Reefer Skrevet Juni 4, 2011 Skrevet Juni 4, 2011 Hei. Jeg må Justere ventilåpningene mine men Jeg lurte på om noen kan si meg hvor stor åpningen skal være? Mener å ha lest at stempel i syl 1 skulle være på topp eller noe når Jeg skal Justere, stemmer dette? Bilen er en 325ia og Jeg håper motoren ikke er byttet da det er en BC-bil. M.V.H Stian
C.Therese Skrevet Juni 4, 2011 Skrevet Juni 4, 2011 For eksempel skal en 92 mod E30 325i ha 0,25 mm ved kald maskin, og den åpningen går igjen på så godt som alle 325, Nyere modeller har vel hydrauliske løftere.
C.Therese Skrevet Juni 4, 2011 Skrevet Juni 4, 2011 Samma hvor de forskjellige stemplene står så lenge du er sikker på at ventilen er helt lukket, du får jo ikke inn følebladet heller da, og du ser det på posisjonen på knasten på kamakselen i forhold til vippearm.
Reefer Skrevet Juni 15, 2011 Forfatter Skrevet Juni 15, 2011 Da har jeg fått tatt av ventildekselet og der fant jeg noe jeg ikke hadde lyst til å se, en knekt vippearm. Noen som har no bra tips for å få av røret/akslingen som vippearmene sitter på? Har prøvd å få alle ventilene til å være lukket for å få bort belastningen på røret men det ser ut til å være vanskelig. M.V.H Stian
C.Therese Skrevet Juni 15, 2011 Skrevet Juni 15, 2011 Mulig jeg husker feil, men tror at boltene som holder toppen på plass, låser de rørene som vippearmene er tredd inn på. Jeg løsnet først alle boltene til toppen litt og skrudde de boltene som var i veien helt ut, og håpte at ikke toppen slapp. Så fjernet jeg røret og fikk innpå en ny vippearm. Det er litt jobb med å trekke ut røret, så du må rengjøre det godt og smøre det godt inn før du begynner. Bruke en tang med fille mellom kjeftene og lirke det forsiktig ut. Deretter skrur du i toppboltene og drar de litt til. Så gjør du opp strekkboltene på halvt moment, i rett rekkefølge, de boltene du ikke har hatt ut, bør du løsne helt før du skrur de inn igjen, en og en, slik at toppen hele tiden har press på seg. Dette var en M106 motor, og den gikk aldeles fint etterpå, null lekasjer.
Reefer Skrevet Juni 19, 2011 Forfatter Skrevet Juni 19, 2011 Takk for svar igjen:) Prøvde det med tang og fille men det ble noen utrolig dype spor i røret. Pusset de bare bort da bilen ikke skal på veien. Men fikk ihvertfall på vippearmer. Nå er det bare å skru fast toppen igjen. Noen som har link til rekkefølge de skal strammes til og moment+grader? M.V.H Stian
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå