Gå til innhold

Bytte regulator/"børster" eller hel dynamo på E46 316i M43

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ladelampen lyste først vekselvis og nå konstant, og jeg vil ikke kjøre lenger med bilen før jeg har tatt ut og sett på børstene. Det var imidlertid ikke så lett uten å ta ut hele generatoren.

Jeg står litt fast på strammingen for reimen. Jf. bilde..

1mm8ix5g6rnlzat298qy.jpg

Er det noen som kan peke ut hvordan jeg får løsnet dette. Må de to hjulene av, eller er det korrekt at det nederste av de "strammehjulene" kan justeres/slakkes på noen måte? Jeg klarer ikke helt å se hvordan dette skal gjøres.

Eller er det mulig å komme til uten å ta ut generatoren? Det er forsåvidt ikke så trangt bak der, men jeg ser ikke noe og jeg klarer ikke å fjerne det svarte plastdekselen på baksiden (det dekker bl.a. regulatoren).

Takknemlig for alle tips!

Skrevet

Hvis jeg ikke tar feil, skal du løsne hjulet som står i midten av bildet, altså det øverste. Bak der står det ut en tagg som står i et spor inne i en del av oljefilterhuset.

Skrevet

OK, nå er generatoren ute. Man slakker reima rett og slett ved å dreie selve strammehjulet (i midten), og det gjør man ved å sette en torx T45 i det og vri mot klokka. Denne satt som søren men med litt olje et kvarters tid, kom den av. Helt greit å få reima av. Generatoren satt hard fast men igjen hjalp det med litt olje.

Men så fortsetter moroa. Det viste seg at jeg har en VALEO generator (ikke Bosch) og børstene/regulatoren ser litt merkelige ut. Ikke er de lette å få av heller.

6x4uu0jal9h6xgdxd7ab.jpg

pbr1ffp9zzytbx5ldvrl.jpg

sk0oxzfohl6n6ljqzk02.jpg

Noen tips her???

Får jeg dem av uten å ødelegge den litt sprøde plasten? Hva skal av, bare den svarte biten, eller henger det svarte og det beige sammen?

Eller skal jeg bytte hele generatoren inkl. børster? Til en Bosch - passer de om hverandre?

Skrevet

Du må nok bytte hele regulatoren, da det ikke er laget for å kunne bytte bare børster.

For å få av regulatoren må du skru av de to mutterne samt to skruer. I tilegg må du vippe av plastdekselet som dekker stiftene.

Dessverre er regulator til Valeo'en svindyrt... selv kjøpte jeg likegodt en brukt Boschdynamo når min røyk... for der er prisen på regulator mer normal. (Og nei, regulatorene går ikke om hverandre.

Her ser du når det er fjernet

y6383p2xlecf3giutpjp.jpg

Og her ser du selve regulatoren

t3go4kfogq6kq7c5m65s.jpg

Skrevet

OK og takk!

De to små skruene så jeg ikke først (skjult under noe mykt gum), men da løsner den nok.

Er det greit å få tak i regulator? Står kanskje delenr på den?

Passer Bosch dynamoen rett på?

Skrevet
OK og takk!

De to små skruene så jeg ikke først (skjult under noe mykt gum), men da løsner den nok.

Er det greit å få tak i regulator? Står kanskje delenr på den?

Passer Bosch dynamoen rett på?

Jada, GS bildeler og Koed har den som lagervare.

Og ja, Bosch'en går rett på.. samme plugg og all ting :)

En ting: Dessverre er det veldig ofte at Valeo'en i seg selv er defekt :(

Skrevet

Brukt dynamo eller regulator?

Valeo?

Regulatoren er nå ute og børstene ser helt utslitt ut, enda mindre igjen enn på oleos bilde over (tusen takk for instruksjonene!). Godt å få gjort litt arbeid på denne dagen.. Innimellom alt annet..

Skrevet
Takk.

Mener du at jeg heller bør bytte hele selv hvis det er tydelig at børstene er utslitt?

Jeg husker ikke eksakt, men mener å erindre en pris på ca. 12 - 1300,- for regulator til Valeo'en... mens Bosch lå på ca halvparten.

Så hvis du kan få tak en brukt fungerende Bosch dynamo for rundt 1000 lappen så er det å foretrekke.

Skrevet

Ny regulator er montert men den lader fortsatt ikke. Da kan jeg vel gå ut fra at dynamoen er gåen. Heldigvis fikk jeg rak i regulator for 600, det var ikke så verst.

Jeg så på en brukt dynamo hos en hugger, men børstene var dårlige på den også, så jeg takket nei. Nå kan jeg selvsagt dfa tilbake og kjøpe den og flytte den nye regulatoren over. Den skulle de ha 900 for.

Når det gjelder Bosch så sa noen at boltene fra Valeo ikke passet (annen gjenging). Men Oleo og andre sier st de går om hverandre. Sikkert?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...