Gå til innhold

Bytte regulator/"børster" eller hel dynamo på E46 316i M43

Anbefalte innlegg

Skrevet
Du må nok bytte hele regulatoren, da det ikke er laget for å kunne bytte bare børster.

For å få av regulatoren må du skru av de to mutterne samt to skruer. I tilegg må du vippe av plastdekselet som dekker stiftene.

Dessverre er regulator til Valeo'en svindyrt... selv kjøpte jeg likegodt en brukt Boschdynamo når min røyk... for der er prisen på regulator mer normal. (Og nei, regulatorene går ikke om hverandre.

Her ser du når det er fjernet

y6383p2xlecf3giutpjp.jpg

Og her ser du selve regulatoren

t3go4kfogq6kq7c5m65s.jpg

Det jeg ser på bildene dine, når jeg nå ser en gang til, er børster som er vesentlig mindre slitt enn mine (stikker lenger ut ihvertfall). Spørsmålet mitt er da om det kanskje aldri var regulatoren som var problemet ditt, men faktisk i dynamoen (som du byttet). Du testet aldri den gamle Valeoen med nye børster, ikke sant?

Skrevet

Jeg brukte de samme boltene , ingen problemer for min del i alle fall.

Skrevet

Det var vel som f-n tenkte jeg nå, da den fortsatt ikke ladet med ny regulatorbro. Så jeg gikk ut og tok ut dynamoen igjen. Så slipte jeg kobberringene (som børstene ligger an mot) med fint sandpapir - slipte altså bort fastbrent svart kull fra de gamle børstene. Ringene i seg selv ser ikke spesielt slitt ut. Da ble det bra kontakt og skikkelig lading. Dette kan jo være et tips for noen med tilsvarende problem. Det kan være verdt å si også at en uoriginal regulatorbro kostet meg 608 inkl. mva., dvs. mer overkommelig enn det vi har snakket om hittil vedr. Valeo-generatoren. Denne fikk jeg fra en bilelektrosjappe som driver primært med startere og dynamoer.

Nå håper og satser jeg på at det holder en stund!

God kveld og TAKK for hjelpen.

Skrevet

Så bra at du fikk den til. Penger spart er penger tjent :)

Det som pleier ryke på valeoene er defekt ankerspole. Dynamoen gror igjen og hindrer normal nedkjøling av spolen. Dermed overopphetes den og lakken som beskytter tråden smelter med dertilhørende kortsluttning som resultat.

• 1 year later...
Skrevet

Hei. Har samme problemet med min valeo dynamo som sitter på en 520i e39., men min blir også varm..

Har tatt opp spenningsregulatoren, og ser at børstene er veldig slitte. den stoppet plutselig, så ble jeg slept hjem, fikk satt batteriet på lading til neste dag, da jeg startet dagen etterpå ladet den først med 13.80, så etter en stund gikk den ned til 12.30, så etter en stund til gikk den opp til 13.80 igjenn, alt dette var da den sto på tomgang, og deynamoen ble så varm at jeg ikke greide og ta på den over lengere tid. kan det være at dynamoen blir varm pga at det er dårlig kontakt mellom børstene og den "stanga" ? lurer på om du har noe å si på dette? Lurer også på hvor du fikk kjøpt den spenningsregulatoren så billig.

Takk for svar på forhånd! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...