Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Har ein e34 m50b20 motor med turbo, type økonomiprosjekt! ;)

kjører 0,4 bar trykk, men det har seg slik at den fusker myye på turtall over 4000-4300rpm,, mistenker sterkt at den får for lite bensin, men hvilken dyser er å anbefale?

som sagt er dette et økonomiprosjekt, så kommer ikkje til å koste på den noen NYE dyser,

men dette går jo an å få brukt fra større motorer.

men hvilken motor skal eg kjøpe dyser fra? hvem har en størrelse som passer meg? :)

takker for svar! ;)

Skrevet

Hvis du ikke har justert opp bensintrykket går den iallefall farlig magert med 0,4bar på originale dyser. Du kan alltids kjøpe større dyser, men det vil fortsatt bli langt fra optimalt da hjernen er beregnet for dysene du bruker nå. Da er det enten chip eller datasprut som gjelder om du skal hente ut mer.

Kjøp deg en bredbåndslambda. Ikke den alt for store invisteringen, og du slipper å justere i blinde og risikere motorras etterhvert, noe som fort kan bli langt mer kostbart.

Skrevet

Er nye pluggger på den, og eg har montert BTR, justert til 4 bar trykk.

eg har en "bredbåndslamda",, ein eg fekk med når eg kjøpte turboen. er vel mer ein liten indikator.. viser ikkje eksakt tall på lamdaen,, kun ein halv ring med lys i, som lyser fra lean til rich.

lik på denne: http://www.autometer.com/cat_gaugedetail.aspx?gid=3083

Denne ligger å lyser grønt på rich opp til 4000rpm, da begynner den å dale nedover til rødt (lean).

Skrevet

Da er det iallefall ikke tvil om at den magrer ut. Du kan selvfølgelig bytte til litt større dyser, men da vil den gå for fett før du får turbotrykk, så ikke helt å anbefale.

Det billigste og mest lettvindte er større dyser og chip som er laget for disse. Evt hvis du er litt kyndig med elektronikk, så kan du alltids koble opp et piggy-back sprut eller lignende.

Skrevet

dysene dine jobber nok på over tid da.. men er bilen chipet?? med org høy tenning og mager blanding så er det ikke lenge før motoren din raser.. eg ville ikke dratt den over 4000rpm da.. vil anbefale chip og større dyser.. det høre til ett økonomisk bygg=)

Skrevet

hmm... frister lite med chip egentlig,, koster jo 3-4tusen ;) koster jo nesten meir enn det eg har betalt for turboen og alt tilbehør :) hehe

så dere sier at det blir dårlige greier kun med større dyser? eller vil dette fungere, men ikkje 100% optimalt?

har tenkt på å lage et lite tillegssprut med ei kaldstartsdyse i innsuget og en justerbar trykkbryter som styrer den.. hva tror dere om det? :)

Skrevet

chip koster 3200kr hos motorviagra og funker utroligt bra..

er mer som skal stemme en bare bensin/luft på motoren ..

du vil få teningsbank når du kommer opp på høyt turtall med litt overlading og da får du motor ras ganske kjappt.. les turbokonverirngs tråden til motorviagra..

tør eg spørre vilken type bensin du kjører på??

Skrevet

Det er sikkert en billig løsning nå ja, men straks motoren raser, så er det ikke fullt så billig lengre. Hvis du ikke vil gamble med motorens levetid, så bør du gjøre mer enn bare å bytte dyser. Skikkelig kontroll og styring av motoren er noe av det viktigste om det skal holde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...