Gå til innhold

Vurderer E34 540ia, hva må jeg se etter?


torbfer
 Share

Anbefalte innlegg

Hei sitte å lure på ein 540ia 1994 model..

Noe spess ting eg bør se på når eg kikker på den? Typiske problemer ?

Er litt skeptisk til automat kassa men den va overhalt får 5 tusen siden..

noen som har tips til desse bilene?

Moderatoredit(Kjennern):Endret tittel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er bare å rive i.

Se etter rust i chassi (bakdel av kanaler om bilen har takluke, hele kanalen om den har m-tech sideskjørt) og ta ned bunnpanna for å stramme boltene på oljepumpa når du har fått bilen hjem, så er resten bare tut og kjør.

Automatkassene kan by på problemer om den har lagt mange km. bak seg, men etter hva jeg har forstått er det ikke rakettforskning å reparere den "typiske" feilen. Ellers vil jeg anbefale å gå for manuell kasse som Jesse nevner. Helt annen bil å kjøre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å rive i.

Se etter rust i chassi (bakdel av kanaler om bilen har takluke, hele kanalen om den har m-tech sideskjørt) og ta ned bunnpanna for å stramme boltene på oljepumpa når du har fått bilen hjem, så er resten bare tut og kjør.

Automatkassene kan by på problemer om den har lagt mange km. bak seg, men etter hva jeg har forstått er det ikke rakettforskning å reparere den "typiske" feilen. Ellers vil jeg anbefale å gå for manuell kasse som Jesse nevner. Helt annen bil å kjøre. ;)

Er bytta noen kuler eller noe i automatkassa va vist de som ofte blir slitt på desse.

Han som selge den seie og de er litt tikkelyd når bilen har stått i ro lenge.

dette hørres vel ut som Ventilløfterene?

bør dei byttes når de lager litt tikke lyd? ka kan eventuelt skje? viss dei blir alt får slitt?

Å er dette enkelt å bytte eller er de en stor sak?

takker for svar !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tikker og litt rett etter oppstart om den har stått f.eks en måned, men om den har stått en dag eller 3 er det ikke noe lyd.

Kan og være at boltene på oljepumpa er løse, slik at den bruker lengre tid på å få opp oljetrykket. Evt kan det være slakk kjede til oljepumpa du hører. Lett å stramme når du har bunnpanna nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tikker og litt rett etter oppstart om den har stått f.eks en måned, men om den har stått en dag eller 3 er det ikke noe lyd.

Kan og være at boltene på oljepumpa er løse, slik at den bruker lengre tid på å få opp oljetrykket. Evt kan det være slakk kjede til oljepumpa du hører. Lett å stramme når du har bunnpanna nede.

Okeida, ja er litt usikker pga den tikkinga, men han trudde sjøl de va ventilløfterane så begynnte å bli slitt. Men han hadde aldri sjekka oljepumpa så kan jo verr de.

Men han sko vist snakke me dei på verksted å høre på pris å ka dei trudde de va..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

Uten å ha hatt BMW V8 selv følger jeg med.

Etter som en ser av bil-annonser er det bra motorer, avt helt opp til 450km uten å ha gjort noe med de. MEN, de ser ut til å være plaget av småtteri.

Tikkingen er jeg enig med de andre, løftere, kan sikkert løses med en oljerens og litt aktiv kjøring. Skramler/klirrer det i motoren ved oppstart og lett gange, si du kjører i 90 og slipper gass så mye at motor løper fritt men ikke bremser, kan det være kamkjede/strammere, ikkenoe unormalt mener jeg. Oljepumpene på de har rett og slett falt av og hadde jeg kjøpt BMW V8 hadde jeg tatt en runde med locktite på oljepumpe-boltene. Har sett biler opptil 2000 som det er gjort på.

Kan og være at boltene på oljepumpa er løse, slik at den bruker lengre tid på å få opp oljetrykket
Er det ikke for sent da, Hafsmo?

Ellers er e34 V8ere "Nicasil"-motorer. Belagte alu-sylindre og det gjør de utrolig slitesterke om de er kjørt riktig de første årene. Mao er bilen du kikker på kjørt 200 og motoren går pent, går den pent 200km til :D

Om jeg har skjønt det riktig sjaltes oljestrømmen i automaten ved hjelp av plastkuler, det er disse som slites og slipper til slutt igjennom olje, evt for mye olje. 1ste symtom er "hard" evt nykker når du setter den i revers, slitt plast = for stort oljetrykk mot revers-stemplet.

(dette tok jeg rett ut av artikler så mulig noen arresterer meg her men virkemåten i praksis er vel nogelunde sånn) Du er på trygg grunn siden disse er byttet.

Er prisen i forhold til lommeboka hadde jeg ikke tvilt og blitt 540 eier :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe mere småtteri på 8'eren enn på en hvilkensomhelst 6'er.

Eneste gangen jeg har sett noen faktisk har merket noen problemer grunnet løs smøroljepumpe var en som fikk lys i smøroljelampa mens han sto å sleit ut bakdekk på tørrasfalten. Under demontering av bunnpanne viste det seg at alle bolter som kunne falle ut, hadde falt ut. Resten sto i fordi det ikke var plass nok til å få dem ut, uten å demontere andre ting rundt. Etter å ha strammet opp boltene, var maskinen god som ny.

Bunnpanna på disse er og 2-delt, slik at boltstramminga av pumpa er gjort på 10 minutter.

Husk å rengjøre med bremserens/contact cleaner eller tilsvarende avfetting før påføring av loctite.

Problemer med hydrauliske løftere er ikke spesielt utbredt på disse, og såfremt ikke tikkingen kommer hver eneste gang bilen har vært stoppet 10 minutter, er det ikke noe jeg ville brydd meg nevneverdig med.

De har et oppskrytt problem på de første modellene, hvor de brukte en alusil legering, men det er kun et problem i land som f.eks USA hvor kvaliteten på bensinen er veldig dårlig. Høyt svovelinnehold tok livet av disse foringene.

Plastkulene som nevnt over blir til slutt så slittet at de faller igjennom ventilsetet. Når det skjer vil bilen gå bakover selv i nøytral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

alle bolter som kunne falle ut, hadde falt ut
Viste jammen ikke det var rom for at det virka med løse bolter :shock:
Bunnpanna på disse er og 2-delt, slik at boltstramminga av pumpa er gjort på 10 minutter.
Håpa du oppdat her ja Hafsmo :D
Er ikke noe mere småtteri på 8'eren enn på en hvilkensomhelst 6'er.

Det er jeg enig i, sånn jamt over ser det ut at alle BMW-motorer går med jevnt vedlikehold og normal kjørestil. Alt jeg nevnte bortsett fra oljepumpa finnes også på 6rene.

Tillater meg en liten oppdat Hafsmo :D Nicasil i V8 frem til 4.4 (1996), 4.4 med alusil.

Nicasil i R6 fra 96 til 99, alusil fra 99. Stemmer som du sier om USA-markedet, en 528 fra feks 98 har stålforinger. Ellers er jeg enig, et oppskrytt problem da en riktig innkjørt nicasil-motor holder ganske mye lenger enn en stålforing. Mener noen hjemmetrimmere bruker nicasil i turbomotorer, tenker 700+ hk nå.

Torbfer!

Blir det en oppdatering etter Bergensturen i morra? :D

Kunne godt tenkt meg ein sjølv, men da får bensinprisen krype under ti kr igjen.

Da er vi 2 :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:
alle bolter som kunne falle ut, hadde falt ut
Viste jammen ikke det var rom for at det virka med løse bolter :shock:
Bunnpanna på disse er og 2-delt, slik at boltstramminga av pumpa er gjort på 10 minutter.
Håpa du oppdat her ja Hafsmo :D
Er ikke noe mere småtteri på 8'eren enn på en hvilkensomhelst 6'er.

Det er jeg enig i, sånn jamt over ser det ut at alle BMW-motorer går med jevnt vedlikehold og normal kjørestil. Alt jeg nevnte bortsett fra oljepumpa finnes også på 6rene.

Tillater meg en liten oppdat Hafsmo :D Nicasil i V8 frem til 4.4 (1996), 4.4 med alusil.

Nicasil i R6 fra 96 til 99, alusil fra 99. Stemmer som du sier om USA-markedet, en 528 fra feks 98 har stålforinger. Ellers er jeg enig, et oppskrytt problem da en riktig innkjørt nicasil-motor holder ganske mye lenger enn en stålforing. Mener noen hjemmetrimmere bruker nicasil i turbomotorer, tenker 700+ hk nå.

Torbfer!

Blir det en oppdatering etter Bergensturen i morra? :D

Kunne godt tenkt meg ein sjølv, men da får bensinprisen krype under ti kr igjen.

Da er vi 2 :D

Ja de blir ein oppdatering etter Bergensturen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...