Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har nettopp kjøpt meg en BMW 320D E91 og har en del spørsmål jeg håper noen her kan svare på :-)

1. Kjøpte nye dekk og felg i går og lurer på hva jeg skal fylle på de.

Forann står dekk: 225/40ZR18 92W

Bak står: 235/40ZR18 95W

Skal jeg fylle 30/35/40 pund i de?

2. Jeg skal kjøpe Olje til bilen, Lars89 og BMWLÆRLING sa jeg trengte litt over 5 liter, derfor lurer jeg på hvilken olje jeg bør kjøpe,

og om det er noe vits i å bruke flere tusenlapper på BMW olje når det finnes mye billigere alternativ?

Tenkte på den fra GS bildeler:

83210398504 (Alternativ vare for 83210398504)

BMW motorolje 0W-40 Longlife-04 (1000ML) org

Nå 169,00 kr. (inkl mva)

3. Skal bytte "microfilter", men ser de har alle mulig filter til bilen når jeg søker på regnr.

Ser de har både Pollenfilter uten klimaautomatikk og Pollenfilter med klimaautomatikk. Jeg vil vel ha med da siden jeg har auto klima? ;p

Og er det pollenfilter som er microfilter ja?

4. Vet noen hvor jeg kan laste ned service manual? Eller er ikke det helt lov?

5. Er det verdt det og er det enkelt å bytte lykter fra orginale til GS sine med angeleyes?

Og er det ulovlig å kjøpe xenon fra de og montere selv? BMW verkstedet jeg snakka med sa det kostet 25-30 000 og montere dette pga alle sensorer og lignende.

På forhånd takk, håper noen her sitter på kunnskap som kan besvare mine spørsmål ;)

Skrevet

50cb8ca8-f194-d55f.jpg

Også ser det ut som at det er noe galt med forstillingen?

De gammle dekka var slitt ned til cordene i kanten mens det var mye spor igjen i midten.

Også har forige eier kjørt borti noe så det er en liten skade på front samt grøftlyset er løst.

Enkelt å feste dette igjen?

EDIT: var på naf test, fyren der mente at det kun var pga feil lufttrykk i dekka

Skrevet

Hvid de gamle dekka var slitt på begge kantene er det pga for lavt lufttrykk. Riktig lufttrykk for dekkene du nevner er vel 2,2/2,7 f/b.

Innfestinga til tåkelyset kommer du til om du løsner innerskjermen i forkant, er enkelt.

Om det er et plasfeste som er knekt kan du lime det med Locktite 406 eller lignende.

Skrevet
2. Jeg skal kjøpe Olje til bilen, Lars89 og BMWLÆRLING sa jeg trengte litt over 5 liter, derfor lurer jeg på hvilken olje jeg bør kjøpe,

og om det er noe vits i å bruke flere tusenlapper på BMW olje når det finnes mye billigere alternativ?

Tenkte på den fra GS bildeler:

83210398504 (Alternativ vare for 83210398504)

BMW motorolje 0W-40 Longlife-04 (1000ML) org

Nå 169,00 kr. (inkl mva)

Ja, den bør nok gå heilt fint. Om du har planar om å køyre på bane bør du nok derimot gå for ein med høgare viskositet (tjukkare).

3. Skal bytte "microfilter", men ser de har alle mulig filter til bilen når jeg søker på regnr.

Ser de har både Pollenfilter uten klimaautomatikk og Pollenfilter med klimaautomatikk. Jeg vil vel ha med da siden jeg har auto klima? ;p

Og er det pollenfilter som er microfilter ja?

Om du har "auto klima" skal du ha filteret for klimaautomatikk ja. Og ja, pollenfilter er det samme som mikrofilter.

Skrevet

Jeg kjører på den oljen som er anbefalt som nr.1. Den er ikke så veldig dyr.. Skal dog sies at jeg IKKE kjøpte den fra forhandler (BMW), da kosta den langt over 100kr mer for literen.

Dekktrykk kan du jo prøve deg litt frem, men 2,2-2,3bar foran og 2,6-2,7bar bak er nok ikke bortevekk.:)

Bytte av lykter er nok ikke så forferelig vanskelig om du har litt peiling selv. Mener du må av med frontfanger (må i alle fall det på M-sport front), og da er det bare å skru de løs. Festet med torx rundt omkring.

Ettermontert xenon er vel ikke lov så lenge du ikke har automatisk justerbare lykter mener jeg.

Ang dekkslitasje kan det jo være smart å ta en 4-hjulskontroll, for å se at alle vinkler er riktige. Evt om det er noe i forstilling som er slitt som gjør at vinkler blir feil, det medfører ofte feil slitasje på dekk.

Håper noe av dette var litt til hjelp :)

Skrevet

Takk igjen Jørgen:-)

Kjøpte bmw oljen fra gs bildeler, men får vel ta ditt forslag neste gang ;-)

Ang dekktrykk er jeg ikke så dreven, men vil ikke kjøre med feil trykk pga sist ble jo dekka slitt helt ned i kantene, men merker det sporer med 40.

Skal få til å bytte lykter ja, vurderer bare om det er "verdt" å legge ut 3000 for angel eyes ^^

Har auto justering av lys, men manglet vist noen ekstra sensorer som skulle stå bak på bilen.

Takk igjen :-)

Skrevet

BMW-oljen regner jeg med er Castrol, bare i annen innpakning ;)

Grunnen til at det sporer er vel pga at de er slitt på sidene kanskje? Mine org 17" felger med Run-flatdekk spora noe helt forferdelig.. De var også slitt på sidene, men jeg kjørte med riktig dekktrykk som var skrevet i dørsiden. Etter jeg bytta til 20" sporer den INGENTING, enda d er 245.30.20 foran og 285.25.20 bak..

Tja, gjør seg jo litt på utseende også da med lyktebytte ;) Sensorer bak på bilen? For lysjustering foran? Hmm..

Bare hyggelig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...