jensemann23 Skrevet Mai 18, 2011 Share Skrevet Mai 18, 2011 Jeg har kjøpt rep.sett til tannstangen på min E36 men nå (når det ble varmt i været) har servoen sluttet å være hakkete som den var i vinter. (er ikke så gira på å gjøre den jobben nå, da det ikke lekker noe særlig olje, bare litt svetting.) Det hele startet etter at bilen hadde stått 8-10 mnd uten å bli brukt. Jeg bruker den svært sjelden også nå. Skal snart på Eu og sliter med at den ikke retter seg helt opp når jeg gir full sving og kjører avgårde. Den stopper opp når det er 1/3 omdreining igjen til "midtskips"... Er det bra nok? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SideIn Skrevet Mai 18, 2011 Share Skrevet Mai 18, 2011 selvopprettingen kan ha med treg bærekuler, endeledd, TANNSTANG å feil spissing camber caster. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jensemann23 Skrevet Mai 18, 2011 Forfatter Share Skrevet Mai 18, 2011 det knirker når jeg svinger når bilen står stille. Bærekulene er byttet på begge sider, men det kan jo være endeleddene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SideIn Skrevet Mai 18, 2011 Share Skrevet Mai 18, 2011 glemte tornlager, prøv å lokalisere knirkelyden Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thoslags Skrevet Juni 27, 2011 Share Skrevet Juni 27, 2011 Må berre spørre her i tråden som allerede er laga. Har en e46 sedan. Har bytta begge bærebruene+bakre foringane framme. Syns bilen har litt dårlig selvoppretting. Den retter opp ca 75% tilbake til midtstilt possisjon. Eg veit ikkje kva som er normalt? Kan tårnlagerne ha så mykje å seie? Dei veit eg er litt slitt. Og har det noke å seie at eg har 8,5" felg på 225 breie dekk? Servoveske kan den virke inn om den er litt gammal? Tips, hjelp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwj Skrevet Juni 27, 2011 Share Skrevet Juni 27, 2011 Hvis du leser over så ser du jo at tårn lager har endel å si Og enda litt til opp; SideIn: Trege bærekuler, endeledd, TANNSTANG å feil spissing camber caster. Det er vel normalt at en servostyrt bil skal rette opp igjen til "midtskips"? Det at du har breiere dekk gjør vel at det sporer mer, og dèt kan jo medføre at den ikke "retter oppigjen" like godt men heller skjener litt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thoslags Skrevet Juni 27, 2011 Share Skrevet Juni 27, 2011 Takk for svar Det må seies at selvopprettinga fungerer når eg eg har litt fart. Om eg køyrer sakte, 20-30kmt så retter den seg kun delevis opp igjen. Men det er kanskje normalt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thoslags Skrevet Juni 28, 2011 Share Skrevet Juni 28, 2011 opp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SideIn Skrevet Juni 30, 2011 Share Skrevet Juni 30, 2011 Hvis du leser over så ser du jo at tårn lager har endel å si Og enda litt til opp;SideIn: Trege bærekuler, endeledd, TANNSTANG å feil spissing camber caster. Det er vel normalt at en servostyrt bil skal rette opp igjen til "midtskips"? Det at du har breiere dekk gjør vel at det sporer mer, og dèt kan jo medføre at den ikke "retter oppigjen" like godt men heller skjener litt.. Tregt tornlager kan ha mye å si, hvis det er meget trekt vil du oppleve knekking/dunke lyd i fjørene. Dette kommer av at tornlageret holder igjen fjøren slik at at den blir spent opp å når kraften fra fjøren overstiger friksjonen i lageret glepper det å lager "lyd" Det at servostyring skal føre styringen til midtskips stemmer vel ikke helt da pittmanarmen er den som styrer ventilen til oljeflowen. Pittmanarmen reager kun når du beveger på rattet. hvis pittman armen skulle blitt aktivert av krefter fra hjulene mener jeg at servoen hadde ført hjulene i alle rettninger å resultatet hadde blitt meget vinglete styring. Trege forstilling deler spiller absolut inn på selvoppretting, men det mest avgjørende trur jeg er hjulstillingene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwj Skrevet Juni 30, 2011 Share Skrevet Juni 30, 2011 Det at servostyring skal føre styringen til midtskips stemmer vel ikke helt da pittmanarmen er den som styrer ventilen til oljeflowen. Nei det er nok rett, ingen har sagt det, såvidt jeg kan lese Men; når servomotoren jobber, og altså dytter rattet tilbake mot midtskips, så er jo det påenmåde vha kraften fra hjulene(du kan slippe rattet, og det svinger seg tilbake), da blir jo pitman-armen "aktivert" av hjulene, påenmåde? Og når hjulene er rettet opp, og ingen kraft "drar" i de, slutter servoen å "aktivere" pitman-armen òg rattet. Og da, så lenge det ikke er noe annet i veien, burde vel bilen være rettet opp igjen, helt..ca? Derfor; Det er vel normalt at en servostyrt bil skal rette opp igjen til "midtskips"? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwj Skrevet Juni 30, 2011 Share Skrevet Juni 30, 2011 Du kan jo stå stille på en parkeringsplass eller noe å; Vri rattet helt til ene siden, slippe rattet, begynne å rulle - gi litt gass og se selv.. Da jobber rattet seg tilbake til "start", "midtskips" eller "beint", "av-seg-selv". Gjør det ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå