NBCustom Skrevet Juni 12, 2011 Skrevet Juni 12, 2011 Hei, hvor går hk-grensa og nm-grensa? hvilke motorer kan godkjennes i disse bilene?
Rogern Skrevet Juni 12, 2011 Skrevet Juni 12, 2011 Alpina hadde 2.8 m30 i e21. Usikker på om de ble levert med 3.5... Edit: As mentioned earlier, the B6 2.8 is based on the 323i with a modified 2.8 litre six cylinder engine from the 528i. Alpina further modified the engine with forged Mahle-pistons, modified combustion chambers, increased compression as well as a new fuel injection system, made by Zenith-Pierburg-DL. The main focus of these modifications was not only to increase power but also to improve fuel efficiency. The BMW 2.8 engine - which in stock form is rated at 177hp - now produced 200 bhp with torque of 248 Nm. The 323i´s original four-speed gearbox was upgraded to a Getrag five-speed unit. In August 1981, the B6 2.8 received a more highly-developed induction system which made the 2.8 litre six cylinder produce 218 bhp, exactly the same as BMW´s 3.5 litre engine. Suspension/Brakes/Wheels For the B6 2.8, Alpina fitted the suspension with new Bilstein struts with gas-pressure shocks and shorter/stiffer springs from Ahle. The 15in Alpina alloy wheels are 6″ wide with 195/50 tires at the front and 7″ wide with 205/50 tires at the rear. The front brakes are uprated with ventilated, drilled discs however the solid discs at rear are retained from the standard 323i. Interior/Exterior Inside the front seats were replaced with Recaro bucket seats with much better support. The steering wheel is covered with leather and is made by Momo. The instruments were modified with red needles and (obviously) a higher speed range. Furthermore the B6 2.8 sports a front spoiler, rear spoiler, Alpina wheels and the optional Alpina stripes. Performance Even by today’s standards the B6 2.8 is still a fast car. For the 200bhp B6 2.8, Alpina claimed 7.5 seconds from 0-100 km/h however independent road testers found the time to be closer to 6.9 seconds. The B6 2.8 has a top speed of around 225 km/h. In performance the B6 2.8 could compete with much more expensive sports cars of its time such as the Porsche 911 3.0. For the 218 bhp B6 2.8, Alpina claimed a 0-100 km/h time of only 7 seconds and a top speed of 229 km/h. Production The production of the B6 2.8 started in March 1978 and ended in January 1983 with the introduction of the E30 3-series. A total of 533 cars were built. http://www.facebook.com/group.php?gid=91296833794
NBCustom Skrevet Juni 12, 2011 Forfatter Skrevet Juni 12, 2011 så det betyr at 218hk er grensa? holder det med å bytte skiver til ventilerte slissa/borra? evt hvordan skaffes da dokumenter til disse, mulig å få tak i nye skiver til b6 med dokumenter, eller holder det med å kjøpe venilerte og slissa skiver fra en motorsport-forhandler? Kan man bruke m30b34 da? den har akkurat samme hk-antall..
Rogern Skrevet Juni 12, 2011 Skrevet Juni 12, 2011 Jeg ville lett på nettet etter dokumenter/tekniske data på e21 alpina b6. Helst på en eller annen alpina side som bekrefter det som er skrevet ovenfor. Deretter ville jeg skrevet en søknad til biltilsynet, gjerne at du vil bruke m30b34, da denne motoren er mere vanlig/lettere å få tak i. Kansje også at du vil bruke m30 motor ifra e34/e32 med katalysator da den lever mere opp til dagens standard. (+ i margen ) Da vil de også skrive hvilke dokumenter de behøver. spørs om alpina greide å få like mye Nm ut av 2.8 som 3.5... Har for meg at e12 spindler passer på e21 og hvis e12 passer burde e24 pre-face også passe. Da burde 635csi bremser passe og de koster ikke mange kronene i forholdl til alpina bremser. Mye tanker å synsing her... Det beste er å bare sende en søknad, men det skader ikke å ha kontroll på hvilke deler man kan bruke og ikke.
NBCustom Skrevet Juni 13, 2011 Forfatter Skrevet Juni 13, 2011 Jeg ville lett på nettet etter dokumenter/tekniske data på e21 alpina b6. Helst på en eller annen alpina side som bekrefter det som er skrevet ovenfor. Deretter ville jeg skrevet en søknad til biltilsynet, gjerne at du vil bruke m30b34, da denne motoren er mere vanlig/lettere å få tak i. Kansje også at du vil bruke m30 motor ifra e34/e32 med katalysator da den lever mere opp til dagens standard. (+ i margen ) Da vil de også skrive hvilke dokumenter de behøver.spørs om alpina greide å få like mye Nm ut av 2.8 som 3.5... Har for meg at e12 spindler passer på e21 og hvis e12 passer burde e24 pre-face også passe. Da burde 635csi bremser passe og de koster ikke mange kronene i forholdl til alpina bremser. Mye tanker å synsing her... Det beste er å bare sende en søknad, men det skader ikke å ha kontroll på hvilke deler man kan bruke og ikke. takk for tipsene! Jeg tenkte i såfall på den motoren ja, er jo den som er lettest å få tak i også, det er vel 211hk i de med katalysator? så da trekkes forhåpentligvis nm littegrann ned også.. trur det kan bli vanskelig pga motorvekt og nm. Er vel best å beholde den original da, går jo ikke direkte dårlig. Men trur dokumentasjonen og vekt på motor kan bli vanskelig, kanskje det funker bedre med m50b25 da i såfall..
325t cab Skrevet Februar 10, 2016 Skrevet Februar 10, 2016 Jeg har papirene/dokumentasjone fra alpina b6 2,8 e21
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå