Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en e36 316touring med en m43 motor er det vel.

Problemet er mye oljesvetting iframkant av motor. Litt usikkert hvor. Har vasket rent grundig, men etter kort tid er det oljesøl flere plasser forran.

Misstenker simring på veiv. Er vel kjede på den motoren? Mye jobb å bytte?

Eventuelt noen forslag eller tips?

Skrevet

Problemet er mye oljesvetting iframkant av motor. Litt usikkert hvor. Har vasket rent grundig, men etter kort tid er det oljesøl flere plasser forran.

ja. det er kjede på den.

Skrevet

Ja.

Noen erfaringer?tips?

ja. det er kjede på den.

• 3 months later...
Skrevet

sjekk pakning/overgang mellom oljefilterhus og blokk. jeg hadde svetting og oljesøl foran på motor som jeg trodde lakk i fra foran ett sted, men det viste seg at pakningen og foringen 4,5,og 6 var blitt gammel og hard. jeg har m43 motor som sitter i e46

88jpvgls5xcveonbzrhr.gif

• 6 months later...
Skrevet

+1 på cubetitos innlegg.

Også jeg har en E46 med M43 motoren.

Hadde samme oljesølet i fremre kant av motoren (det var enda mer bak filterhuset og festet til dynamoen, men dette var ikke synlig før disse var ute av bilen) og jeg fikk en stadig større pøl med olje på garasjegulvet for hver dag som gikk.

Jeg var helt sikker på at dette var ett eller annet dyrt, men her om dagen så dynket jeg motorrommet med avfettning, og vasket grundig med høytrykkspyleren i området rundt oljefilter.

Når det var rent og pent og jeg startet motoren, så begynte det umiddelbart å piple frem olje i åpningen mellom blokk og filterhuset der foringen (nummer 4) ligger.

Pro tips: Når du kjøper o-ringen (nummer 5), så kjøp TO STYKKER!

Det er nemlig to utgaver av filterhuset, en med løs foring i plast, og en i aluminium som sitter fast på filterhuset.

Har du den i plast, så trenger du to o-ringer, og da er det kjedelig å oppdage dette først når bilen er ukjørbar :P

O-ringene koster 30kr stykket, men hele foringen inkludert begge o-ringene koster bare 70kr, og da er like greit å handle den komplett. Det gjorde jeg.

En annen ting: være KJEMPE FORSIKTIG når du trekker til de seks skruene (nummer 7 og nummer 9) som holder filterhuset.

Jeg trålet gjennom masse dokumenter før jeg endelig fant hvilket moment disse skulle trekkes til med, og det skal være 22Nm. Ikke engang TENK PÅ å gjøre dette på feeling.

Mulig kalibreringen på min nøkkel var helt på viddene, for var ikke i nærheten av 22Nm da en av skruene ble skjært rett av.

Heldigvis sitter de andre fem som de skal, og det ble tilsynelatende tett. Gruer meg til å ta dette opp igjen neste gang og resten av skruen skal ut :(

• 5 months later...
Skrevet

Takk for svar. Skiftet alle pakninger på Oljefilterhuset så er tett der nå.

Tatt avfetting og motorvask. Kommer svetting fra det fremre mettaldekslet som sitter mot reg kjede. Hva kan svette olje her?

Vet at toppdekselpakning svetter litt olje fordi en bolt går rundt/sitter ikke skikelig fast. Skal Borre opp og sette i helicoil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...