Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en Z3 med M52 TU28 som bør ha ny clutch.

Er det noen om kan si noe om hvordan bilen blir med lettere svinghjul?

Jeg oppfatter denne motoren som "tung i sveiva" slik at det er litt vanskelig å gire pent. Litt vanskeligere å treffe turtall når man slipper clutchen.

Innbiler meg at et letter svinghjul ville gjøre dette litt bedre?

Nå vil jeg i tilfelle ikke lette så mye at det begynner å rakkle i gearkassa på tomgang.

Når det er sagt.... noen erfaringer med clutcher og svinghjul? Tenker på å tvangsfore denne motoren så en ny clutch må tåle over 400nm.

Har vel funnet noen tråder her på lettere svinghjul. M20 skal vist passe, men da må kanskje starter også byttes?

Noen som vet om et noe lettere svinghjul av stål?

Har lest at aluminiumsvinghjul letter løsner. Noen som kan bekrefte?

Skrevet

enkelmasse svinghjul er mer agressivt enn dobbelmasse, og jo lettere svinghjulet er, jo lettere er det å dra motor'n rundt..

Skrevet
enkelmasse svinghjul er mer agressivt enn dobbelmasse, og jo lettere svinghjulet er, jo lettere er det å dra motor'n rundt..

Riktig. Enkeltmasse fra M50 letter litt, men svinghjul fra M20 letter enda mere. starter skal passe men i noen tilfeller må det til sliping.

Har selv satt inn enkeltmasse som ble lettet og kom da ned på ca11 kg mens M20 svinghjul er ca 8 kg( garanterer ikke for de rette tallene men forholdet er slik at M20 svinghjulet blir lettere uansett)

Syns det fungerer fint med litt lettet enkeltmasse svinghjul fra M50 på en M50B25. Ville ikke hatt det lettere på en bruksbil

Skrevet

Hmm, hva er de negative sidene med å ha altfor lett svinghjul? F.eks. om jeg skal kjøpe alu svinghjul til disse motorene?

-Beklager at jeg stjeler din topic, men det passet så fint inn her :)

Skrevet

Et veldig lett svinghjul vil gjøre det slik at når du starter å kjøre, blir det lett at bilen kveles. Den har ikke samme tyngden (energien)i svinghjulet som holder bilen i gang og er med på å få den til å starte.

Det er altså lettere å stoppe et lett svinghjul enn et tungt.

Det blir da også lettere å få rykk og napp ved giring.

Skrevet

Så M50 har enkeltmassesvinghjul som passer på en M52 B28TU??

Da må man vel shoppe etter clutch til M50 regner jeg med, men passer det på ZF kassa?

Er det samme utgangsaksel på kassene i en E30 med M50 og min ZF?

(Kan forøvrig bekrefte at det er samme aksel på den minste Getrag kassa og den store 5 trins ZF kassa i E36).

Tror M50 har 228mm clutch, mens M52 har 240mm. Vil jo gjerne ha størst mulig med tanke på oppgraderinger...

Er svinghjul og clutch likt på M52B28 og M52B28TU? Ser det er forskjellige delenummer, men kanskje de passer om hverandre likevel?

Kunne tenkt å bare kjøpt et kitt med clutch og svinghjul, men jeg vil ikke ha 4,5kg alu svinghjul (tror jeg)...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...