ChristianB Skrevet Juni 7, 2011 Skrevet Juni 7, 2011 I familiebilen, en 2007 Avensis diesel, er det automatisk to-sonet klimaanlegg på lik linje som i "ego-bilen" min, en 1998 323i coupè. På Toyotaen står AC alltid innkoblet og innstilt temp. i panelet styrer kald luft/varm luft etc. Det er ingen merkbar forskjell på bilen effektmessig om dette er aktivert eller ikke. I teorien burde det jo vært slik på BMW'en også men følgende irriterende småting gjør at AC blir deaktivert når det ikke trengs: - Når AC-knappen trykkes inn merkes et ørlite rykk i bilen i det kompressoren(?) slår inn. Deretter kan disse små rykkene komme litt av og til hvis det er småkjøring. - bilen oppfattes som generelt litt dauere/mindre responsiv enn uten innkoblet AC. Noen andre som har merket dette fenomenet og/eller har en forklaring på hvorfor det skjer? Selve kjølingen fra anlegget virker forøvrig helt fint.
Bjørn 320 Skrevet Juni 7, 2011 Skrevet Juni 7, 2011 At turtalet går ned litt i det kompressoren koblar inn er normalt. Du vil merke det godt på tomgang, men gjerne også litt når du køyrer, spesielt i 1. og kanskje 2. gir. AC-kompressoren vil bruke litt effekt frå motoren, men den skal ikkje bruke så mykje at du merkar det nevneverdig under akselerasjon.
ChristianB Skrevet Juni 7, 2011 Forfatter Skrevet Juni 7, 2011 Er forsåvidt enig i det...men syns fortsatt det er rart dette ikke er merkbart på den vesentlig slappere Avensisen...på forrige familiebil, en 2003 Corolla med 1.6l bensin(!), var det heller ikke merkbart...er Toyota bedre på AC enn BMW???
BlueM Skrevet Juni 7, 2011 Skrevet Juni 7, 2011 Ville vel gjettet på at det er noe muffens på gang ja. Har riktignok merket at AC har hatt betydning for hvor sprek bilen føles jeg også, men det har vært i Sør-Italia, med en temperatur på bortimot 40 grader i skyggen. Her hjemme har jeg aldri merket noe. Ikke engang på vår 318d, hvor jeg ville gjette at AC'en ville ta en prosentvis større del av effekten enn på din 323...
ChristianB Skrevet Juni 7, 2011 Forfatter Skrevet Juni 7, 2011 Må forresten legge til at bilen har oppført seg slik i alle år jeg har hatt den...dvs fra 2004 - så det er ikke noen krise akkurat - men har som sagt undret meg over dette.
Forbiss Skrevet Juni 7, 2011 Skrevet Juni 7, 2011 Det er heilt normalt. Og kompressoren sviver ikkje konstant sjøl om den alltid står på inni bilen. Dette regulerer bilen sjøl. Derfor kjenner du sånne "rykk" inniblant. Om Toyota er "bedre" på ac enn BMW veit eg ikkje men det er forskjellig frå merke til merke. Må nok bare leve med det.
mbruer Skrevet Juni 7, 2011 Skrevet Juni 7, 2011 Jeg hadde dette på caddyen en min, og da var det en trykk bryter som var gåen... Kompressoren skal gå så godt som hele tiden når den er på.. Sp få tatt ensjekk du. Sent from heaven!
TheBirg Skrevet Juni 12, 2011 Skrevet Juni 12, 2011 Det er et mye større AC system i din BMW en i Toyotaen Derfor merker man forskjellen bedre. Og siden Toyota er Diesel med høyt dreimoment og BMW er bensin med mindre dreimoment så er nok ikke dette unaturlig.
ChristianB Skrevet Juni 15, 2011 Forfatter Skrevet Juni 15, 2011 Det er et mye større AC system i din BMW en i Toyotaen Derfor merker man forskjellen bedre. Og siden Toyota er Diesel med høyt dreimoment og BMW er bensin med mindre dreimoment så er nok ikke dette unaturlig. Et mye større AC system? Nja...det er vel bare gjetting eller spøk kanskje? Skal ikke uttale meg så mye om hvorvidt det er fysiske forskjeller men siden AC-systemet i Toyotaen fungerer som bare det i en ellers mye større bil så er det ihvertfall tilstrekkelig med effekt på det. Og, vår forrige familiebil var en 2003 Corolla stv med 1.6 liter bensin...heller ikke på den var det merkbart at AC var koblet inn.
mbruer Skrevet Juni 15, 2011 Skrevet Juni 15, 2011 Fant du det ut da? Vil tippe det er høy/lavtrykks bryteren som tuller..
ChristianB Skrevet Juni 15, 2011 Forfatter Skrevet Juni 15, 2011 Nei, vært litt opptatt med jentungens mandeloperasjon de siste dagene så det har blitt litt utsatt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå