Gå til innhold

trenger desperat hjelp med min m20b25 motor!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg kjøpte meg en e34 her for en drøy månedsiden, og så langt har den gått som en kule og ikke hatt noen problemer... men idag når jeg skulle kjøre til jobben merket jeg at den gikk litt varmere enn den pleier, for vanligvis har den ligget perfekt på midten av måleren, men idag lå den på neste hakk mot høyre etter at jeg hadde stått i en lengre kø noe den aldri har gjort før. så når jeg kom på jobb satte jeg fra meg bilen i motbakke slik at motoren lå litt høyere en resten av bilen, noe jeg har hørt av en bekjent skulle være det beste jeg kunne gjøre når jeg skulle sjekke om det var nok kjøleveske.

jeg startet så bilen og åpnet lokket for å titte nedi, og da sprutet det en hel del i trynet på meg som jeg prøvde å fylle sakte men sikkert tilbake.

dette hjalp lite og når bilen hadde stått i 30 min på tomgang beveget den seg farlig nærme det rød feltet på tempraturmåleren.

det var etter dette at marerittet begynte med masse fylling av kjøleveske og en tur fra jobben som vanlig vis tar 15 min ble til nesten 2 timer -.-

jeg er ingen mekaniker, som sikkert mange av de som gadd å lese har skjønt... :P jeg har noen teorier selv om hva det kan være, men trenger litt hjelp til hva jeg skal gjøre. har fått bilen trygt hjem i gaten uten å kjøre den på det røde feltet på tempmåleren så jeg er rimelig sikker på at ingen ting har kokt i hjel.

håper noen kan hjelpe meg med dette så fort som mulig! :)

Mvh Mikkel

Skrevet
  hao skrev:
Du skriver at du sto en stund i kø. Hvis viskoskoblingen er dårlig vil du miste kjølingen når bilen står stille.

Kan være det som startet det hele og utviklet seg mere etter at du fikk luft i kjølevannet.

Del nr.2

http://bmwfans.info/parts/catalog/E34/S ... _coupling/

ja, det kan godt hende ;) men skal ikke viften som ligger mellom radiatoren og blokken stå stille i så tilfelle? jeg glemte å skrive det nemlig, jeg sjekket at den viften var i drift når jeg stod på tomgang alle gangene bilen stoppet.. -.-

Skrevet
  n00b skrev:
  hao skrev:
Du skriver at du sto en stund i kø. Hvis viskoskoblingen er dårlig vil du miste kjølingen når bilen står stille.

Kan være det som startet det hele og utviklet seg mere etter at du fikk luft i kjølevannet.

Del nr.2

http://bmwfans.info/parts/catalog/E34/S ... _coupling/

ja, det kan godt hende ;) men skal ikke viften som ligger mellom radiatoren og blokken stå stille i så tilfelle? jeg glemte å skrive det nemlig, jeg sjekket at den viften var i drift når jeg stod på tomgang alle gangene bilen stoppet.. -.-

Viskosekoblinger blir dårlig med årene og dette er synderen i mange tilfeller siden man blir lurt av at den sviver rundt.

Viften sviver rundt uansett om viskosekoblingen er dårlig eller ikke. DU kan enkelt kjenne på viften om den er seig å vri rundt. Vis den er seig som sirup er vifta ok.

DU kan også prøve å stoppe viften med et avis papir mens bilen sviver, stopper den lett er vifta dårlig. Men bilen må være drifts varm før du tester dette.

Skrevet

Viskosekoblinger blir dårlig med årene og dette er synderen i mange tilfeller siden man blir lurt av at den sviver rundt.

Viften sviver rundt uansett om viskosekoblingen er dårlig eller ikke. DU kan enkelt kjenne på viften om den er seig å vri rundt. Vis den er seig som sirup er vifta ok.

DU kan også prøve å stoppe viften med et avis papir mens bilen sviver, stopper den lett er vifta dårlig. Men bilen må være drifts varm før du tester dette.

Tusen takk!

skal ut og få litt varme i motoren asap så jeg får sett på det :)

Skrevet
  n00b skrev:

Tusen takk!

skal ut og få litt varme i motoren asap så jeg får sett på det :)

var en tur ute og gjorde som du sa, jeg trengte ikke starte bilen en gang for å kjenne at den viskosekoblingen hadde tatt kvelden, null motstand.... :P

Tusen takk for hjelpen begge to! reddet meg fra noen hundrelapper med feilsøking på verksted :D

Skrevet
  Sitat
var en tur ute og gjorde som du sa, jeg trengte ikke starte bilen en gang for å kjenne at den viskosekoblingen hadde tatt kvelden, null motstand....

Tusen takk for hjelpen begge to! reddet meg fra noen hundrelapper med feilsøking på verksted

Hei,hei. Ikke så kjapp.

Koblinga er lett å dreie når bilen/motoren er kald.

Som n00b skriver må bilen være driftsvarm.Og vel så det

Viskosekoblinga fungerer ved hjelp av et bimetall som gjør at vifta tvinges rundt når den blir varm.

Skrevet

hehe, sikkert bare jeg som er litt over ivrig når det kommer til sånne ting, er min første bmw, og så langt har det bare vært en fornøyelse på 4 hjul^^

men jeg skal kjøre bilen varm imorgen og få passet på at det er nok kjøleveske på bilen, så får vi se hvordan det går :D

Skrevet

Vis det er 0 motstand selv når den er kald så vil jeg si at den er ødelagt !

Har gjort samme testen med helt nye viskosekoblinger og selv i de var den seig å vri fram og tilbake..

Det er 32mm fasnøkkel (kan til nøden få lurt nedi en skiftenøkkel) man trenger for å skru på mutteren på vifta og det er links (motsatt vei av normalt) gjenger.

Skrevet

ok :) jeg tenkte jeg skulle passe på at jeg har fått fylt nok kjøleveske på bilen også, så jeg tenker å starte den så den blir varm, kan sjekke da sånn som du sa med en avis, har blakket meg litt med kjøpet av bilen, så er litt surt å bruke mye penger på feil deler :P

men jeg er rimelig sikker på at den er ødelagt når jeg kan spinne den rundt med en finger uten å kjenne at noe prøver å stoppe den ;)

Skrevet
  KalMar skrev:
Vis det er 0 motstand selv når den er kald så vil jeg si at den er ødelagt !

Har gjort samme testen med helt nye viskosekoblinger og selv i de var den seig å vri fram og tilbake..

Det er 32mm fasnøkkel (kan til nøden få lurt nedi en skiftenøkkel) man trenger for å skru på mutteren på vifta og det er links (motsatt vei av normalt) gjenger.

Hmm, har skrudd bmw, og trimma mye bmw en god stund nå, men har til gode at d er motstand i ei viskosevifte når den er kald og vifta er i orden. Jeg har derimot vært borti at d er motstand når den ikke er i orden. altså går hele tiden, istede for når d begynner å bli varmt...!

Skrevet

Og som stakkaren her skriver, så har jo ikke bilen kokt enda! Og så vidt jeg veit, skal du ikke måtte fylle vann fordi om ei vifte er dårlig, så lenge ikke dette fører til at den koker, noe den da tydeligvis ikke gjør.

Jeg ville nok kanskje prøvd å flushe kjøle systemet, for d virker for meg som om det begynner å tette seg en plass her, noe som d ofte gjør på disse motorene. Har veldig lett for tette seg i termostathuset faktisk, som fører til trykk i systemet, og forsvinner vannet i utluftinga...

D er nå hvertfall min teori da :)

Skrevet

Det at måler står helt mot røde kan også være feil i måler i tillegg at termostat er på max temp(tror det høyeste 92 Gr C).

Så lenge bilen ikke koker er det lite å bry seg om

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...