Gå til innhold

skal pleie bilen min, trenger råd ! :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har tenkt å bruke deler av feriepengene mine på å pleie min Bmw 320 i e46 1999 mod.

Det jeg trenger litt hjelp til er hva bør jeg fokusere på i første omgang? her er noen kriterier jeg mener er viktige: bilen er kjørt 220000km.

har 2 små rust skader under lakk.

når bilen er kald så kommer det en form for tikkelyd/hyle lyd, lurer på om det har noe med at jeg bør bytte oljen? kansje til en litt tynnere ?

når jeg kjører ca 10 km/t vugger bilen litt, kan det være at jeg bare har mistet et lodd eller to ?

Den ene front lykten er litt lavere en den andre, og kan ikke stilles på fra innsiden. tror lykeheisen er ødelakt.

har 2 små riper.

ac blir kaldt men det tar alt for lang tid. ca 30 min! er det pgn. for lite gass ?

kommer ikke på noe mer i farten, men vist jeg kommer på mer skal jeg oppdatere ! :)

mitt budsjett er på ca 10000. skal sefølgelig bytte ut alt av filtre, bensin filter olje filter osv.

Vist noen har noe bra å komme med for å hjelpe en litt sliten bmw. trenge tips !

på forhond takk :)

Skrevet

for 10.000kr kommer du kanskje ikke så langt. det spørs hva som er ødelagd og sånt...

men rust er noe jeg ville ha starta på med en gang!

om de er veldig veldig småe rust flekker, så ville jeg bare tatt en lommekniv, og skjært vekk lakken og litt av metallet(dette lar seg så klart gjøres lettest i hjørner og sånt. også etter det tar du å blander en 2delt-lakk og bare pensler over så du har beskyttelse så det ikke kommer rust igjen.

det med tikkingen tror jeg er normalt å ha når motor er kaldt over når den er varm... ikke noe jeg ville spesielt brydd meg om..(men ikke ta mitt ord for det ang motor! )

at bilen vugger kan det hende at dekkene er i ubalanse, altså et lodd som har dettet av, eller lignende... kan være flere ting.

lykta.. bytt lykt, det koster ikke all verden, og lett å bytte vil jeg anta:)

ac har jeg ingen annelse om...

håper dette hjalp, kanke alt for mye om bil. men litt kan jeg:)

Skrevet

Jeg ville tatt det tekniske før lakk. Lever bilen på et verksted som kjenner til disse bilene. Og be dem bruke en time eller to for å kunne si hva som må og burde gjøres. Kan spare litt siden du får et konkret svar, i stede for å eliminere ved å bruke penger på noe du ikke hadde trengt å bruke de på.

Skrevet
ac blir kaldt men det tar alt for lang tid. ca 30 min! er det pgn. for lite gass ?

Det kan det godt være ja. Har kan du ta en AC-service for å avdekke hva som er feil. Vianor (ser de holder til i Stavanger) gjør dette for en ok pris.

Ca 1250 kr + (1,50 kr * antall gram gass som må etterfylles)

Det de gjør er:

1. Tapper av eksisterende gass av anlegget

2. Trykktester anlegg for å avdekke eventuelle lekkasjer

3. Dersom det ikke er lekkasje fyller de på den eksisterende gassen + etterfyller nødvendig mengde slik at anlegget er fullt.

I verste fall betaler du 1250 kr dersom det er lekkasje på anlegget (også vil de anbefale deg et verksted der du kan få reparert det). I beste fall er anlegget ok og du betaler 1250+ekstra gass. Vanligvis ender man da opp på 1700-1800 kr.

Skrevet

Tror jeg ville satt bilen på verksted for å få de til å etterfylle AC

Bytta olje + oljefilter (Alltid greit å gjøre ved jevne mellomrom)

Ta av hjula å få de avballansert på nytt.

Evt bytta lykta, og gjort noe med rusta.

Ellers så har jo aldri en bil blitt styggere av en god og rundig polering og vask.

Alt i alt så burde ikke det koste all verden. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...