Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte en 320D i fjor. Ikke lenge etterpå merket jeg at den lugget/gikk ikke jevnt ved lett gass pådrag. Etter å ha rengjort EGR 2 ganger (som hjalp ca 48 timer) fikk jeg beskjed om at turbo slapp igjennom olje. Skiftet turbo og veivhusventil og da var det vellstand i ca 6 måneder, til jeg fikk tilbake problemet. Den ble veldig ille etter bare noen dager. Kjenner jeg mister litt motorkraft når gassen holdes i ro (bare for å holde bilen i gang) Når jeg da trykker inn gass pedalen kjennes det ut som om bilen må "svelge" unna før den kommer. Tok en totalkoding av bilen og den ble bra i noen dager. Fikk beskjed om at det ikke var mer olje i innsug enn hva som var vanlig. Skifte av ventilkåpa var neste steg......Har en følelse av at det ikke vil hjelpe. Noen forslag..? Erfaringer...? Den har rullet 115' nå.

Skrevet

IOM at turbo var nedsotet, har du sjekket om katalysatorene/partikkelfilter er nedsotet?

Lurer på hvordan dere klarer å sote ned turboen? Praktiseres det daukjøring over høyt nivå der du kun prøver å kjøre med lavest mulig turtall og drivstofforbruk?

Skrevet

Turbo kastet olje var beskjeden. Intercooler, EGR, innsug osv. ble renset ved turbo bytte. Daukjøring..? Ikke akkurat. Har ikke sjekket kat og part filter.

Skrevet

Om turbo har kastet olje er det en stor sannsynlighet at katalysatorene/partikkelfilteret er sotet igjen.

Når folk har hatt turbohavari og oljen siver gjennom turboen må i verste fall intercooler, EGR, innsug og eksos renses eller byttes.

Så jeg holder en liten knapp på eksosen.

Skrevet

Dette sliter jeg og med. Akkurat samme symptom på min 520d 2006 modell. Har byttet veivhusvent. dieselfilter, LMM (som etter nulling av gamle verdier hjalp litt), samt renset EGR. Ingen feil ved diagnose, så nå gir jeg snart opp kjerra... :roll:

Virker som om problemet kommer mer når bilen er god og varm.

Skrevet

Har en følelse av at problemet er større ved høyere utetemp. Mulig løsning kan være å blokkere egr. på eksos siden. Men da blir det vel en haug med feilmeldinger..?

Skrevet

Jeg har prøvd å blokkere.. Satte inn en restrictor med 7mm hull i for å redusere eksosmengden til egr, men det hjalp ikke på min hvertfall..

Skrevet

på min skjer det av og til at jeg mister kraften ved at jeg svinger litt eller kjører på en dump, du kjenner på en måte at kraften er ikke der den skal være..

Skrevet

Neste steg var å sjekke luftmengdemåler. Skulle koble i fra kontakten og høre om motor endret gange. Hvis den gjorde det var den gåen. Neste var å få de til å tvangs regenerere part. filter. Noe de kunne gjøre.

Skrevet

Om du ble fortalt av verkstedet at du skal dra ut kontakten til lmm kan du begynne med å finne deg et nytt verksted. Hvertfall om de sier dette etter at du har hatt bilen inne til feilsøking hos dem. Hadde de i det hele tatt anelse om hva de driver med ville de kunne målt seg frem til om lmm fungerer slik den skal.

Skrevet

Noen som vet om gåen lambdasonde kan forårsake denne nykkingen? Jeg har prøvd å regenerere partikkelfilteret også på min uten hell.. Heller mest mot at det er en sensor som klusser. Er det andre sensorer enn evt. lambda som kan føre til sånn fjusking?

Vil en gåen lambda bli avslørt ved enkel diagnose, eller må det en annen test til får å sjekke denne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...