Teekay1983 Skrevet Juni 8, 2011 Skrevet Juni 8, 2011 Lurer på hva som er siste nytt på dette området? Er det slik at det er KRAV om 8 cm bakkeklaring inkl fører men at det er ANBEFALT 11 cm. Dermed har enkelte biltilsyn fått det føre seg at de skal kreve 11 cm i stedet for 8 cm?? Jeg har justerbart senkesett som jeg skal godkjenne og dersom de krever at bilen skal ha 11 cm bakkeklaring så har ikke jeg mulighet for å få det godkjent. Har nå ca 12 cm klaring med maks heving, men i henhold til TUV så må jeg stille det ned 2 cm slik at det laveste punktet dermed kommer til å havne en plass rundt 10 cm.
Are. Skrevet Juni 8, 2011 Skrevet Juni 8, 2011 http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?t=71659 3.2.1. Senking av bil Dersom man ønsker å senke en bil ved bruk av såkalt senkesett, må det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikant eller fra uavhengig kompetent laboratorium i forhold til innfesting/forbindelse, styrke, kjørbarhet, egnethet, totalvekt mv. for dette settet brukt på den aktuelle biltypen. Eventuelle vilkår i dokumentasjonen i forhold til ombyggingen mv, må være oppfylt. Det vil også kunne stilles krav til dokumentasjon/justeringer i forhold til bilens bremser i den grad disse må endres i forhold til bilens blokkeringsrekkefølge. Ved justering av bilens ALB ventil må denne være justert i henhold til fabrikantens anvisninger. Vi vil påpeke at ombygde kjøretøy bør prøvekjøres, og at bremseegenskaper, kjøreegenskaper og selvoppretting må kontrolleres. Det kan til orientering nevnes at det i Vegvesenets håndbok 072, ”Fartsdempende” tiltak, er et krav til fartshumpers utforming, og at det anbefales at disse har en maksimalhøyde på 10 cm. TÜV har også som hovedregel at senket bils hjuloppheng/understell skal kunne passere over en forhøyning lagt på tvers av kjøreretningen med lengde 800 mm og høyde 110 mm. Vegdirektoratet finner ikke å kunne anbefale senking til lavere frihøyde enn dette for hjuloppheng/understell, og det presiseres at slik senking ikke skal tillates.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå