Bimmerfører Skrevet Juni 29, 2011 Skrevet Juni 29, 2011 Fikk tak i en komplett 540 motor med hjerne, ledninger og automatkasse i fjor høst, fra en bil som hadde blitt "drept" bakfra av en lastebil. Motor og gear hadde rullet nesten 220.000, så jeg leverte alt på en bilmek linje for overhaling, slik at klassen hadde dette som ett skoleprosjekt, så nå er motor og kasse totaloverhalt, kostnaden ble slitedeler pluss en symbolsk sum for jobben. Hentet motor og gear på skolen forrige uke. Nå har jeg 2valg, selge alt eller putte dette i min bil, og jeg vurderer på det sterkeste å sette dette inn i min bil, så da kommer mitt spørsmål. Hva annet enn motor med hjerne og ledninger inkl automatkassen må byttes? Regner med komplette bremser, nye dempere fjærer og muligens mellomaksel må byttes. Er det da noe annet som må byttes, og er det noe mer pes å sette inn denne 540 maskinen kontra å bytte en vanlig rekkesekser?
sdw Skrevet Juni 29, 2011 Skrevet Juni 29, 2011 Garantert noen mer kvalifisert enn meg som må svare på dette, men jeg er ganske sikker på at du må bytte flere opphengsdeler framme med oppheng til v8, og bytte til snekkestyring iom at det ikke er plass (?) til motoren med tannstangstyring. Hvis du ikke er en kløpper på koding av bilens elektronikk bør du vel bytte over all elektronikken fra delebilen, men trur ikke du slipper unna å kode om det som står igjen fra 520. I tillegg er det vel større diff og stikkaksler på v8, og annen eksos (noen som kan bekrefte dette?). Bare mine 2 cents, håper noen med mer peiling enn meg svarer siden jeg lurer på dette selv .
TheEspenK Skrevet Juni 29, 2011 Skrevet Juni 29, 2011 Enig med sdw, alle e39 V8 har styrensekke mens alle R6 har tannstang, ganske enkelt pga plass. Mener også alle V8, litt usikker på 535 men 540 har alu-fjårskåler fremme. Usikker på størrelsen på drivverket men en 540 har utveksling 3.15:1 bak. 520n din vet jeg ikke. Du burde nok kjøpt resten av bilen også men som sdw sier, mulig noen med mer peil har noe mer positivt
Daniel325i Skrevet Juni 29, 2011 Skrevet Juni 29, 2011 har liggande komplett forstilling til 540 m-tech med dempere/fjører, servotronic snekke osv om du finner ut du skal bygge om..
gkw89 Skrevet Juli 1, 2011 Skrevet Juli 1, 2011 Enig med sdw, alle e39 V8 har styrensekke mens alle R6 har tannstang, ganske enkelt pga plass. Mener også alle V8, litt usikker på 535 men 540 har alu-fjårskåler fremme. Usikker på størrelsen på drivverket men en 540 har utveksling 3.15:1 bak. 520n din vet jeg ikke. Du burde nok kjøpt resten av bilen også men som sdw sier, mulig noen med mer peil har noe mer positivt min hadde 2.86 ihvertfall på utv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå