kje Skrevet Juni 17, 2011 Skrevet Juni 17, 2011 Hei. På EU-kontrollen fikk jeg beskjed om at lamda- og CO-verdien var feil. Lamda-verdi var visst ca 0,7 og CO 0,63%. Dagen før etterkontrollen tilsatte jeg ca 30% E85 (bioetanol) og kjørte bilen hardt før jeg satte den fra meg på verkstedet. Likevel fikk jeg nå beskjed om at verdiene var omtrentlig de samme... Hvordan skal jeg gå frem i feilsøkingen? Jeg kan forøvrig legge til at motoren er nylig overhalt, lamda-sonde er helt ny, nye plugger, olje og -filter. Jeg skifter olje, -filter og plugger igjen idag etter en liten innkjøringsperiode av motoren (ca 500km). Hva kan forårsake feilverdier? Jeg har prøvd å kople på diagnoseverktøy, men jeg får ikke kontakt med DME og ABS ...vanskelig å lese av feilkoder da. - Falskluft? - Luftmengdemåler? - Plugger, olje og -filter? - Hull i eksos? Alle tips mottas med takk
C.Therese Skrevet Juni 17, 2011 Skrevet Juni 17, 2011 Brukte du Carsoft 6.5 til diagnosetest? Det gjorde jeg også, og fikk heller ikke kontakt med DME, kjøpte nytt originalt Carsoft 8,6. Fikk kontakt med DME som kunne fortelle at O2 sensor, altså Lambda, var gåen. Er du sikker på at den nye lambda sonden faktisk fungerer? Er det 4 ledninger på den også? Hvorfor Bioetanol? Kan elektronikken på den motoren ta høyde for en så lav oktan? Tenker da på om tenningstidspunktet blir riktig i forhold til temperatur, luftmengde og kvalitet på forbrenning? Jeg ville begynt med å måle Lambda, at det er liv i den, deretter ville jeg kjørt på den 98 oktan som det dessuten er mer energi i og faktisk fører til lavere forbruk, såpass lavere at det totalt sett er billigere å kjøre på enn 95 okt. E85 har jeg null erfaring med. Hull i eksos gir lav CO og for høy verdi av en annen gass som jeg ikke husker navnet på, men verdiene indikerer da hull i eksos, og det ville nok verkstedet gitt beskjed om.
kje Skrevet Juni 17, 2011 Forfatter Skrevet Juni 17, 2011 Benytter Carsoft v6.5 fra Dealextreme. Kostet ikke originalt Carsoft v8.6 skjorta da? Jeg håper da sonden er i orden. Betalte dyre dommer for den fra GS Bildeler for ikke lenge siden. 4 ledninger ja. Bioetanol skulle visst være tingen for å få ned CO-verdien, men det kan jeg herved avkrefte Oktantallet er ikke lavt. Det heter E85 pga det er 85% bioetanol og 15% bensin. Motoren var litt misfornøyd til å begynne med, men den kom seg etter en kort tur. Kjørte 98 oktan på 2-literen, men slikt har de sluttet å selge i nærheten av hvor jeg bor... Noen måter jeg kan teste LMM og Lamda uten diagnose da? Andre ting jeg kan sjekke?
C.Therese Skrevet Juni 17, 2011 Skrevet Juni 17, 2011 Jeg husker ikke fargene på ledningene i hodet, men tar en råsjans på at det er grønn, brun, svart og gul. Grønn og brun skal i såfall ha batterispenning. Det andre paret, svart & gul, skal ha en plass mellom 0,7 og 0,9 volt når motoren er varm. Den verdien endrer seg når du ruser motoren. Så dersom du stikker et voltmeter inn i kontakten på grønn & brun og måler at det er batterispenning der først, så lar du motoren gå varm (viktig) og sjekke spenning over svart & gul ledning, og at den varierer litt med turtall. Håper noen gir meg en ørefik dersom jeg husker feil. Lambda sonder kan kjøpes billig på biltema, kjøp en universal lambda, klipp av kontakten og koble på kontakten til den gamle Lambda sonden. Betalte 328 euro for Carsoft, komplett med kabler og software. Fungerer utmerket!
hao Skrevet Juni 17, 2011 Skrevet Juni 17, 2011 Vil ha prøvd en annen lmm. Det er jo det eneste som er med på å styre blandingsforholdet sammen med lamda. Det finnes vel gjerne noen følere for kaldstart også da men de vet jeg ikke av
kje Skrevet Juni 17, 2011 Forfatter Skrevet Juni 17, 2011 Målingene må vel utføres med lamda plugget i for å se variasjonene i spenning? Hadde vært så møe kjekkere om æ fikk kontakt med DME i Carsoft Det er ikke småpenger du! Betalte 500,- eller noe for v6.5. Takk for god fremgangsmåte forresten Har en liten anelse om at LMM kanskje kan fuske litt. Så ut som om den (ifølge tennpluggene) har gått litt magert. Men hvor får man tak i en ny i en alvorlig fart Noen god måte jeg kan teste LMM på da?
C.Therese Skrevet Juni 18, 2011 Skrevet Juni 18, 2011 Skal ha noen testeprosedyrer på LMM også, skal komme tilbake til det når jeg er oppe og går igjen, akkurat nu er jeg ikke heelt tilregnelig ....
kje Skrevet Juni 18, 2011 Forfatter Skrevet Juni 18, 2011 Hehe... Nice! Bimmers skal sjekkes selv med litt i nebbet
Aroid Skrevet Juni 18, 2011 Skrevet Juni 18, 2011 har du katalysator på monter? fungere ondingsystemet på motoren din? Hva har du overhalt på motoren?
kje Skrevet Juni 18, 2011 Forfatter Skrevet Juni 18, 2011 Katalysator er montert ja. Åndingssystemet? Toppen er overtalt av EBB fra forumet. Blokka, registerdeksel, toppdeksel og bunnpanne er rengjort og lett pusset i pakningsflatene. Innmat rengjort og oljet. Register timet og fininnstilt. Sensorer rengjort. Ny olje, -filter, plugger, kjølevæske og rengjort luftfilter. Ny lamdasonde. Nye pakninger og bolter og sånt selvfølgelig Hva kan spille inn på feil lamdaverdier?
Aroid Skrevet Juni 18, 2011 Skrevet Juni 18, 2011 Er åndingsystemet ned til peilen pinnen åpen? det går egen slagen ned på peilepinnen. Det er ganske så vanlig at det bruker å bli tett nedi peilepinnen der slangen står. Men det er rart ikke motorlampen din lyser du har oversteget 0,5% co på drivstemp. Var motoren 82grader når dem tok co måling?
kje Skrevet Juni 18, 2011 Forfatter Skrevet Juni 18, 2011 Det er vel en typisk M52/M54 feil? Rengjorde peilerøret og skiftet o-ring også ved overhaling. Motoren sviver helt prima Turtallsperra slo inn på rundt 5000rpm på de første turene, men nå slår den inn på rundt 7200rpm. Skal lampa lyse ved feil CO på en M50? Fiffig Ingen lampe i dashen iallfall. De sa nå iallfall at den var driftsvarm... Nåla i panelet mitt stopper på hakket før driftsvarm etter jeg monterte chromeringer da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå