Gå til innhold

BMW 730i 1993mod. (E32) startproblemer??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Kjøpte meg en BMW 730i for en måneds tid siden. Den har fungert helt greit fram til nå. Men den har nå stått i 2 uker uten å bli brukt siden jeg har kjørt en annen bil i sammenheng med russefeiringen. Når jeg skulle starte BMW'n igjen etter 2 uker uten bruk, så var den helt død. Måtte starte den på gir, og da gikk det. Kjørte ett par timer og parkerte bilen, skulle starte den igjen neste morgen og det var så vidt den tente. Men nå tenner den ikke i det hele tatt. :|

Trodde først det var pga. att den hadde stått såpass lenge uten å bli brukt, men det er ikke problemet. Så tenkte jeg at det muligens kunne være noe som stjeler strøm, antagelig anlegget i bilen, men har koblet fra dette, ikke brukt cd-spilleren og kjørt en hel dag for så å parkere bilen, koble av batteri-klemmene for å være 110% sikker på at ingen ting skulle stjele strøm. Satte på igjen batteriklemmen i dag tidlig, skulle starte og fikk så vidt det var med lys i dashbordet, så sloknet det igjen. Ville ikke tenne nå heller!

Noe er galt iallefall, for den tenner ikke selv om jeg kjører flere timer, stopper og skal vri om igjen 2 sek. etter den har stoppa engang. Er det mulig dynamoen er gåen ? Hadde satt veldig stor pris på om noen med litt peiling vet hva som kan være årsaken til dette, og kommer med ett fornuftig og billigst mulig alternativ! :)

Er det noe mer av info dere trenger, så spør så skal jeg svare på alt jeg vet om bilen :)

Skrevet

batteriet ditt er vel gåent da.

Har du tilgang til multimeter måler du ladingen så får du sett om dynamoen din er defekt også, men kan starte med å prøve å skifte batteriet. få tatt en belastingstest på det. Har du ingen mekaniker venner kan du sikkert dra på en lokal torshov butikk. de pleier å få testa det gamle batteriet ditt.

mvh Geir Andre

Skrevet

Har nå målt ladingen iforhold til om dynamoen er defekt eller ei, og den ladet som den skulle. Batteriet viste også 12v etter at jeg hadde stoppet bilen, så det er muligens ikke batteriet som er gåent. Var en bilmekaniker som hjalp meg å se på dette, og han sa det muligens var en jordingsfeil / dårlig jording på kabelen fram til motorblokka, eller rusk i starteren.

Noen som vet om det er lett å gå over jordingskabelen fra batteriet og fram i motorrommet?

og evnt. sjekke starteren? Er ganske trangt og fult i motorrommet, så er det kanskje lettere å komme til under?

Skrevet

jaha.. har du fått belastningstestet batteriet? det er da du får sett om batteriet er dårlig. det kan forsatt være dårlig men forsatt måles 12v. det er ikke noe jording fra batteriet til motorrom. Bare pluss kabel fra baksetet og frem. det går pluss kabel fra torpedoen og ned til starteren. er ikke sikker på hva som er lettest, men du får se, starteren sitter på innsugsiden. lykke til:)

Skrevet

Uansett så bør batteriet måles til minst 12,7 volt eller mer kort tid etter en eventuell lading har foregått. Det være seg via bilens dynamo eller extern lader.

Er batteriet tilkoblet bilen ved måling, så husk at det er en del småforbrukere av strøm ute og går i mange minutter etter at bilen er stoppet.

Lad batteriet uten at det er tilkoblet bilen, og mål så etter noen timer. Da bør du ha minimum 12,5 volt. Men dette er bare en pekepinn på om batteriet er tilsynelatende frisk eller ei.

Belastnings test er som nevnt, det som virkelig gjelder for og konstaterer om batteriet er ok eller ei.

Skrevet

takk for svar :) tror det kan være noe jordingsfeil/brudd noe sted, kanskje lite relevant, men el-vinduene på venstre siden er ikke helt gode, den venstre bak fungerte en stund, men nå vil den ikke opp igjen, og venstre foran fungerer bare mens døren er oppe. Så tyder på noe koblingsfeil/jordingsfeil på den siden. Høyre siden fungerer bra. Hender også at lyset på venstre side lyser litt dårligere enn høyre side. Jeg er ikke akkurat noe bil ekspert, men noe tyder på koblingsfeil/jordingsfeil ett sted, og kanskje dette kan ha noe med at den ikke starter å gjøre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...