker ikke som å være problematisk lekkasje om bilen er i daglig drift. Takk for hjelpen!
Aroid Skrevet Mai 26, 2011 Skrevet Mai 26, 2011 har du lekkasje enda da? max skal var 0,08A trur nok bare batteriet var så defekt at den dro strøm.
BMWtotti Skrevet Mai 27, 2011 Skrevet Mai 27, 2011 Batteriet burde teoretisk ikke være noen forklaring på hvorfor bilen din trakk 180mA. Ett nytt batteri vil nok hjelpe på den måten at det kan gå lengre tid uten at batteriet tømmes helt (Bedre kapasitet), men på lang sikt er jeg nok redd du vil få problemer igjen. 180mA hørtes egentlig ganske mye ut syns jeg. Så det er nok ett eller annet som tuller litt her. Som det blir sagt her så burde det være tilnærmet null. Måten jeg pleier å skjekke det på er å koble av pluss polen og koble ett amp meter mellom pluss polen på batteriet, og pluss ledningen. Passe på at alle dører er igjen, alt av lys slukker (tar vel litt tid) deretter begynne å fjerne sikringer. Er redd jeg ikke har så mange andre tips en det, med mindre du vet om noe som er ettermontert som går på andre sikringer.
bergheim92 Skrevet Mai 29, 2011 Forfatter Skrevet Mai 29, 2011 Takk for svar. Tror 180mA tilsvarer ca 2W. Med noen timer kjøring i uken vil jeg tro batteriet klarer å lade opp det lille tapet jeg har, selv om det er langt over anbefalt. I tillegg vedlikeholdslader jeg batteriet en gang hver 14. dag. Håper da at dette vil ta vare på batteriet og at dette kan fungere en god stund : )) Sliter med noen foringer og styr, så siden det elektriske fungerer for tiden, vil dette bli nedprioritert. Om det skulle bli et problem på sikt vil jeg prøve å sjekke startmotoren da jeg har hørt disse kan lekke strøm når de er slitne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå