Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

går det å godkjenne uten for mye "styr"

har lest rundt om på forumet her om at akselvekt ikke kan forandres i vognkortet, stemmer dette?? da selv om man bytter ALT av deler til 540? har å sett at det har blitt fjernet en sitteplass i vognkortet, for å kompensere for akselvekt, ikke så gunstig det da det e en typisk "familiebil"..:)

avgifter??

andre ting man bør tenke på?

dokumentasjon??

Skrevet

Det er akselvektene på den aktuelle bil du bygger om som gjelder. (i dette tilfellet en 520 touring. Vekter står i vognkortet.) Disse SKAL IKKE overskrides.

Det hjelper heller ikke om du bytter alt til 540, da det er det råkarrosseriet som bestemmer dette.

E39 touring har heller aldrig blitt levert som 4-seter, så du har ikke mulighet til å gjøre det heller.

Mener dessuten det ikke er mulig for de som bygger M3/5 å nedregistrere til 4-seter lenger heller.

Du bygger jo selvfølgelig om en bil som har vært i Norge over 10 år, da effektøkning på 10 år gamle biler eller eldre kan gjøres uten å måtte betale avgifter.

Biltilsyn vil jo ha dokumentasjon på hvor du har skaffet deg delene, så jeg vil påstå enkleste og billigste måte er å finne en 540 i Sverige, tolle den inn i Norge, få biltilsyn til å plombere motor/gear.

Deretter er det bare å fløtte over alt nødvendig fra den svenske bilen, og så få deg en time hos biltilsyn for visning.

Det viktigste du gjør i første omgang er å skaffe deg en god dialog med biltilsyn om dine planer.

Lykke til med planene dine!

Hilsen en som går i samme tanker.

Skrevet

ja tenkte det me å få dem til å plombere deler på en svensk bil ville være en bra løsning!

men kordan i all verden skal man klare å holde akselvekt når man setter inn en V8èr??

får man redusert nyttelast da??

hehe, hadde jo å vært greit å ha lov å ha med seg handlenettan hjem i fra butikken..:)

Skrevet

Holder på med samme ombygging selv (bare med sedan).

Er litt forskjeller ute å går på hva akselvekter biler er typegodkjent med.

Min 2001 520 har større tillate vekter så den er ikke noe problem å få igjennom.

Mens min 1998 520 (som jeg bygger om) var litt verre. Men letting til den store gullmedaljen så har den blitt slank nok.

Satser på kontroll etter ombygging neste uke :)

Skrevet

Tror det er rundt 20-40 kg avhengig av hvilke kasser det her.

Husk at M52 er helalu i tillegg, og enda lettere igjen.

Det enkleste er å sjekke opp akselvekter for de biler du skal bruke.

Skrevet
Tror det er rundt 20-40 kg avhengig av hvilke kasser det her.

Husk at M52 er helalu i tillegg, og enda lettere igjen.

Det enkleste er å sjekke opp akselvekter for de biler du skal bruke.

er det 20-40kg vektforskjell på en automat å manuell?? e dem så sinnsykt tunge??

Skrevet

Tror ikke det er SÅ stor forskjell på man og auto.

Min har 6trinns kasse, og etter ombygging mener jeg den var 25kg for tung på foraksel og 60-70 totalt (før letting såklart)

Da har min tillate akselvekter: Forran: 960 Totalt: 1975.

Skrevet
Tror ikke det er SÅ stor forskjell på man og auto.

Min har 6trinns kasse, og etter ombygging mener jeg den var 25kg for tung på foraksel og 60-70 totalt (før letting såklart)

Da har min tillate akselvekter: Forran: 960 Totalt: 1975.

kordan funker det der med akselvekter, e det aktuell vekt uten last, eller e det maksimal vekt inkl nyttelast som gjelder??

hvis det siste, så mister man litt nyttelast, e det så eller??

ka har du gjort for å lette bilen din?? å lette 60-70kilo høres mye ut....

Skrevet

Akselvekter er med: 75kg i hvert sete, full tank med bensin, kjøleveske, spylerveske osv.. Ikke noe vekt i bagasjerommet f.eks.

Er ikke noen heksekunst å hente ut noen kg. Billigste er å plukke ut det som ikke er nødvendig å ha, så får man evt. vurdere vektsparende deler.

Bare gulvteppet med isolasjon veier nesten 30kg ;)

Skrevet
Akselvekter er med: 75kg i hvert sete, full tank med bensin, kjøleveske, spylerveske osv.. Ikke noe vekt i bagasjerommet f.eks.

Er ikke noen heksekunst å hente ut noen kg. Billigste er å plukke ut det som ikke er nødvendig å ha, så får man evt. vurdere vektsparende deler.

så bilen får absolutt ikke veie en kilo mer enn orginalt på for eller bakaksel??

Skrevet

så bilen får absolutt ikke veie en kilo mer enn orginalt på for eller bakaksel??

Det stemmer!! :)

Skrevet

Det stemmer!! :)

høres ut som stress.......

kor reell e de vektene som er oppgitt i vognkort orginalt?? man e ikke heldig med at dem bruker å vise for mye eller??:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...